
Hoe verzamel je cruciale data op een maritiem schip als stalen muren de connectiviteit verstoren? De Gentse start-up Sealution dokterde een oplossing uit via de bestaande infrastructuur op schepen en liet die patenteren.
Sealution werd opgericht door Sebastian Hamers en Ruben Verplancke, vandaag respectievelijk CEO en CFO van de start-up. Van opleiding een maritiem officier liep Hamers in het verleden stage op containerschepen waar hij de mosterd voor het idee van Sealution haalt. “Een personeelslid op een containerschip had ’s nachts zijn been gebroken op een schip waardoor hij geen ladder meer opraakte en we pas ’s ochtends, uren later, zijn afwezigheid opmerkten”, vertelt de ondernemer.
Apple Homekit
Het zette Hamers ertoe aan om zich te verdiepen in de connectiviteit op maritieme schepen die, zeker benedendeks gedwarsboomd wordt door de stalen muren. “Met Sealution spelen we intussen op veel meer in dan alleen maar veiligheid. Via de bestaande infrastructuur op schepen en sensoren leiden we belangrijke data naar een centrale database.”
Details over de werkwijze krijgen we niet, om copycats niet op ideeën te brengen. “We hebben ons systeem laten patenteren”, zegt Hamers. “Je kan Sealution een beetje vergelijken met een Apple Homekit waarbij je alles vanop afstand kan regelen, maar dan niet in een huis, maar op een schip. Denk aan cruciale info over de scheepsmotor. Ook onregelmatigheden, bijvoorbeeld wanneer er water in het schip loopt, kan doorgeseind worden via ons systeem.”
Techstars
De innovatieve werkwijze van Sealution blijft niet onopgemerkt voor investeerders. Zo maakt de start-up deel uit van ‘Start it @KBC’ van de gelijknamige bank. Recent volgde ook het nieuws dat Techstars geïnvesteerd heeft in Sealution. “We zijn de vijfde start-up in België die toetreedt tot hun programma. We treden zo in de voetsporen van klinkende namen als SendGrid en Uber, die eerder al toetraden tot Techstars”, zegt Hamers.
Antwerpen
Intussen mag Sealution ook enkele grote namen in de maritieme sector tot zijn klanten rekenen: rederijen Seatrade en Eastern Pacific Shipping (EPS). “We zijn nu nog gevestigd in Sint-Martens-Latem, maar later willen we met onze onderneming verhuizen naar Antwerpen."