Brussels Airport stelt fietsmanager aan: Steven Fagard

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Fietsmanager van Brussels Airport Steven Fagard
Fietsmanager van Brussels Airport Steven Fagard © Brussels Airport

Om het woon-werkverkeer met de fiets naar Brussels Airport verder te stimuleren, is Steven Fagard aangetrokken als fietsmanager. Een unicum. “De komende twee jaar werk ik concrete acties uit om het fietsgebruik naar de luchthaven een boost te geven.”

Het aanstellen van een fietsmanager op de luchthaven kadert in het Stargate-project. Dat bevat niet alleen initiatieven voor een groenere luchtvaart, maar ook initiatieven die de luchthaven verder ontwikkelen tot een moderne mobiliteitshub. Die moet reizigers, werknemers en omwonenden toelaten op een slimme en efficiënte manier vervoersmiddelen te combineren.

Fagard was tot voor kort stafmedewerker mobiliteitsmanagement bij de provincie Vlaams-Brabant en wordt nu voor twee jaar gedetacheerd naar Brussels Airport. Hij krijgt de taak om het fietspotentieel in kaart te brengen, de fietsroutes te onderzoeken, de fietsinfrastructuur te optimaliseren en de medewerkers te sensibiliseren.

Collega’s aanmoedigen

“Een luchthaven associeer je misschien niet meteen met fietsen, maar we deden er in 2017 en 2021 met de provincie twee keer De Fietstest. Een werknemer mag dan voor drie weken een elektrische fiets, bakfiets of speed pedelecs testen voor het woon-werkverkeer. Na zo’n proefperiode is een op de drie medewerkers overtuigd om nadien vaker te blijven fietsen.”

Ook bij Brussels Airport was er veel enthousiasme. “Er werken hier heel wat fietsambassadeurs die hun collega’s kunnen aanmoedigen om wat vaker op de fiets te springen. Als fietsmanager wil ik erop toezien dat alle randvoorwaarden vervuld zijn om dat zo aangenaam en veilig mogelijk te doen”, zegt Fagard.

Fietslessen

Voor de fietsmanager is met de fiets rijden evident. “Ik ben in het Leuvense opgegroeid. We zaten al van jongs af aan op de fiets om naar school te rijden. Niet iedereen heeft die fietscultuur van thuis meegekregen. Om die mensen te bereiken, kunnen we ook fietslessen organiseren zodat ze niet onvoorbereid op de fiets springen.”

Toen het nieuws van Fagards nieuwe functie bekend raakte, kwamen er spontaan vragen van medewerkers van de luchthaven. “Mensen die de stap bijna durven te zetten, moeten we meekrijgen om anderen te overtuigen. Veiligheid is hierbij een belangrijk thema. Mensen verkiezen veilige en autoluwe routes, door het groen. Die routes moet je detecteren en je moet maken dat mensen die ook leren kennen. “

Infrastructuur

De fiets won de laatste jaren aan populariteit in het woon-werkverkeer. Vandaag komen al zo’n 4% van de werknemers bij de bedrijven op Brussels Airport met de fiets. Fagard wil zich nog niet vastpinnen op een streefcijfer. “We willen eerst het potentieel in kaart brengen”, zegt hij. “Heel wat bedrijven werven medewerkers aan die langere afstanden afleggen. Die kun je wel nog motiveren om met de fiets naar het station te rijden en met de trein naar het werk te komen. Het heeft geen zin om er een cijfer op te plakken als we niet eerst het potentieel kennen.”

Vaak zeggen ze ‘Build it and they will come’, bouw uw fietsinfrastructuur en de mensen volgen wel

De routes onvoldoende kennen en zich niet comfortabel voelen op de fiets, ziet hij als de grootste struikelblokken. “De luchthaven is een omgeving die in het verleden vooral gericht was op de auto. Daarom hechten we veel belang aan de infrastructuur. Er komen concrete maatregelen om de infrastructuur en bewegwijzering te verbeteren. Vaak zeggen ze ‘Build it and they will come’, bouw uw fietsinfrastructuur en de mensen volgen wel. We zien dat al met de fietsbrug over de R0, die steeds meer gebruikt wordt. We zullen ook rond de tafel zitten met de gemeenten, de provincie, de werkvennootschap en het Agentschap Wegen en Verkeer om bepaalde zaken te verbeteren.”

De luchthaven zelf heeft ook terreinen en infrastructuur waarvoor het verantwoordelijk is. Binnen nieuwe ontwikkelingen zoals Brucargo Centraal besteedt de luchthaven aandacht aan fietsinfrastructuur en toegankelijkheid. Er zijn ook fietsenstallingen met laadpunten voor elektrische fietsen voor zowel passagiers als medewerkers.

Uniek beroep

Fietsmanager is een vrij uniek beroep, zegt Fagard. “KU Leuven heeft een mobiliteitsmanager, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen hebben een fietsmanager die regionaal het fietsbeleid opvolgt, maar ik heb geen weet van bedrijven die al een fietsmanager hebben. Het is een mooie proeftuin. Met 24.000 werknemers bij de verschillende bedrijven op Brussels Airport is de fiets voor velen een mogelijk alternatief dat ze misschien nog niet goed kennen. Door nu samen de ‘missing links’ en noden in kaart te brengen en de nodige sensibilisering te doen, willen we van de fiets een volwaardig alternatief maken voor het woon-werkverkeer.”

