Dirk Penasse (ESPORG) op de bres voor veilige truckparkings in Europa

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Dirk Penasse ESPORG
Dirk Penasse (ESPORG) © Yannick De Spiegeleir

Dirk Penasse zet zich met zijn European Secure Parking Organisation (ESPORG) in om een netwerk te creëren van veilige vrachtwagenparkeerplaatsen in de Europese Unie. “De transportsector veiliger en betrouwbaarder maken voor chauffeurs is ons doel.”

Dirk Penasse stond in 2007 aan de wieg van de beveiligde Truckstop 26bis in het Limburgse Heusden-Zolder. “De interesse voor beveiligde truckparkings was toen nog vrij luw, maar die houding is vandaag volledig anders. Vrachtwagens met dure ladingen zijn vaak het mikpunt van dieven en georganiseerde Europese criminele bendes. Heel wat truckparkings zijn niet veilig en de mogelijkheid dat de chauffeurs hun rust in goede omstandigheden kunnen genieten is bijna onbestaande, hun sociaal leven wordt onvoldoende gerespecteerd en op sommige locaties zijn er problemen met transmigranten”, weet Penasse.

Vakorganisatie

In 2010 richtte hij samen met zijn Duitse collega Ronny Pflug, eigenaar van Autohof Wörnitz, ESPORG op. “Dat is de enige vakorganisatie in Europa die truckparkings vertegenwoordigt. In de loop der jaren heeft ESPORG zich ontwikkeld als partner met kennis van zaken als het gaat om veilige en beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen”, claimt Penasse.

Havens en railterminals

ESPORG was samen met de internationale transportfederatie IRU een van de drijvende krachten achter een studie die leidde tot de EU Parking Standard: een standaard met criteria waaraan een Safe en Secure Truck Parking moet voldoen. “De EU Parking Standard heeft vier niveaus van veiligheid: brons, zilver, goud en platinum.

Met ESPORG organiseren we ook verschillende workshops. “Daar delen we onze expertise over verschillende domeinen van de EU Parking Standard tot parkings voor elektrische trucks en de toegang tot Europese subsidies. En we hebben een EU Parking Academy opgericht waar onze leden verschillende cursussen kunnen volgen over truckparkings.”

“Met ESPORG brengen we verschillende belanghebbende partijen samen rond de tafel: de exploitanten van beveiligde parkings voor vrachtwagens, transportbedrijven, verladers, verzekeringsfirma’s, en logistieke operatoren. De leden van ESPORG zijn overheden, concessionarissen, havens, railterminals maar even goed kleine ondernemingen of bedrijven die een netwerk van tankstations hebben”, aldus Penasse, die onlangs nog aanwezig was op de opening van de nieuwe gecertificeerde beveiligde truckparking in de Ketenislaan in Port of Antwerp-Bruges, die de EU Parking Standard (level Brons) kreeg toegekend.

Chauffeurstekort

Penasse verwijst naar het groeiende chauffeurstekort in Europa om het belang van veilige truckparkings aan te duiden. “Het beroep van vrachtwagenchauffeur moet opgewaardeerd worden, als je de chauffeurs aan boord wil houden. De vrachtwagenchauffeurs hebben het recht om te werken in sociaal correcte condities en omstandigheden. Met het aantrekkelijker maken van de sector, moet je ook werken aan voldoende comfort en optimale werkcondities. Beveiligde truckparkings die gecertificeerd zijn volgens de EU Parking Standaard, voldoen aan die vraag.”

België telt nu een vijftal gecertificeerde, beveiligde truckparkings, maar tegen eind dit jaar zal dat aantal zo goed als verdubbelen

ESPORG werkt nauw samen met de Europese Commissie, die via een certificatiesysteem voor SSTPA (Safe & Secure Truck Parking Area) veilige en beveiligde truckparkings certificeert volgens de EU Parking Standard. De vakorganisatie telt een zeventigtal leden, heeft meer dan honderd truckparkings en meer dan tienduizend beveiligde parkeerplaatsen in Europa. “België telt nu een vijftal gecertificeerde, beveiligde truckparkings, maar tegen eind dit jaar zal dat aantal zo goed als verdubbelen. Er komen onder meer beveiligde parkings bij in Zeebrugge en Gentbrugge (Gent).”

Inhaalbeweging

Penasse stelt vast dat er een mentaliteitswijziging is wat betreft de vraag en het gebruik van Safe Secure Sustainable en Connected truckparkings. Het doel is nog lang niet bereikt maar wij merken dat er een inhaalbeweging ingezet is. ESPORG blijft ijveren om veilig parkeren hoog op de politieke agenda te houden, zowel in de Europese Unie als op nationaal en lokaal niveau.”

