CCO Markus Kanis DP World: “Klanten vragen uniforme logistieke aanpak”

Interview, Varia
Koen Dejaeger
DP World Terminal in Antwerpen en Markus Kanis
DP World Terminal in Antwerpen en Markus Kanis © DP World

Bijna een half jaar is Markus Kanis aan boord bij DP World, waar hij sinds januari 2023 de functie van Chief Commercial Officer – Logistics Europe bekleedt. Kanis brengt een karrenvracht aan ervaring in de logistiek mee, na eerdere tussenstops bij Imperial Logistics en Kuehne+Nagel. Bij DP World moet Kanis de nieuwe strategie mee vorm geven: het creëren van end-to-endoplossingen voor klanten.

DP World is een van de grootste exploitanten van containerterminals ter wereld en een toonaangevende leverancier van end-to-end logistieke oplossingen. “Ons bedrijf wil de wereldhandel te verbeteren en te veranderen wat mogelijk is voor de klanten en maatschappijen die wij wereldwijd bedienen”, klinkt het.

Het is de bedoeling dat we de hele supplychain herbekijken

En dat ‘veranderen’ mogen we letterlijk nemen, als we Kanis aan het woord horen. “Het is de bedoeling dat we de hele supplychain herbekijken”, zegt Kanis. “Dat betekent vanaf het begin: van bij het transporteren van de grondstoffen en halffabricaten tot zij met zeeschepen aankomen op de terminals in de havens, waar ze worden behandeld. Van daaruit gaat het per vrachtwagen, binnenschip of multimodaal naar onze magazijnen of de klanten, waar de grondstoffen eventueel nog verder worden verwerkt. Met ons netwerk aan (inland)terminals, multimodale verbindingen en digitale oplossingen is het onze missie om goederen in Europa sneller, slimmer en duurzamer dan ooit te kunnen laten stromen.”

“DP World staat bekend als een onderneming die havens en terminals uitbaat, maar we willen ons als een logistieke onderneming in de markt zetten”, benadrukt Kanis. “En dan wel met alles wat daarbij komt kijken zoals hierboven opgesomd. We bevinden ons nu in een transitiefase en we zijn bezig met het integreren van de activiteiten: havens en terminals, maritieme diensten, logistiek en technologie.”

Daartoe behoort volgens de commercieel directeur ook wat hij omschrijft als ‘light manufacturing’: dat zijn minder zware en meer op de eindklant gerichte handelingen, zoals het verpakken van goederen, bepaalde componenten klaar maken voor de Europese markt, enzovoort.

Van waar komt die heroriëntering?

Markus Kanis (MK): “De aanzet komt eigenlijk van onze klanten zelf. Veel van onze klanten werden tijdens de voorbije crisis met heel wat interrupties in de logistieke keten geconfronteerd. Op den duur wisten ze ook niet meer bij wie ze moesten aankloppen om de problemen op te lossen en daar willen we verandering in brengen. Vanuit DP World streven we naar een uniforme aanpak en willen we één oplossing aanbieden voor de hele supplychain.”

“Wat de crisis ook heeft aangetoond, is dat het succes van een onderneming grotendeels afhangt van hoe vlot de supplychain verloopt. Precies daarom hebben veel bedrijven hun strategie omgegooid, en daarop willen we met DP World inspelen. Zo kunnen we de groei bij onze klanten mee ondersteunen door hen een supplychainoplossing van a tot z aan te bieden.”

“De meerwaarde voor de klant is duidelijk, want zijn transport wordt op één welbepaalde manier georganiseerd, en de klant heeft ook één centraal aanspreekpunt. Klanten hebben nood aan een betrouwbare partner waarmee ze een logistiek proces van a tot z kunnen uitwerken, en die de risico’s kan beperken.”

Komt u dan niet in het vaarwater van veel klanten van u, zoals bijvoorbeeld de rederijen?

MK: “We willen zeker niet met onze klanten concurreren, want we zijn op zoek naar partnerships. Zo willen we met grote spelers zoals onder meer COSCO, Maersk en CMA CGM een goede samenwerking uitbouwen. De rol van DP World daarin zie ik eerder als een bindmiddel, in plaats van als concurrent.”

“Ook de overname van Unifeeder bijvoorbeeld past in het kader om een uniforme logistieke oplossing aan te bieden. Daar koppelen we dan ook weer multimodaal transport aan. Op die manier bekijken we de hele keten en proberen we zoveel mogelijk met eigen capaciteit tegemoet te komen aan de vraag van onze klanten.”

Dat brengt ook investeringen met zich mee?

