Stijn en Roland (Railtraxx): “Never a dull day in the railway”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Stijn Vander Stichele en Roland Vansant Railtraxx
Roland (l.) en Stijn op het terras van hun kantoor langs de Schelde © Railtraxx

Stijn Vander Stichele en Roland Vansant, allebei 34, afkomstig uit de Kempen, hebben sinds kort een nieuwe functie in het managementteam bij spooroperator Railtraxx. “Het werkt lekker. Never a dull day in the railway”, klinkt het tevreden.

Roland Vansant had er een opleiding TSO Handel en een jaar Logistiek Management aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) opzitten toen hij in 2011 aan de slag ging als traffic controller bij spooroperator Crossrail Benelux. “Daar heb ik mij opgewerkt tot teamleader. In 2017 ben ik overgestapt naar Railtraxx en ben daar begonnen als assistant operations manager en werd daarna service delivery manager. Sinds dit jaar ben ik doorgegroeid tot head of operations”, legt hij uit.

Preses van filosofen

Stijn Vander Stichele behaalde een master in Filosofie met minor Wiskunde en deed daar nog een Master Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven bovenop. “Ik heb ook veel bijgeleerd als preses van de filosofen (lacht). In 2014 ben ik bij spooroperator Lineas aan de slag gegaan bij het Strategieteam en later in het commerciële team. Daar was ik verantwoordelijk voor het lanceren van een grote internationale verbinding naar Polen. In 2020 ben ik overgestapt naar Railtraxx als customer solutions manager en ben nu na twee jaar benoemd tot head of customers solutions. Dat is eigenlijk een salesfunctie”, zegt hij.

Hoge eisen

De interesse voor de logistieke sector kwam er bij Roland tijdens zijn studies aan KdG. “De spoorsector is een sector die kansen biedt aan mensen om ongeacht hun opleiding snel door te groeien. Het is een sector met veel variatie en hoge eisen. Dat trekt mij aan.”

“Ik kom uit een familie van ondernemers. Ik hou ook van ondernemen en bij Railtraxx vind ik dat terug. Ik kan er samenwerken met leuke mensen en zeer capabele mensen, terwijl we er moeten op toezien dat machines van zo’n 4 miljoen euro per stuk foutloos worden ingezet. Dit is een sector die mensen aantrekt met gezond verstand. Het spoorvervoer is ook cruciaal voor de industrie en het geeft een goed gevoel om daaraan mee te kunnen werken”, zegt Stijn.

Op het Eilandje

Hun nieuwe functies brengen ook de nodige uitdagingen met zich mee. “Vooral de beschikbaarheid van resources is een grote uitdaging. Vooral voor treinbestuurders is er een war for talent. Bovendien worden de klanten veeleisender. In plaats van een trein van A naar B, willen ze ook naar C en D. Als zo’n puzzel volledig gelegd is, en het werkt perfect, dan geeft dat veel voldoening”, zegt Roland.

“Om mensen aan te trekken, zijn we verhuisd naar een mooie locatie met terras langs de Schelde op het Eilandje. Voor de treinbestuurders hebben we ook een plan uitgewerkt waardoor ze meer lange ritten en meer elektrisch kunnen rijden”, voegt Stijn eraan toe.

Ook hij ziet de nodige uitdagingen: “In 2020 en 2021 was er harde concurrentie en was er sprake van een ‘buyers’-markt, waarbij de klanten keuze zat hadden. De marges kwamen onder druk te staan en wij moesten intensief zoeken naar trafieken. In 2022 is dat volledig omgeslagen naar een ‘sellers’-markt. De vraag stijgt enorm, maar de capaciteit ontbreekt, zowel wat treinbestuurders als spoorpaden betreft. We moeten harde keuzes maken en onze trouwste klanten voorrang geven.”

300 kilometer rond Antwerpen

“Door de problemen met de spoorinfrastructuur in Duitsland nemen de kosten toe, terwijl de kwaliteit en de rendabiliteit dalen. Daarom zullen we ons met Railtraxx in 2023 niet meer focussen op de Baselcorridor richting Italië, maar meer op het spoorvervoer in een zone van 300 kilometer rond Antwerpen, op de as Oostenrijk-Roemenië en Frankrijk. We zijn ook een van de weinige spelers die actief is in last-milespoorvervoer in Antwerpen. Met het oog op kwaliteit, oplossingen en communicatie moeten we dus harde keuzes maken. Daarnaast willen we ook stabiliteit en rust voor onze eigen werknemers”, benadrukt Stijn.

Goede match

Tussen Stijn en Roland is er ook een zekere synergie. “We hebben beide een grote verantwoordelijkheid en kloppen regelmatig op elkaars deur. Stijn heeft een directe link met de markt en ik waak over de capaciteit van locomotieven, treinbestuurders en rijpaden. Wij matchen onderling op verschillende vlakken”, zegt Roland.

“We zijn een klein bedrijf waardoor we een goed zicht hebben op wat er gebeurt en kunnen kort schakelen. Wij hebben niet de traditionele spoormentaliteit maar denken samen out of the box”, benadrukt Roland.

“De samenwerking loopt inderdaad zeer goed. We zullen hier ongetwijfeld samen met het hele bedrijf nog mooie dingen realiseren”, besluit Stijn.

