Railtraxx: “Zelf in opleiding voorzien: zware inspanning voor bedrijf”

Flowsmagazine, Spoorvervoer
Koen Heinen
Pieter L'Hoyes (l.) en Bert Goos van Railtraxx
Pieter L’Hoyes (l.) en Bert Goos van Railtraxx

Railtraxx opende eind februari 2023 een eigen opleidingscentrum voor treinbestuurders: het Rail Competence Center. Dat staat ook open voor kandidaten van andere bedrijven. “Zo’n opleidingscentrum is vrij specifiek omdat de opleiding sterk gereguleerd is”, zegt Bert Goos in het recentste Flowsmagazine.

Railtraxx heeft zijn kantoren aan de Rijnkaai in Antwerpen, vlak naast de Schelde. In een vrijgekomen ruimte naast de kantoren werd een opleidingscentrum ingericht. Dat betekent toch een grote inspanning voor een onderneming. Het Rail Competence Center van Railtraxx is er gekomen onder impuls en met de nodige steun van de Captrain-groep, die daarmee het belang van de ontwikkeling van het goederenspoorvervoer in de verf zet. De eerste opleidingen startten daar op 13 maart van dit jaar. “Het is een open instelling en het vijfde erkende opleidingscentrum in België naast dat van NMBS, Lineas, Medway en Crossrail”, zegt opleidingsverantwoordelijke Bert Goos.

Grote inspanningen

Omdat het beroep van treinbestuurder een knelpuntberoep is, moet Railtraxx zelf investeren in de opleiding. “Dit is een bijzondere situatie die van ondernemingen grote inspanningen vraagt. Zowel de onkosten voor de opleiding als de kosten gerelateerd aan de kandidaten moeten door de onderneming gedragen worden”, legt Goos uit. Het Rail Competence Center telt vier opleiders.

Mix theorie en praktijk

De opleiding tot treinbestuurder duurt een jaar en bestaat uit een mix van theorie en praktijk. “Er is een verplichte opleidingsduur en er is iets meer praktijk dan theorie. De kandidaten worden eerst gescreend en moeten medische en psychotechnische proeven afleggen. Daarna krijgen ze een basisopleiding. Die kan opgevolgd worden met een opleiding om de bevoegdheid te behouden of verder uit te breiden. De basisopleiding bestaat onder meer uit verkeersregels, seingeving en de besturing van locomotieven.”

“Voor de praktijkopleiding sturen we de kandidaten mee met een ervaren treinbestuurder van het bedrijf waarvoor hij of zij de opleiding volgt. Kandidaten van alle ondernemingen zijn hier welkom. Zo mikken we onder meer op kandidaten van ondernemingen met een eigen spoor, zoals de diverse bedrijven die op het spoor aangesloten zijn in de Antwerpse haven. Wij willen onze visie ook uitdragen naar spoorgerelateerde bedrijven”, besluit Goos.

Railtraxx heeft 55 treinbestuurders in dienst. De eerste opleiding begint met een 3-tal kandidaten voor Railtraxx zelf en nog eens 3 voor een extern bedrijf.

Railtraxx: “Zelf in opleiding voorzien: zware inspanning voor bedrijf” – Flows

Railtraxx: “Zelf in opleiding voorzien: zware inspanning voor bedrijf”

Flowsmagazine, Spoorvervoer
Koen Heinen
Pieter L'Hoyes (l.) en Bert Goos van Railtraxx
Pieter L’Hoyes (l.) en Bert Goos van Railtraxx

Railtraxx opende eind februari 2023 een eigen opleidingscentrum voor treinbestuurders: het Rail Competence Center. Dat staat ook open voor kandidaten van andere bedrijven. “Zo’n opleidingscentrum is vrij specifiek omdat de opleiding sterk gereguleerd is”, zegt Bert Goos in het recentste Flowsmagazine.

Railtraxx heeft zijn kantoren aan de Rijnkaai in Antwerpen, vlak naast de Schelde. In een vrijgekomen ruimte naast de kantoren werd een opleidingscentrum ingericht. Dat betekent toch een grote inspanning voor een onderneming. Het Rail Competence Center van Railtraxx is er gekomen onder impuls en met de nodige steun van de Captrain-groep, die daarmee het belang van de ontwikkeling van het goederenspoorvervoer in de verf zet. De eerste opleidingen startten daar op 13 maart van dit jaar. “Het is een open instelling en het vijfde erkende opleidingscentrum in België naast dat van NMBS, Lineas, Medway en Crossrail”, zegt opleidingsverantwoordelijke Bert Goos.

Grote inspanningen

Omdat het beroep van treinbestuurder een knelpuntberoep is, moet Railtraxx zelf investeren in de opleiding. “Dit is een bijzondere situatie die van ondernemingen grote inspanningen vraagt. Zowel de onkosten voor de opleiding als de kosten gerelateerd aan de kandidaten moeten door de onderneming gedragen worden”, legt Goos uit. Het Rail Competence Center telt vier opleiders.

Mix theorie en praktijk

De opleiding tot treinbestuurder duurt een jaar en bestaat uit een mix van theorie en praktijk. “Er is een verplichte opleidingsduur en er is iets meer praktijk dan theorie. De kandidaten worden eerst gescreend en moeten medische en psychotechnische proeven afleggen. Daarna krijgen ze een basisopleiding. Die kan opgevolgd worden met een opleiding om de bevoegdheid te behouden of verder uit te breiden. De basisopleiding bestaat onder meer uit verkeersregels, seingeving en de besturing van locomotieven.”

“Voor de praktijkopleiding sturen we de kandidaten mee met een ervaren treinbestuurder van het bedrijf waarvoor hij of zij de opleiding volgt. Kandidaten van alle ondernemingen zijn hier welkom. Zo mikken we onder meer op kandidaten van ondernemingen met een eigen spoor, zoals de diverse bedrijven die op het spoor aangesloten zijn in de Antwerpse haven. Wij willen onze visie ook uitdragen naar spoorgerelateerde bedrijven”, besluit Goos.

Railtraxx heeft 55 treinbestuurders in dienst. De eerste opleiding begint met een 3-tal kandidaten voor Railtraxx zelf en nog eens 3 voor een extern bedrijf.