Luchtvaartsector rapporteert steeds meer over duurzaamheid

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Eerste vlucht van Brussels Airlines met duurzame brandstof (SAF)
Eerste vlucht van Brussels Airlines met duurzame brandstof (SAF) (archieffoto) © Brussels Airport

De International Air Cargo Association (TIACA) presenteert voor de vierde keer het Insights Report. Dat rapport analyseert hoe de luchtvaartgemeenschap kijkt naar duurzame transformatie. De sector ziet een duidelijke link tussen zijn ESG-prestaties en zijn reputatie en aantrekkelijkheid.

Het rapport is samengesteld op basis van bijna driehonderd reacties uit de hele sector, waaronder luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, expediteurs, grondafhandelaars, verladers, fabrikanten van apparatuur, IT-leveranciers en andere instanties. De jaarlijkse enquête over duurzaamheid in de luchtvrachtsector, die TIACA voor een 4e keer uitvoerde – van november 2023 tot januari 2024 – onthult interessante trends.

Meer dan milieu

Zo zijn commerciële en financiële prestaties, naleving van de regelgeving en het vermogen om talenten aan te trekken en te behouden de top 3-prioriteiten voor luchtvrachtbedrijven. Terwijl de meeste belanghebbenden in de luchtvrachtsector zich richten op het milieu wanneer ze het hebben over duurzaamheid, neemt 22% van hen ten minste drie dimensies op in hun definitie van duurzaamheid. Dat is in lijn met het wereldwijde gebruik van de ESG-terminologie (Environmental, Social en Governance). Duurzaamheid is een breed begrip, dat acties omvat die gericht zijn op het goed doen voor de planeet, voor mensen én voor bedrijven.

TIACA ziet dat organisaties zich aanzienlijk meer focussen op energie-efficiëntie en vermindering van de CO2-voetafdruk. Een vernieuwde vloot is een belangrijk onderdeel van de strategie van luchtvaartmaatschappijen en grondafhandelingsbedrijven, evenals groene, efficiëntere gebouwen en optimalisatiestrategieën die gebruikmaken van innovatie en digitalisering.

CO2-uitstoot

De sector concentreert zich op het optimaliseren van zijn energieverbruik om de koolstofuitstoot te verminderen en de kosten te verlagen. Bedrijven versnellen ook de inspanningen om activa te moderniseren: 75% van de respondenten verklaart dat ze hun vloot actief upgraden naar schonere lucht- en grondvoertuigen. Dit is 25 punten meer dan vorig jaar en wordt gedreven door 100% van de grondafhandelaars, die hun grondafhandelingsapparatuur en auto’s vernieuwen, en 91% van de luchtvaartmaatschappijen, die hun vliegtuigen moderniseren.

Iets meer dan 70% van de luchthavens bevestigt dat ze overstappen op groene gebouwen, terwijl 79% de waterbeheerproblemen actief aanpakt. 80% richt zich op het verminderen van hun geluidsvoetafdruk.

Grote groepen richten zich meer op SAF (sustainable aviation fuels), maar slechts 35% van de respondenten bevestigt dat ze actief betrokken zijn bij SAF-projecten.

Druk wetgeving

De druk van regelgevende instanties blijft elk jaar toenemen. In 2021 gaf maar 37% van de respondenten aan dat er sprake was van regeldruk, terwijl dat nu 61% is, dat wil zeggen 6 punten meer dan vorig jaar en 24 punten meer ten opzichte van 2021.

Terwijl 71% een duurzaamheidsstrategie heeft, zijn er wel opmerkelijke verschillen tussen grote (92%) en kleine bedrijven (46%).

Rapportage over duurzaamheid wordt de norm. 79% (9 punten meer dan vorig jaar) van de bedrijven meet hun vooruitgang op het gebied van duurzaamheidsdoelen en 81% van hen stelt een duurzaamheidsverslag op. Het is geen verrassing dat de luchtvrachtsector eerst zijn efficiëntie en operationele uitmuntendheid aanpakt en dat innovatie en digitalisering de moderniseringsinspanningen aanwakkeren.

De sector blijft ook investeren in mensen door middel van opleidingsprogramma’s (79%) en het welzijn van werknemers (76%). 70% verklaart dat ze actie ondernemen om hun diversiteit en inclusie te bevorderen.

Luchtvaartsector rapporteert steeds meer over duurzaamheid – Flows

Luchtvaartsector rapporteert steeds meer over duurzaamheid

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Eerste vlucht van Brussels Airlines met duurzame brandstof (SAF)
Eerste vlucht van Brussels Airlines met duurzame brandstof (SAF) (archieffoto) © Brussels Airport

De International Air Cargo Association (TIACA) presenteert voor de vierde keer het Insights Report. Dat rapport analyseert hoe de luchtvaartgemeenschap kijkt naar duurzame transformatie. De sector ziet een duidelijke link tussen zijn ESG-prestaties en zijn reputatie en aantrekkelijkheid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login