DHL Aviation zet volop in op duurzame brandstof en e-grondafhandeling

Flowsmagazine, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Lorenzo Van de Pol, director public affairs DHL Express
Lorenzo Van de Pol, director public affairs DHL Express © DHL

In ons recentste Flowsmagazine focussen we op duurzaamheid. We laten Lorenzo Van de Pol aan het woord van DHL Aviation. Het bedrijf heeft duurzame brandstof, klimaatneutrale gebouwen en elektrificatie van de grondafhandeling als belangrijkste speerpunten.

Met het Stargate-project – een consortium van 21 partners – levert Brussels Airport heel wat inspanningen om de luchtvaart groener te maken. Een van die partners is DHL Aviation. Het bedrijf focust vooral op duurzame brandstof, het elektrificeren van het grondafhandelingsmateriaal en het klimaatneutraal maken van de gebouwen.

Het Stargate-project van Brussels Airport berust op drie pijlers: verdere decarbonisatie van de luchthavenoperaties, de lokale omgevingskwaliteit verbeteren en de modal split verhogen. “Duurzaamheid zien we in de brede zin van het woord”, zegt Lorenzo Van de Pol, director public affairs bij DHL Express, de divisie van de lucht- en sorteeractiviteiten en waar DHL Aviation een onderdeel van is. “Het gaat niet alleen over de reductie van broeikasgassen, we willen ook een rol spelen in de communities waar we actief zijn en onze personeelsleden een comfortabele werkomgeving bieden.”

DHL Group was een van de eerste logistieke bedrijven die wereldwijd de doelstelling uitsprak om tegen 2050 netzero te zijn. “We spreken niet alleen onze ambities uit, maar zijn ook trots dat we het effectief doen. Met de investering van 7 miljard euro willen we meer duurzame vliegtuigbrandstoffen gebruiken, alle nieuwe gebouwen CO2-neutraal ontwerpen, een portfolio van groene producten aanbieden en 60% van onze last-milebezorging elektrificeren.”

Sustainable aviation fuel

Van de Pol negeert de olifant in de kamer niet. Luchtvaart is een van de moeilijkste sectoren om te decarboniseren. “Op dit moment zijn we nog niet 100% zeker welke technologie uiteindelijk de efficiëntste zal zijn. Op korte termijn zetten we in op sustainable aviation fuel (SAF), die een alternatief voor fossiele brandstoffen biedt.”

De overeenkomst met bp en Neste om DHL Express de komende vijf jaar meer dan 800 miljoen liter duurzame luchtvaartbrandstof te leveren, is een van de grootste SAF-deals in de luchtvaart. “Ongeveer een kleine 9% van onze wereldwijde brandstofvoorraad is al duurzaam. We zijn een pionier, ook al is de brandstof veel duurder in aankoop en de beschikbaarheid beperkt. Tegen 2030 moet dat 30% zijn.”

Elektrificatie

Een ander in het oog springend project van DHL’s strategie ‘Mission 2050: Zero Emissions’ is de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal. Het gaat onder meer over de mulags (de tractoren die de cargo naar vrachtvliegtuigen laden), de belt loaders (die pakjes in de buik van het vliegtuig laden) en de crewbussen die de piloten naar het vliegtuig brengen. “De resultaten van de proefperiode waren positief. Ook onze werknemers zijn tevreden. Voor hen is het aangenamer werken omdat het grondafhandelingsmateriaal minder lawaai maakt en ook geen uitstoot meer heeft. De komende maanden zullen we verder stapsgewijs het grondmateriaal vervangen door elektrische equivalenten, waar dat technisch mogelijk is”, zegt Van de Pol.

