Logistieke zorgen treffen resultaten Amazon hard

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Trailer van Amazon
Trailer van Amazon © Amazon

De disrupties in de logistieke ketens en de stijgende transportprijzen wegen zwaar op de resultaten van Amazon. Hoewel de omzet in het derde kwartaal met 15% steeg, halveerde de winst. Het vierde kwartaal oogt nog zorgwekkender op logistiek gebied.

De omzet in het derde kwartaal steeg met 15% tot 111 miljard dollar tegenover een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan de internetdiensten van AWS (+38%), want de groei van de verkoop in Noord-Amerika en International bedroeg ‘slechts’ respectievelijk 10% en 15%. De nettowinst daalde met net geen 50% tot 3,2 miljard. Ook hier was AWS de redder in nood. In Amerika werd amper winst gemaakt en International boekte zelf bijna 1 miljard verlies.

De forse daling van de resultaten was hoofdzakelijk te wijten aan de investeringen in de logistiek. “Sinds de uitbraak van de pandemie verdubbelde Amazon bijna zijn fulfilment-netwerk”, stelt CEO Andy Jassy. Maar ook de verstoringen in de internationale logistieke ketens en het personeelstekort speelden een rol.

Nog meer kosten in vierde kwartaal

Jassy vreest dat het ergste nog moet komen, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. “In het vierde kwartaal zullen onze consumentenactiviteiten ‘enkele miljarden dollars’ aan extra kosten moeten dragen. Er zijn de tekorten op de arbeidsmarkt, hogere loonkosten, nog meer problemen met de wereldwijde toeleveringsketens en hogere vracht- en verzendkosten. Omdat we alles in het werk willen stellen om de gevolgen voor klanten en verkooppartners tot een minimum te beperken, zal dat ons veel geld kosten zegt hij.

Intercontinentale luchtvracht

Inmiddels blijft Amazon ook massaal investeren in zijn eigen transportcapaciteit. Na de opening in augustus van een luchtvrachthub op Cincinnati Northern Kentucky International Airport – een investering van 1,5 miljard dollar – wil het bedrijf nu ook intercontinentale vluchten inzetten. In Noord-Amerika – en ook in Europa – beschikt Amazon over vrachtvliegtuigen die door hun vrachtcapaciteit niet in aanmerking komen voor intercontinentale vluchten. Daar is het bedrijf volgens Bloomberg op zoek naar recente zware vrachtvliegtuigen van het type Boeing 777F en Airbus A330-300F.

Met dergelijke vrachtvliegtuigen zou Amazon bepaalde goederen rechtstreeks in China kunnen ophalen en naar de hubs in Cincinnati en Leipzig aanvoeren of een pendeldienst tussen Cincinnati en Leipzig opzetten.

Groter dan FedEx

Amazon blijft ook investeren in de last mile en zijn vloot bestelwagens. Dat was vorig jaar bijzonder lonend. Volgens gegevens van het posttechnologiebedrijf Pitney Bowes, is Amazon nu de derde grootste pakjesvervoerder in de VS en heeft het FedEx uit de top 3 gekeild. Amazon vervoerde 4,2 miljard pakjes in 2020, tegen 1,9 miljard in 2019. Dat geeft de e-commercegigant een marktaandeel van 21% (in volumes, maar niet in waarde), tegen 38% voor US Postal Services en 24% voor UPS. FedEx is gedaald tot 16%.

Philippe Van Dooren