MK: “Klopt, uit onze analyse blijkt dat de vraag naar transport van goederen bij de klanten zeer groot is en blijft. Daarom gaan we ook investeren in honderd nieuwe op- en overslagplaatsen. Op die manier combineren we onze wereldwijde infrastructuur met lokale expertise om sterkere, efficiëntere end-to-end supplychainoplossingen te creëren.”

“Hét sleutelwoord daarbij is ‘asset-right’ (asset-right is een model waarbij je als eigenaar van bepaalde locaties, diensten aanbiedt aan anderen, red.). Het zijn natuurlijk strategische overwegingen om te bekijken waar we best investeren, maar we mikken op een honderdtal extra locaties om de logistiek te faciliteren.”

“Daarnaast investeren we ook in mensen. Ik zeg altijd ‘Logistics has legs’. Logistiek is een business van mensen, in tegenstelling tot een haven die eerder gebaseerd is op machines. In een magazijn werken er makkelijk vijfhonderd mensen, op een gemiddelde terminal misschien twintig.”

Nochtans is het vandaag een uitdaging om aan geschikt personeel te komen. Hoe pakt DP World dat aan?

MK: “We zien inderdaad dat het moeilijk is om mensen te vinden, en dat is grotendeels te wijten aan de gevolgen van de pandemie. Covid heeft ervoor gezorgd dat veel mensen zijn weggegaan uit de logistieke magazijnen, een beetje vergelijkbaar met de uittocht uit de horecasector. De mensen die daar zijn weggegaan, zijn op zoek gegaan naar alternatieve jobs. Als de pandemie dan voorbij was, zijn ze niet teruggekeerd. Zij zijn vaak blijven hangen bij andere beroepen die met handenarbeid te maken hebben, zoals dakwerker of loodgieter.”

“Ook het negatieve imago van de logistiek speelt ons parten. Er zijn nog veel vooroordelen dat het een vervuilende sector is, en die bovendien slecht betaalt. Dat beeld moeten we dringend bijstellen.”

“Om tijdig de juiste mensen te vinden, gaan we in hogescholen en op universiteiten actief studenten warm maken voor een carrière bij DP World. We proberen hen te motiveren en te engageren. Vandaag hebben we ook meer nood aan specialisten en daartoe hebben we een nieuw initiatief opgevat: het Growth-programma.”

“Specifiek in het Verenigd Koninkrijk gaan we in het hoger onderwijs op zoek naar bepaalde profielen, die we dan een traineeship van twee jaar aanbieden. Uit een groep studenten worden er dan twintig geselecteerd die we meenemen in ons verhaal: ze gaan aan de slag in diverse afdelingen, ze zien een stukje van de wereld en ze leren het reilen en zeilen in de logistiek. Met andere woorden: we leiden zelf de volgende generatie van medewerkers bij DP World op.”

De achtereenvolgende crisissen hebben de wereld door elkaar geschud. Hoe kijkt u naar de toekomst?

MK: “De industrie heeft het vandaag erg moeilijk. Veel van onze industrie is uit Europa weggegaan. ‘Nearshoring’ (het terughalen van industrie, red.) is daarop een antwoord, maar het volume aan industrie dat uit Europa weg is, kun je niet meer terughalen. We zien wel dat de ontwikkeling van producten terugkomt, ook dat waren we kwijt. Dat is een goede zaak en we moeten opnieuw een balans vinden, maar die balans zal wellicht niet kunnen goedmaken wat we aan industrie zijn kwijtgeraakt.”

Hoe belangrijk is Antwerpen voor DP World?

MK: “Antwerpen is extreem belangrijk voor onze tradelines op Azië. Port of Antwerp-Bruges is ook een belangrijke uitvalsbasis geworden voor elektrische mobiliteit, en die positie zal het verder uitbouwen. Onze uitvalsbasis in Antwerpen heeft voor DP World dus een zeer grote strategische waarde, en we zullen die verder uitbouwen.”

Waar wil u zelf het verschil maken?

MK: “Ik heb de kans gehad om gedurende mijn loopbaan diverse ervaringen op te doen, en die komen nu van pas. Het is dankzij de klanten dat we aan ‘logistiek’ kunnen doen: het zijn de klanten die goederen willen vervoeren, en dan is het aan de logistieke ondernemingen om daarop een antwoord te bieden. Daarbij moeten we met de klanten samenwerken om de juiste oplossingen te vinden. Dat is telkens een uitdaging, maar wel heel spannend.”

“Ik kan niet genoeg benadrukken dat ons succes ook afhangt van de mensen. Ik probeer steeds het beste uit mensen te halen en ervoor te zorgen dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Op die manier kun je echt het verschil maken met een team van enthousiaste en gemotiveerde collega’s.”