Tegen 2030 wil DHL ook 60% van zijn last-miledeliveryvloot vergroenen. Eerder dit jaar nam het bedrijf in België de eerste honderd e-bestelwagens in dienst. Ten slotte zet DHL ook in op het klimaatneutraal maken van zijn gebouwen. “Elk nieuw gebouw sinds 2021 heeft een klimaatneutraal ontwerp. Nu bekijken we hoe we ook onze oudere gebouwen kunnen verduurzamen. Onze hub op Brucargo – gebouwd in 2016 – is geselecteerd als een van de proefsites om het gebouw klimaatneutraal te maken. Op dit moment maken we een plan van aanpak. We onderzoeken welke investeringen nodig zijn en wat de efficiëntste manier is. Het klimaatneutraal maken gaat vooral over de manier waarop een gebouw verwarmd wordt. Onze kantoorgebouwen werken vandaag al op een warmtepomp, maar onze magazijnen zijn een ander verhaal. Daar zien we meer technische uitdagingen. We bekijken de verschillende warmtepomptechnologieën zodat onze werknemers nog altijd in een comfortabele omgeving blijven werken. Dat is onze prioriteit.”

Infrastructuur

DHL onderzoekt ook hoe het bepaalde procedures kan verduurzamen, zoals duurzaam taxiën. Hierbij wordt een vliegtuig op de grond van A naar B verplaatst zonder de eigen motoren te gebruiken. Op die manier ligt het brandstofverbruik niet alleen lager, maar het leidt ook tot minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2, stikstof en fijnstof. “De technologie van de elektrische machine die het toestel helpt taxiën, staat nog niet op punt voor de types toestellen die wij gebruiken. Als dat eenmaal zo is, zullen we die zeker testen.”

De inspanningen om zowel het geluid, de CO2-uitstoot als het gebruik van kerosine terug te dringen, zijn niets zonder de infrastructuur. “Als we al dat elektrisch materiaal aankopen, moeten we het ook kunnen opladen. Voor de medewerkers bestellen we alleen nog maar elektrische wagens. Daarom hebben we ook zwaar geïnvesteerd in meer dan honderd laadpalen op de parking. De infrastructuur moet volgen en dat is soms een uitdaging”, besluit Van de Pol.

DHL Aviation zet volop in op duurzame brandstof en e-grondafhandeling – Flows

DHL Aviation zet volop in op duurzame brandstof en e-grondafhandeling

Flowsmagazine, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Lorenzo Van de Pol, director public affairs DHL Express
Lorenzo Van de Pol, director public affairs DHL Express © DHL

In ons recentste Flowsmagazine focussen we op duurzaamheid. We laten Lorenzo Van de Pol aan het woord van DHL Aviation. Het bedrijf heeft duurzame brandstof, klimaatneutrale gebouwen en elektrificatie van de grondafhandeling als belangrijkste speerpunten.

Met het Stargate-project – een consortium van 21 partners – levert Brussels Airport heel wat inspanningen om de luchtvaart groener te maken. Een van die partners is DHL Aviation. Het bedrijf focust vooral op duurzame brandstof, het elektrificeren van het grondafhandelingsmateriaal en het klimaatneutraal maken van de gebouwen.

Het Stargate-project van Brussels Airport berust op drie pijlers: verdere decarbonisatie van de luchthavenoperaties, de lokale omgevingskwaliteit verbeteren en de modal split verhogen. “Duurzaamheid zien we in de brede zin van het woord”, zegt Lorenzo Van de Pol, director public affairs bij DHL Express, de divisie van de lucht- en sorteeractiviteiten en waar DHL Aviation een onderdeel van is. “Het gaat niet alleen over de reductie van broeikasgassen, we willen ook een rol spelen in de communities waar we actief zijn en onze personeelsleden een comfortabele werkomgeving bieden.”

DHL Group was een van de eerste logistieke bedrijven die wereldwijd de doelstelling uitsprak om tegen 2050 netzero te zijn. “We spreken niet alleen onze ambities uit, maar zijn ook trots dat we het effectief doen. Met de investering van 7 miljard euro willen we meer duurzame vliegtuigbrandstoffen gebruiken, alle nieuwe gebouwen CO2-neutraal ontwerpen, een portfolio van groene producten aanbieden en 60% van onze last-milebezorging elektrificeren.”

