Kwart Europese export farmaceutische goederen via Belgische luchthaven

Pharma.Aero, de internationale koepelvereniging voor farmaceutisch transport, lichtte bij haar tweejarig bestaan de realisaties en plannen toe. Het belang van de farmasector voor ons land is ongezien. Daarom ligt het zwaartepunt op Brussels Airport.

Twee jaar geleden ging Pharma.Aero van start als exclusieve club voor producenten, luchthavens en transporteurs van farmaceutische goederen. Het was de uitloper van het pionierswerk van Brussels en Miami Airport die de standaard zetten voor het CEIV Pharma-certificaat van IATA.

De voorbije twee jaar groeide de club behoorlijk uit, maar nog steeds is dat CEIV-certificaat een basisvereiste om toe te treden tot de club, samen met het engagement om actief de sector te innoveren.

Zwaartepunt

Het belang van de farmaceutische sector werd extra in de verf gezet door enkele aanwezige kopstukken van Brussels Airport, Miami Airport en Changi, de luchthaven van Singapore (foto vlnr: Frank Van Gelder - Pharma.Aero, Nathan De Valck - Brussels Airport, Jimmy Nares - Miami Airport, Jaisey Yip - Changi, Lim Shyan Jun - Changi, Frans Vriend - va-Q-tec). Voor de Aziatische stadstaat vormt de biomedische sector zowat 18% van de markt. 80% daarvan wordt vervoerd via de luchthaven.

Ook voor ons land zijn de cijfers ontluisterend. Koepelorganisatie Pharma.be stelt dat 11,3% van de Belgische sector gerealiseerd wordt door de farmaceutische industrie. Volgens Eurostat wordt er jaarlijks 560.000 ton aan farmaceutische goederen via de lucht geëxporteerd. Een kwart daarvan gaat via België. Grotendeels via Brussels Airport want meestal aan boord van passagierstoestellen. De Europese export van farmaceutische goederen via luchtvracht, goed voor een waarde van 135 miljard euro, neemt op zich niet sterk toe. Wel is er een verschuiving naar specialisatie om vooral zeer gevoelige farmaceutische zendingen via gespecialiseerde partners te laten verlopen.

Proefprojecten

Om die leidende rol te blijven spelen, moet men wel blijven innoveren en streven naar excellentie. Dat doen de luchthavens via de nieuwe projecten die Pharma.Aero naar voor schoof. Het meest opmerkelijke is de Global Pharma Tracker. Voor de verzamelde internationale pers nog nieuws, voor de trouwe Flowslezer al bekend sinds eind augustus.

Daarnaast wil Pharma.Aero ook inzetten op e-learning, een platform waar wetenschappelijk onderbouwde studies en artikels over de sector verzameld worden, en een centraal punt zijn voor informatie over veiligheid in de breedste zin van het woord.

Eerste afhandelaar

Dat zal Pharma.Aero doen met de verschillende partners, waaronder nieuwkomer het Britse va-Q-tec, die ook aanwezig was op de persvoorstelling. Met WFS komt ook de eerste grondafhandelaar aan boord op wereldvlak. Eerder was al de Italiaanse Alha Group toegetreden. De ambitie staat op scherp, met nieuwe leden in het directieteam en in de werking. Met voorzitter Nathan De Valck en secretaris-generaal Frank Van Gelder blijft ons land aan het roer van de toonaangevende organisatie.

Kasper Demol