CCO Markus Kanis DP World: “Klanten vragen uniforme logistieke aanpak” – Flows

CCO Markus Kanis DP World: “Klanten vragen uniforme logistieke aanpak”

Interview, Varia
Koen Dejaeger
DP World Terminal in Antwerpen en Markus Kanis
DP World Terminal in Antwerpen en Markus Kanis © DP World

Bijna een half jaar is Markus Kanis aan boord bij DP World, waar hij sinds januari 2023 de functie van Chief Commercial Officer – Logistics Europe bekleedt. Kanis brengt een karrenvracht aan ervaring in de logistiek mee, na eerdere tussenstops bij Imperial Logistics en Kuehne+Nagel. Bij DP World moet Kanis de nieuwe strategie mee vorm geven: het creëren van end-to-endoplossingen voor klanten.

DP World is een van de grootste exploitanten van containerterminals ter wereld en een toonaangevende leverancier van end-to-end logistieke oplossingen. “Ons bedrijf wil de wereldhandel te verbeteren en te veranderen wat mogelijk is voor de klanten en maatschappijen die wij wereldwijd bedienen”, klinkt het.

Het is de bedoeling dat we de hele supplychain herbekijken

En dat ‘veranderen’ mogen we letterlijk nemen, als we Kanis aan het woord horen. “Het is de bedoeling dat we de hele supplychain herbekijken”, zegt Kanis. “Dat betekent vanaf het begin: van bij het transporteren van de grondstoffen en halffabricaten tot zij met zeeschepen aankomen op de terminals in de havens, waar ze worden behandeld. Van daaruit gaat het per vrachtwagen, binnenschip of multimodaal naar onze magazijnen of de klanten, waar de grondstoffen eventueel nog verder worden verwerkt. Met ons netwerk aan (inland)terminals, multimodale verbindingen en digitale oplossingen is het onze missie om goederen in Europa sneller, slimmer en duurzamer dan ooit te kunnen laten stromen.”

“DP World staat bekend als een onderneming die havens en terminals uitbaat, maar we willen ons als een logistieke onderneming in de markt zetten”, benadrukt Kanis. “En dan wel met alles wat daarbij komt kijken zoals hierboven opgesomd. We bevinden ons nu in een transitiefase en we zijn bezig met het integreren van de activiteiten: havens en terminals, maritieme diensten, logistiek en technologie.”

Daartoe behoort volgens de commercieel directeur ook wat hij omschrijft als ‘light manufacturing’: dat zijn minder zware en meer op de eindklant gerichte handelingen, zoals het verpakken van goederen, bepaalde componenten klaar maken voor de Europese markt, enzovoort.

Van waar komt die heroriëntering?

Markus Kanis (MK): “De aanzet komt eigenlijk van onze klanten zelf. Veel van onze klanten werden tijdens de voorbije crisis met heel wat interrupties in de logistieke keten geconfronteerd. Op den duur wisten ze ook niet meer bij wie ze moesten aankloppen om de problemen op te lossen en daar willen we verandering in brengen. Vanuit DP World streven we naar een uniforme aanpak en willen we één oplossing aanbieden voor de hele supplychain.”

“Wat de crisis ook heeft aangetoond, is dat het succes van een onderneming grotendeels afhangt van hoe vlot de supplychain verloopt. Precies daarom hebben veel bedrijven hun strategie omgegooid, en daarop willen we met DP World inspelen. Zo kunnen we de groei bij onze klanten mee ondersteunen door hen een supplychainoplossing van a tot z aan te bieden.”

“De meerwaarde voor de klant is duidelijk, want zijn transport wordt op één welbepaalde manier georganiseerd, en de klant heeft ook één centraal aanspreekpunt. Klanten hebben nood aan een betrouwbare partner waarmee ze een logistiek proces van a tot z kunnen uitwerken, en die de risico’s kan beperken.”

Komt u dan niet in het vaarwater van veel klanten van u, zoals bijvoorbeeld de rederijen?

MK: “We willen zeker niet met onze klanten concurreren, want we zijn op zoek naar partnerships. Zo willen we met grote spelers zoals onder meer COSCO, Maersk en CMA CGM een goede samenwerking uitbouwen. De rol van DP World daarin zie ik eerder als een bindmiddel, in plaats van als concurrent.”

“Ook de overname van Unifeeder bijvoorbeeld past in het kader om een uniforme logistieke oplossing aan te bieden. Daar koppelen we dan ook weer multimodaal transport aan. Op die manier bekijken we de hele keten en proberen we zoveel mogelijk met eigen capaciteit tegemoet te komen aan de vraag van onze klanten.”

Dat brengt ook investeringen met zich mee?