Sustainable aviation fuel

Van de Pol negeert de olifant in de kamer niet. Luchtvaart is een van de moeilijkste sectoren om te decarboniseren. “Op dit moment zijn we nog niet 100% zeker welke technologie uiteindelijk de efficiëntste zal zijn. Op korte termijn zetten we in op sustainable aviation fuel (SAF), die een alternatief voor fossiele brandstoffen biedt.”

De overeenkomst met bp en Neste om DHL Express de komende vijf jaar meer dan 800 miljoen liter duurzame luchtvaartbrandstof te leveren, is een van de grootste SAF-deals in de luchtvaart. “Ongeveer een kleine 9% van onze wereldwijde brandstofvoorraad is al duurzaam. We zijn een pionier, ook al is de brandstof veel duurder in aankoop en de beschikbaarheid beperkt. Tegen 2030 moet dat 30% zijn.”

Elektrificatie

Een ander in het oog springend project van DHL’s strategie ‘Mission 2050: Zero Emissions’ is de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal. Het gaat onder meer over de mulags (de tractoren die de cargo naar vrachtvliegtuigen laden), de belt loaders (die pakjes in de buik van het vliegtuig laden) en de crewbussen die de piloten naar het vliegtuig brengen. “De resultaten van de proefperiode waren positief. Ook onze werknemers zijn tevreden. Voor hen is het aangenamer werken omdat het grondafhandelingsmateriaal minder lawaai maakt en ook geen uitstoot meer heeft. De komende maanden zullen we verder stapsgewijs het grondmateriaal vervangen door elektrische equivalenten, waar dat technisch mogelijk is”, zegt Van de Pol.

Tegen 2030 wil DHL ook 60% van zijn last-miledeliveryvloot vergroenen. Eerder dit jaar nam het bedrijf in België de eerste honderd e-bestelwagens in dienst. Ten slotte zet DHL ook in op het klimaatneutraal maken van zijn gebouwen. “Elk nieuw gebouw sinds 2021 heeft een klimaatneutraal ontwerp. Nu bekijken we hoe we ook onze oudere gebouwen kunnen verduurzamen. Onze hub op Brucargo – gebouwd in 2016 – is geselecteerd als een van de proefsites om het gebouw klimaatneutraal te maken. Op dit moment maken we een plan van aanpak. We onderzoeken welke investeringen nodig zijn en wat de efficiëntste manier is. Het klimaatneutraal maken gaat vooral over de manier waarop een gebouw verwarmd wordt. Onze kantoorgebouwen werken vandaag al op een warmtepomp, maar onze magazijnen zijn een ander verhaal. Daar zien we meer technische uitdagingen. We bekijken de verschillende warmtepomptechnologieën zodat onze werknemers nog altijd in een comfortabele omgeving blijven werken. Dat is onze prioriteit.”

Infrastructuur

DHL onderzoekt ook hoe het bepaalde procedures kan verduurzamen, zoals duurzaam taxiën. Hierbij wordt een vliegtuig op de grond van A naar B verplaatst zonder de eigen motoren te gebruiken. Op die manier ligt het brandstofverbruik niet alleen lager, maar het leidt ook tot minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2, stikstof en fijnstof. “De technologie van de elektrische machine die het toestel helpt taxiën, staat nog niet op punt voor de types toestellen die wij gebruiken. Als dat eenmaal zo is, zullen we die zeker testen.”

De inspanningen om zowel het geluid, de CO2-uitstoot als het gebruik van kerosine terug te dringen, zijn niets zonder de infrastructuur. “Als we al dat elektrisch materiaal aankopen, moeten we het ook kunnen opladen. Voor de medewerkers bestellen we alleen nog maar elektrische wagens. Daarom hebben we ook zwaar geïnvesteerd in meer dan honderd laadpalen op de parking. De infrastructuur moet volgen en dat is soms een uitdaging”, besluit Van de Pol.