(Flowsmagazine) ECS: “Formule multimodale hub Dourges kan ook elders”

Flowsmagazine, Logistiek
Bart Timperman
Wim Gantois, operations director ECS Zeebrugge
Wim Gantois, operations director ECS Zeebrugge © ECS

Het pas verschenen Flowsmagazine focust op hinterlandlogistiek. Daarbij kijkt onze redactie ook over de grens. Naar Nederland, maar ook naar Frankrijk. Daar heeft ECS intussen drie jaar ervaring met een mulitmodale terminal in Dourges.

Logistieke dienstverlener ECS uit Zeebrugge is drie jaar aanwezig op de multimodale terminal Delta 3 in het Noord-Franse Dourges. De transport- en logistieke groep roteert er maandelijks 45.000 palletten van Danone en Ontex. “We kijken nu uit naar bijkomende klanten om nog verder toegevoegde waarde te creëren. Op langere termijn denken we ook aan andere locaties in Europa”, zegt operations director Wim Gantois.

In september was ECS uit Zeebrugge precies drie jaar operationeel in Delta 3, de trimodale terminal in Dourges nabij Rijsel. ECS investeerde in 2018 maar liefst 30 miljoen euro in vier hectaren magazijnen met aansluiting naar spoor, weg en binnenvaart. Delta 3 beslaat vandaag in totaal 33 hectaren magazijnen. “Het plan om daar een Noord-Franse distributiehub te vestigen, lag bij 2XL al klaar nog voor de overname door ECS in 2017. Dit idee paste ook in het multimodale verhaal van ECS”, vertelt operations director Wim Gantois.

“Onze eerste klant in Dourges was in september 2018 de Franse groep Danone voor de verdeling van zijn gebotteld water naar België en het Verenigd Koninkrijk (VK). De merken Evian uit de Alpen en Volvic uit de Vogezen komen er per trein aan. Voor die zware producten kiest Danone zoveel mogelijk voor het spoor. Sinds december 2018 is er onze tweede klant Ontex. Die maakt hygiënische producten in Dourges zelf, Buggenhout en Eeklo. Wij consolideren er zijn goederen voor distributie naar de Franse retail, apotheken en verzorgingsinstellingen. Voor beide klanten beschikken we over telkens een dikke 20.000 palletplaatsen. Al van bij de start kenden we meteen een grote bezetting. We roteren maandelijks zo’n 45.000 palletten.”

Hamsteren in lockdown

Het belang van de vier hectaren Franse magazijnen voor de groep valt niet te onderschatten. “Dat is ten eerste een differentiatie van onze meeste magazijnen in Zeebrugge, die hoofdzakelijk op het VK gericht zijn. Ten tweede hebben we vanuit die strategische locatie gemakkelijk toegang tot de Franse en Belgische markt maar ook een goede spoorverbinding naar het VK en naar de onbegeleide shortsea-connecties in Zeebrugge. Volgens de behoefte van het moment kunnen we met de transportmodi spelen. Ten derde versterken we via de connecties en knowhow in Dourges onze corridor richting Frankrijk.”

ECS heeft in Dourges een zestigtal medewerkers: vijftig arbeiders en tien bedienden. “Het is een multifunctioneel team dat voor beide klanten werkt, afhankelijk van de drukte. De producten van Ontex werden bijvoorbeeld tijdens de eerste lockdown enorm gehamsterd. De volumes van Danone liggen in de zomer vier, vijf keer hoger dan in de winter.”

Klanten zoeken

Maakt een portefeuille van maar twee klanten een logistieke dienstverlener niet kwetsbaar? “Danone en Ontex zijn veel meer dan zomaar losse klanten: we zitten sterk in hun operationeel model verweven. Grote bedrijven veranderen ook niet in een wip van logistieke dienstverlener. Zolang je een goede operationele en kostenefficiënte service levert, blijft een relatie duurzaam. Toch kijken we actief rond om ons klantenbestand in Dourges uit te breiden want we blijken een sterke formule te hebben. De vestiging in Noord-Frankrijk ondersteunt het intermodale deur-tot-deurverhaal en versterkt onze distributie in België en Frankrijk. Van in Dourges bereik je gemakkelijk en heel snel alle streken van Frankrijk, ook bijvoorbeeld dus de regio’s rond Lyon en Bordeaux. In de buurt staan nog magazijnen te huur en vanaf een voldoende kritische massa kunnen we zelf bouwen. We zijn in gesprek met diverse bedrijven die er willen opstarten.”

Zeebrugge versterken

Van bij het begin maakte ECS duidelijk dat de expansie in Dourges niet ten koste van Zeebrugge mocht gaan maar precies ook die haventrafieken moest versterken. “Na drie jaar blijkt Dourges vooral supplementair aan de activiteiten in Zeebrugge, die voornamelijk op het VK gericht zijn. Voor de verdere expansie van Dourges kijken we ook in omgekeerde richting: enerzijds de import van Britse goederen en anderzijds de aanvoer van de deepsea-containerlijnen. Noord-Frankrijk is een belangrijke afzetmarkt voor containers die bij CSP Zeebrugge aankomen.”

“Door zijn multimodaliteit is Dourges ook bereikbaar voor treinen uit Antwerpen of rechtstreeks uit het VK via de Eurotunnel. Met de binnenvaart doen we er voorlopig nog weinig omdat die net niet snel genoeg is voor onze huidige klanten met fast moving consumer goods. We zien wel mogelijkheden voor goederen die een langer traject via deepsea afleggen.”

Andere plaatsen in Europa

Een logische vraag is niet óf maar wanneer je een succesformule kopieert. “Voor de lange termijn – vijf à tien jaar – denken we aan gelijkaardige hubs op andere plaatsen in Europa. Want in het kader van de Green Deal en het Mobility Package zal de trein ten opzichte van het wegvervoer nog aan potentieel winnen. We leerden ook dat de meeste verladers niet zelf aan de opportuniteiten van een multimodale hub denken. Logistiek gaat voor veel bedrijven nog te nauw over de prijs van vierkante meters magazijnen en trailers, terwijl wij al uitkijken naar het creëren van toegevoegde waarde. Wij denken aan synergievoordelen voor supplychains, bijvoorbeeld door gecombineerde transporten.”

Roel Jacobus

www.ecs.be

Interesse om dit artikel in printversie te lezen? U krijgt ons magazine op eenvoudig verzoek. Mail uw naam en adres naar marketing@flows.be en u krijgt het gratis toegestuurd.