MK: “Klopt, uit onze analyse blijkt dat de vraag naar transport van goederen bij de klanten zeer groot is en blijft. Daarom gaan we ook investeren in honderd nieuwe op- en overslagplaatsen. Op die manier combineren we onze wereldwijde infrastructuur met lokale expertise om sterkere, efficiëntere end-to-end supplychainoplossingen te creëren.”

“Hét sleutelwoord daarbij is ‘asset-right’ (asset-right is een model waarbij je als eigenaar van bepaalde locaties, diensten aanbiedt aan anderen, red.). Het zijn natuurlijk strategische overwegingen om te bekijken waar we best investeren, maar we mikken op een honderdtal extra locaties om de logistiek te faciliteren.”

“Daarnaast investeren we ook in mensen. Ik zeg altijd ‘Logistics has legs’. Logistiek is een business van mensen, in tegenstelling tot een haven die eerder gebaseerd is op machines. In een magazijn werken er makkelijk vijfhonderd mensen, op een gemiddelde terminal misschien twintig.”

Nochtans is het vandaag een uitdaging om aan geschikt personeel te komen. Hoe pakt DP World dat aan?

MK: “We zien inderdaad dat het moeilijk is om mensen te vinden, en dat is grotendeels te wijten aan de gevolgen van de pandemie. Covid heeft ervoor gezorgd dat veel mensen zijn weggegaan uit de logistieke magazijnen, een beetje vergelijkbaar met de uittocht uit de horecasector. De mensen die daar zijn weggegaan, zijn op zoek gegaan naar alternatieve jobs. Als de pandemie dan voorbij was, zijn ze niet teruggekeerd. Zij zijn vaak blijven hangen bij andere beroepen die met handenarbeid te maken hebben, zoals dakwerker of loodgieter.”

“Ook het negatieve imago van de logistiek speelt ons parten. Er zijn nog veel vooroordelen dat het een vervuilende sector is, en die bovendien slecht betaalt. Dat beeld moeten we dringend bijstellen.”

“Om tijdig de juiste mensen te vinden, gaan we in hogescholen en op universiteiten actief studenten warm maken voor een carrière bij DP World. We proberen hen te motiveren en te engageren. Vandaag hebben we ook meer nood aan specialisten en daartoe hebben we een nieuw initiatief opgevat: het Growth-programma.”

“Specifiek in het Verenigd Koninkrijk gaan we in het hoger onderwijs op zoek naar bepaalde profielen, die we dan een traineeship van twee jaar aanbieden. Uit een groep studenten worden er dan twintig geselecteerd die we meenemen in ons verhaal: ze gaan aan de slag in diverse afdelingen, ze zien een stukje van de wereld en ze leren het reilen en zeilen in de logistiek. Met andere woorden: we leiden zelf de volgende generatie van medewerkers bij DP World op.”

De achtereenvolgende crisissen hebben de wereld door elkaar geschud. Hoe kijkt u naar de toekomst?

MK: “De industrie heeft het vandaag erg moeilijk. Veel van onze industrie is uit Europa weggegaan. ‘Nearshoring’ (het terughalen van industrie, red.) is daarop een antwoord, maar het volume aan industrie dat uit Europa weg is, kun je niet meer terughalen. We zien wel dat de ontwikkeling van producten terugkomt, ook dat waren we kwijt. Dat is een goede zaak en we moeten opnieuw een balans vinden, maar die balans zal wellicht niet kunnen goedmaken wat we aan industrie zijn kwijtgeraakt.”

Hoe belangrijk is Antwerpen voor DP World?

MK: “Antwerpen is extreem belangrijk voor onze tradelines op Azië. Port of Antwerp-Bruges is ook een belangrijke uitvalsbasis geworden voor elektrische mobiliteit, en die positie zal het verder uitbouwen. Onze uitvalsbasis in Antwerpen heeft voor DP World dus een zeer grote strategische waarde, en we zullen die verder uitbouwen.”

Waar wil u zelf het verschil maken?

MK: “Ik heb de kans gehad om gedurende mijn loopbaan diverse ervaringen op te doen, en die komen nu van pas. Het is dankzij de klanten dat we aan ‘logistiek’ kunnen doen: het zijn de klanten die goederen willen vervoeren, en dan is het aan de logistieke ondernemingen om daarop een antwoord te bieden. Daarbij moeten we met de klanten samenwerken om de juiste oplossingen te vinden. Dat is telkens een uitdaging, maar wel heel spannend.”

“Ik kan niet genoeg benadrukken dat ons succes ook afhangt van de mensen. Ik probeer steeds het beste uit mensen te halen en ervoor te zorgen dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Op die manier kun je echt het verschil maken met een team van enthousiaste en gemotiveerde collega’s.”