Dirk Penasse (ESPORG) op de bres voor veilige truckparkings in Europa – Flows

Dirk Penasse (ESPORG) op de bres voor veilige truckparkings in Europa

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Dirk Penasse ESPORG
Dirk Penasse (ESPORG) © Yannick De Spiegeleir

Dirk Penasse zet zich met zijn European Secure Parking Organisation (ESPORG) in om een netwerk te creëren van veilige vrachtwagenparkeerplaatsen in de Europese Unie. “De transportsector veiliger en betrouwbaarder maken voor chauffeurs is ons doel.”

Dirk Penasse stond in 2007 aan de wieg van de beveiligde Truckstop 26bis in het Limburgse Heusden-Zolder. “De interesse voor beveiligde truckparkings was toen nog vrij luw, maar die houding is vandaag volledig anders. Vrachtwagens met dure ladingen zijn vaak het mikpunt van dieven en georganiseerde Europese criminele bendes. Heel wat truckparkings zijn niet veilig en de mogelijkheid dat de chauffeurs hun rust in goede omstandigheden kunnen genieten is bijna onbestaande, hun sociaal leven wordt onvoldoende gerespecteerd en op sommige locaties zijn er problemen met transmigranten”, weet Penasse.

Vakorganisatie

In 2010 richtte hij samen met zijn Duitse collega Ronny Pflug, eigenaar van Autohof Wörnitz, ESPORG op. “Dat is de enige vakorganisatie in Europa die truckparkings vertegenwoordigt. In de loop der jaren heeft ESPORG zich ontwikkeld als partner met kennis van zaken als het gaat om veilige en beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen”, claimt Penasse.

Havens en railterminals

ESPORG was samen met de internationale transportfederatie IRU een van de drijvende krachten achter een studie die leidde tot de EU Parking Standard: een standaard met criteria waaraan een Safe en Secure Truck Parking moet voldoen. “De EU Parking Standard heeft vier niveaus van veiligheid: brons, zilver, goud en platinum.

Met ESPORG organiseren we ook verschillende workshops. “Daar delen we onze expertise over verschillende domeinen van de EU Parking Standard tot parkings voor elektrische trucks en de toegang tot Europese subsidies. En we hebben een EU Parking Academy opgericht waar onze leden verschillende cursussen kunnen volgen over truckparkings.”

“Met ESPORG brengen we verschillende belanghebbende partijen samen rond de tafel: de exploitanten van beveiligde parkings voor vrachtwagens, transportbedrijven, verladers, verzekeringsfirma’s, en logistieke operatoren. De leden van ESPORG zijn overheden, concessionarissen, havens, railterminals maar even goed kleine ondernemingen of bedrijven die een netwerk van tankstations hebben”, aldus Penasse, die onlangs nog aanwezig was op de opening van de nieuwe gecertificeerde beveiligde truckparking in de Ketenislaan in Port of Antwerp-Bruges, die de EU Parking Standard (level Brons) kreeg toegekend.

Chauffeurstekort

Penasse verwijst naar het groeiende chauffeurstekort in Europa om het belang van veilige truckparkings aan te duiden. “Het beroep van vrachtwagenchauffeur moet opgewaardeerd worden, als je de chauffeurs aan boord wil houden. De vrachtwagenchauffeurs hebben het recht om te werken in sociaal correcte condities en omstandigheden. Met het aantrekkelijker maken van de sector, moet je ook werken aan voldoende comfort en optimale werkcondities. Beveiligde truckparkings die gecertificeerd zijn volgens de EU Parking Standaard, voldoen aan die vraag.”

België telt nu een vijftal gecertificeerde, beveiligde truckparkings, maar tegen eind dit jaar zal dat aantal zo goed als verdubbelen

ESPORG werkt nauw samen met de Europese Commissie, die via een certificatiesysteem voor SSTPA (Safe & Secure Truck Parking Area) veilige en beveiligde truckparkings certificeert volgens de EU Parking Standard. De vakorganisatie telt een zeventigtal leden, heeft meer dan honderd truckparkings en meer dan tienduizend beveiligde parkeerplaatsen in Europa. “België telt nu een vijftal gecertificeerde, beveiligde truckparkings, maar tegen eind dit jaar zal dat aantal zo goed als verdubbelen. Er komen onder meer beveiligde parkings bij in Zeebrugge en Gentbrugge (Gent).”

Inhaalbeweging

Penasse stelt vast dat er een mentaliteitswijziging is wat betreft de vraag en het gebruik van Safe Secure Sustainable en Connected truckparkings. Het doel is nog lang niet bereikt maar wij merken dat er een inhaalbeweging ingezet is. ESPORG blijft ijveren om veilig parkeren hoog op de politieke agenda te houden, zowel in de Europese Unie als op nationaal en lokaal niveau.”