Brussels Airport stelt fietsmanager aan: Steven Fagard – Flows

Brussels Airport stelt fietsmanager aan: Steven Fagard

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Fietsmanager van Brussels Airport Steven Fagard
Fietsmanager van Brussels Airport Steven Fagard © Brussels Airport

Om het woon-werkverkeer met de fiets naar Brussels Airport verder te stimuleren, is Steven Fagard aangetrokken als fietsmanager. Een unicum. “De komende twee jaar werk ik concrete acties uit om het fietsgebruik naar de luchthaven een boost te geven.”

Het aanstellen van een fietsmanager op de luchthaven kadert in het Stargate-project. Dat bevat niet alleen initiatieven voor een groenere luchtvaart, maar ook initiatieven die de luchthaven verder ontwikkelen tot een moderne mobiliteitshub. Die moet reizigers, werknemers en omwonenden toelaten op een slimme en efficiënte manier vervoersmiddelen te combineren.

Fagard was tot voor kort stafmedewerker mobiliteitsmanagement bij de provincie Vlaams-Brabant en wordt nu voor twee jaar gedetacheerd naar Brussels Airport. Hij krijgt de taak om het fietspotentieel in kaart te brengen, de fietsroutes te onderzoeken, de fietsinfrastructuur te optimaliseren en de medewerkers te sensibiliseren.

Collega’s aanmoedigen

“Een luchthaven associeer je misschien niet meteen met fietsen, maar we deden er in 2017 en 2021 met de provincie twee keer De Fietstest. Een werknemer mag dan voor drie weken een elektrische fiets, bakfiets of speed pedelecs testen voor het woon-werkverkeer. Na zo’n proefperiode is een op de drie medewerkers overtuigd om nadien vaker te blijven fietsen.”

Ook bij Brussels Airport was er veel enthousiasme. “Er werken hier heel wat fietsambassadeurs die hun collega’s kunnen aanmoedigen om wat vaker op de fiets te springen. Als fietsmanager wil ik erop toezien dat alle randvoorwaarden vervuld zijn om dat zo aangenaam en veilig mogelijk te doen”, zegt Fagard.

Fietslessen

Voor de fietsmanager is met de fiets rijden evident. “Ik ben in het Leuvense opgegroeid. We zaten al van jongs af aan op de fiets om naar school te rijden. Niet iedereen heeft die fietscultuur van thuis meegekregen. Om die mensen te bereiken, kunnen we ook fietslessen organiseren zodat ze niet onvoorbereid op de fiets springen.”

Toen het nieuws van Fagards nieuwe functie bekend raakte, kwamen er spontaan vragen van medewerkers van de luchthaven. “Mensen die de stap bijna durven te zetten, moeten we meekrijgen om anderen te overtuigen. Veiligheid is hierbij een belangrijk thema. Mensen verkiezen veilige en autoluwe routes, door het groen. Die routes moet je detecteren en je moet maken dat mensen die ook leren kennen. “

Infrastructuur

De fiets won de laatste jaren aan populariteit in het woon-werkverkeer. Vandaag komen al zo’n 4% van de werknemers bij de bedrijven op Brussels Airport met de fiets. Fagard wil zich nog niet vastpinnen op een streefcijfer. “We willen eerst het potentieel in kaart brengen”, zegt hij. “Heel wat bedrijven werven medewerkers aan die langere afstanden afleggen. Die kun je wel nog motiveren om met de fiets naar het station te rijden en met de trein naar het werk te komen. Het heeft geen zin om er een cijfer op te plakken als we niet eerst het potentieel kennen.”

Vaak zeggen ze ‘Build it and they will come’, bouw uw fietsinfrastructuur en de mensen volgen wel

De routes onvoldoende kennen en zich niet comfortabel voelen op de fiets, ziet hij als de grootste struikelblokken. “De luchthaven is een omgeving die in het verleden vooral gericht was op de auto. Daarom hechten we veel belang aan de infrastructuur. Er komen concrete maatregelen om de infrastructuur en bewegwijzering te verbeteren. Vaak zeggen ze ‘Build it and they will come’, bouw uw fietsinfrastructuur en de mensen volgen wel. We zien dat al met de fietsbrug over de R0, die steeds meer gebruikt wordt. We zullen ook rond de tafel zitten met de gemeenten, de provincie, de werkvennootschap en het Agentschap Wegen en Verkeer om bepaalde zaken te verbeteren.”

De luchthaven zelf heeft ook terreinen en infrastructuur waarvoor het verantwoordelijk is. Binnen nieuwe ontwikkelingen zoals Brucargo Centraal besteedt de luchthaven aandacht aan fietsinfrastructuur en toegankelijkheid. Er zijn ook fietsenstallingen met laadpunten voor elektrische fietsen voor zowel passagiers als medewerkers.

Uniek beroep

Fietsmanager is een vrij uniek beroep, zegt Fagard. “KU Leuven heeft een mobiliteitsmanager, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen hebben een fietsmanager die regionaal het fietsbeleid opvolgt, maar ik heb geen weet van bedrijven die al een fietsmanager hebben. Het is een mooie proeftuin. Met 24.000 werknemers bij de verschillende bedrijven op Brussels Airport is de fiets voor velen een mogelijk alternatief dat ze misschien nog niet goed kennen. Door nu samen de ‘missing links’ en noden in kaart te brengen en de nodige sensibilisering te doen, willen we van de fiets een volwaardig alternatief maken voor het woon-werkverkeer.”