Brucargo lanceert Taskforce BRUcure voor distributie COVID-19-vaccins

Brussels Airport staat klaar om de eerste vaccins tegen het COVID-19-virus te ontvangen en te vervoeren. De Taskforce BRUcure stoomt de scenario’s klaar om de verschillende types vaccins op een veilige manier te importeren en exporteren.

Om de distributie van de COVID-19-vaccins in goede banen te leiden, lanceert Brussels Airport Company samen met Air Cargo Belgium en de grote vaccinproducenten de Taskforce BRUcure. Tot die taskforce behoren verschillende luchtvaartmaatschappijen, forwarders, shippers, afhandelaars enzovoort.

Nathan De Valck, head of Cargo Product & Network Development van Brussels Airport Company, verwacht dat de eerste kleinere zendingen eind deze maand/begin volgende maand zullen vertrekken. "Dit zijn vaccins die nog niet volledig goedgekeurd zijn, maar wel geproduceerd. De grotere volumes verwachten we vanaf het eerste en tweede kwartaal van 2021."

De cargogemeenschap beschikt over een gecentraliseerd platform om alle relevante data van een verzending te delen. "Ook bij het COVID-19-vaccin willen we de shippers en elke operator in de keten volledige transparantie bieden", legt De Valck uit. "Op die manier kan de zending makkelijk gevolgd worden, zowel voor wat de locatie als de kwaliteit ervan betreft."

Brucargo heeft ervaring met het transport van vaccins, denk maar aan het ebolavaccin op droogijs. “In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant zet Air Cargo Belgium ook in op een community die de functie heeft van controlltower, waarbij de vaccinzendingen continu op Brucargo gemonitord worden”, zegt Geert Keirens van Air Cargo Belgium. 

Voorbereid op elk scenario

De Taskforce BRUcure zal in de eerste plaats alle scenario’s voor de verschillende types vaccins in kaart brengen. Elk type vaccin vraagt een andere vorm van transport, verpakking en stockage. Zo worden sommige vaccins op droogijs vervoerd, terwijl andere de gebruikelijke koeling van 2-8 °C vereisen.

Farmaspecialist Samuel Speltdoorn, Cargo business development manager, zal de taskforce leiden. “Naast de temperatuurgevoeligheid zijn er nog andere onbekende elementen zoals de productieplaats van de vaccins, het aantal doses per persoon, het volume dat een vrachtpallet met vaccins inneemt – rekening houdend met de verpakking – enzovoort. Alle bedrijven, actief in temperatuurgevoelig transport op onze luchthaven, werken nu samen om op elk scenario een antwoord te bieden”, legt hij uit.

In real time volgen

Voor het digitale platform BRUcloud wordt een applicatie uitgewerkt die het mogelijk maakt om op elk moment in de transportketen de COVID-19-zending in real time te volgen. “Op die manier weten we continu en op een transparante manier waar het vaccin zich bevindt op de zone en of het in de correcte koelruimtes gestockeerd staat. Het is van cruciaal belang dat de temperatuur constant blijft, zodat de actieve bestanddelen niet verloren gaan. Ook hier moeten we nagaan wat dit betekent in de verschillende scenario’s. Een zending op droogijs monitoren vraagt mogelijk een ander detectiesysteem dan de reguliere koelzendingen. De verschillende monitorsystemen moeten hun aansluiting krijgen op de BRUcloud”, voegt Speltdoorn eraan toe.

Internationale samenwerking cruciaal

Brucargo stelt zijn ervaring met communitywerking, end-to-end-farmatransport en digitalisering ten dienste van andere luchthavens, binnen het gezamenlijke project Sunrays van TIACA en Pharma.aero. Ook de Universiteit van Antwerpen neemt aan dit project deel.

“Andere luchthavens hebben dezelfde vragen die wij hebben. Het is logisch dat we vragen en antwoorden bundelen, rond bijvoorbeeld 'extra capaciteit zoeken voor stockage op luchthavens', of nog 'beschikbare capaciteit op vliegtuigen'. Ook hier zijn de shippers van het vaccin betrokken, om samen de protocols voor het vervoer van het kostbare vaccin op te stellen en om transportflows in kaart te brengen. Sunrays staat luchthavens bij om dergelijke vraagstukken op te lossen en kennis te delen”, besluit De Valck, die ook voorzitter is van Pharma.aero.

Een directe samenwerking met Liege Airport is er niet. De Luikse luchthaven is net zoals Brussels Airport CEIV-gecertificeerd, maar volgt een eigen strategie. Ook daar zijn ze zich volop aan het voorbereiden

Melanie De Vrieze