Max Mobiel Gent: steeds meer werknemers haven gebruiken shuttlebusje

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze

Marnix Vanhemel (foto) ging drie jaar geleden aan de slag bij Max Mobiel. Hij komt uit de IT-sector. “Ik vind het interessant om mee te denken over mobiliteit, een actueel vraagstuk in onze maatschappij. Ik zie Max Mobiel vooral als een denkwerktank.”

Woon-werkverkeer

De vzw werd in 2007 opgericht, uit de noodzaak om kansengroepen die in een soort vervoersarmoede zaten aan het werk te krijgen. “Dat doel blijft bestaan, maar we trekken het nu wel breder open”, legt Vanhemel uit. “We richten ons niet meer alleen naar uitzendkrachten, maar naar alle werknemers die een alternatief zoeken voor het woon-werkverkeer.”

De shuttledienst (zie foto 2) speelt onder meer in op het gebrek aan openbaar vervoer naar het North Sea Port-gebied. De vzw bedient meer dan zeventig bedrijven in de haven, waaronder ArcelorMittal, Bleckmann, Katoen Natie en DSV. 

Groei aandeel vaste werknemers

Max Mobiel heeft een sterk jaar achter de rug. De shuttledienst bracht 3.600 pendelaars naar het werk in de haven van Gent en rondde voor het eerst de kaap van 300.000 reservaties op een jaar. De vzw ziet niet alleen het aantal zitjes toenemen, maar merkt ook een kentering in het aandeel ‘vaste medewerkers’ die van de diensten gebruikmaken. “We proberen een mobiliteitsgedragsverandering teweeg te brengen en bedrijven te stimuleren om de medewerkers alternatieven aan te bieden.”

De shuttlebussen vertrekken logischerwijze vanuit de stationsbuurten, maar Max Mobiel onderzoekt of ook Gent Zuid als hub kan dienen, om vanuit het centrum van Gent medewerkers naar de rand te krijgen.” De vzw werkt bewust met reserveringen. “De shuttles rijden met andere woorden alleen uit wanneer er werkelijk reservaties zijn. Op die manier wordt nutteloos transport op de weg vermeden.”

Reserveringsgemak verhogen

De ambities van Max Mobiel zijn niet min. Zo wil de vzw de kwaliteit en de duurzaamheid van de busjes verhogen. “Daarnaast willen we het reserveringsgemak verhogen. In september lanceren we een smartphoneapplicatie, zodat gebruikers met een paar klikken kunnen reserveren.” Stad Gent subsidieert Max Mobiel met 150.000 euro per jaar, om nieuwe lijnen aan te boren. De bestaande lijnen blijven onder de subsidieregeling van de Vlaamse overheid vallen. “Die ondersteuningen zijn noodzakelijk om prijzen aan te bieden die een brede doelgroep bereiken.”

De vzw ziet ook nog opportuniteiten voor vervoer naar Terneuzen en Vlissingen. “Op die manier kunnen werkzoekenden makkelijker de weg naar vacatures over de landsgrenzen vinden”, legt Vanhemel uit.

Focus op Gent

De markt voor Max Mobiel blijft sowieso Gent. Twee jaar geleden stapte de raad van bestuur uit het project ‘pendelbussen’ van Antwerpen. “We wilden ons beperken tot het grondgebied waar we het sterkst waren en het meest invloed op hadden.” Met Antwerpen is er nog altijd nauw contact, onder meer om synergieën en overlappingen af te spreken. “Ik zit ook in de stakeholdersmeeting van de Pendelbus haven van Antwerpen. Op de Fietsbus kan ik jaloers zijn, dat is een slim idee.”

Melanie De Vrieze