Stijn en Roland (Railtraxx): “Never a dull day in the railway” – Flows

Stijn en Roland (Railtraxx): “Never a dull day in the railway”

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Stijn Vander Stichele en Roland Vansant Railtraxx
Roland (l.) en Stijn op het terras van hun kantoor langs de Schelde © Railtraxx

Stijn Vander Stichele en Roland Vansant, allebei 34, afkomstig uit de Kempen, hebben sinds kort een nieuwe functie in het managementteam bij spooroperator Railtraxx. “Het werkt lekker. Never a dull day in the railway”, klinkt het tevreden.

Roland Vansant had er een opleiding TSO Handel en een jaar Logistiek Management aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) opzitten toen hij in 2011 aan de slag ging als traffic controller bij spooroperator Crossrail Benelux. “Daar heb ik mij opgewerkt tot teamleader. In 2017 ben ik overgestapt naar Railtraxx en ben daar begonnen als assistant operations manager en werd daarna service delivery manager. Sinds dit jaar ben ik doorgegroeid tot head of operations”, legt hij uit.

Preses van filosofen

Stijn Vander Stichele behaalde een master in Filosofie met minor Wiskunde en deed daar nog een Master Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven bovenop. “Ik heb ook veel bijgeleerd als preses van de filosofen (lacht). In 2014 ben ik bij spooroperator Lineas aan de slag gegaan bij het Strategieteam en later in het commerciële team. Daar was ik verantwoordelijk voor het lanceren van een grote internationale verbinding naar Polen. In 2020 ben ik overgestapt naar Railtraxx als customer solutions manager en ben nu na twee jaar benoemd tot head of customers solutions. Dat is eigenlijk een salesfunctie”, zegt hij.

Hoge eisen

De interesse voor de logistieke sector kwam er bij Roland tijdens zijn studies aan KdG. “De spoorsector is een sector die kansen biedt aan mensen om ongeacht hun opleiding snel door te groeien. Het is een sector met veel variatie en hoge eisen. Dat trekt mij aan.”

“Ik kom uit een familie van ondernemers. Ik hou ook van ondernemen en bij Railtraxx vind ik dat terug. Ik kan er samenwerken met leuke mensen en zeer capabele mensen, terwijl we er moeten op toezien dat machines van zo’n 4 miljoen euro per stuk foutloos worden ingezet. Dit is een sector die mensen aantrekt met gezond verstand. Het spoorvervoer is ook cruciaal voor de industrie en het geeft een goed gevoel om daaraan mee te kunnen werken”, zegt Stijn.

Op het Eilandje

Hun nieuwe functies brengen ook de nodige uitdagingen met zich mee. “Vooral de beschikbaarheid van resources is een grote uitdaging. Vooral voor treinbestuurders is er een war for talent. Bovendien worden de klanten veeleisender. In plaats van een trein van A naar B, willen ze ook naar C en D. Als zo’n puzzel volledig gelegd is, en het werkt perfect, dan geeft dat veel voldoening”, zegt Roland.

“Om mensen aan te trekken, zijn we verhuisd naar een mooie locatie met terras langs de Schelde op het Eilandje. Voor de treinbestuurders hebben we ook een plan uitgewerkt waardoor ze meer lange ritten en meer elektrisch kunnen rijden”, voegt Stijn eraan toe.

Ook hij ziet de nodige uitdagingen: “In 2020 en 2021 was er harde concurrentie en was er sprake van een ‘buyers’-markt, waarbij de klanten keuze zat hadden. De marges kwamen onder druk te staan en wij moesten intensief zoeken naar trafieken. In 2022 is dat volledig omgeslagen naar een ‘sellers’-markt. De vraag stijgt enorm, maar de capaciteit ontbreekt, zowel wat treinbestuurders als spoorpaden betreft. We moeten harde keuzes maken en onze trouwste klanten voorrang geven.”

300 kilometer rond Antwerpen

“Door de problemen met de spoorinfrastructuur in Duitsland nemen de kosten toe, terwijl de kwaliteit en de rendabiliteit dalen. Daarom zullen we ons met Railtraxx in 2023 niet meer focussen op de Baselcorridor richting Italië, maar meer op het spoorvervoer in een zone van 300 kilometer rond Antwerpen, op de as Oostenrijk-Roemenië en Frankrijk. We zijn ook een van de weinige spelers die actief is in last-milespoorvervoer in Antwerpen. Met het oog op kwaliteit, oplossingen en communicatie moeten we dus harde keuzes maken. Daarnaast willen we ook stabiliteit en rust voor onze eigen werknemers”, benadrukt Stijn.

Goede match

Tussen Stijn en Roland is er ook een zekere synergie. “We hebben beide een grote verantwoordelijkheid en kloppen regelmatig op elkaars deur. Stijn heeft een directe link met de markt en ik waak over de capaciteit van locomotieven, treinbestuurders en rijpaden. Wij matchen onderling op verschillende vlakken”, zegt Roland.

“We zijn een klein bedrijf waardoor we een goed zicht hebben op wat er gebeurt en kunnen kort schakelen. Wij hebben niet de traditionele spoormentaliteit maar denken samen out of the box”, benadrukt Roland.

“De samenwerking loopt inderdaad zeer goed. We zullen hier ongetwijfeld samen met het hele bedrijf nog mooie dingen realiseren”, besluit Stijn.