Ben Weyts wil 350.000 vrachtwagens van de weg

De Vlaamse overheid heeft 2 miljoen euro veil voor de ondersteuning van maar liefst 16 projecten die goederenstromen van de weg moeten halen. Door in te zetten op binnenvaart, rail en apps wil Vlaanderen 350.000 trucks uitsparen.

De Vlaamse overheid en de verschillende havenbesturen slaan de handen in elkaar om de zestien initiatieven rond vlotter hinterlandverkeer een duw in de rug te geven. Voor elke euro die de havenbesturen investeren in deze projecten, investeert ook Vlaanderen een euro. Er zijn 41 projectvoorstellen ingediend, 16 projecten ontvangen steun. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt hier 2 miljoen euro voor vrij. Weyts mikt vooral op projecten die op de korte termijn al veel volume van de weg kunnen halen. Het gaat daarbij om een mix van nieuwe projecten en initiatieven die recent in gang werden gezet.

Nachtelijke trucks

Daarbij worden verschillende strategieën gevolgd. Zo opent transporteur Mermans-Van Houdt een nachthub, zodat de aan- en afvoer van containers 's nachts kan gebeuren. Dat haalt geen trucks van de weg, maar houdt ze wel weg uit het verkeer van overdag. Portmade zet dan weer in op efficiëntere controles met gebruik van de ViSiGiP-app, om zo de wachttijden en congestie terug te dringen.

Nieuwe spoorverbindingen 

Op het spoor wordt onder meer ingezet op een nieuwe spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges (Frankrijk), containertransport per spoor van Antwerpen naar Charleroi, containervervoer per spoor tussen Zeebrugge en transportcentrum LAR (Rekkem) en een verbetering van de trajecten Gent-Mortara (Turijn). Er komt ook een nieuwe spoorverbinding tussen Gent en Sestokai (Litouwen)

Binnenvaart

De binnenvaart krijgt ook veel aandacht in dit multimodale dossier. Zo gaat Vanheede afvalgoederenstromen naar de haven van Antwerpen via binnenvaart afwerken, gaat Blue Line Logistics cacao vervoeren van Antwerpen naar het hinterland via lichters en gaat Liège Container Terminal experimenteren met een corridorwerking op het Albertkanaal. Daarnaast komt er een binnenvaartverbinding tussen Antwerpen en Kallo, een nieuwe 'open access'-binnenvaartverbinding tussen Willebroek en de haven van Gent en een kostenefficiënte binnenvaartverbinding haven van Zeebrugge – inlandterminal in Wielsbeke. Ook Trafuco zet steeds meer in op tankschepen ten opzichte van tankwagens om schepen te bevoorraden met smeerolie. 

Doorgedreven samenwerking havens

Opvallend is ook de inzet op verbindingen tussen de verschillende Vlaamse havens, met nieuwe binnenvaartconnecties tussen Gent en Antwerpen en Gent en Zeebrugge. De containerstromen tussen Antwerpen en Gent worden zo gebundeld. Verder zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart. “ik stimuleer de samenwerking tussen Vlaamse havens met veel plezier,” zegt Weyts. "Lange tijd werd er alleen lippendienst bewezen aan die samenwerking. Nu wordt het steeds concreter."

In de loop van de week brengen we een aantal van de meest opvallende projecten uit deze lijst verder in beeld. 

Michiel Leen