(Flowsmagazine) Delcatrans (Wielsbeke) verdubbelt capaciteit

Flowsmagazine, Logistiek
Bart Timperman
Alexander Demon en Dany Eyben bij de uitbreidingswerken van de River Terminal Wielsbeke
Alexander Demon en Dany Eyben bij de uitbreidingswerken van de River Terminal Wielsbeke © Roel Jacobus

Hinterlandlogistiek vormt het centrale thema in het nieuwe Flowsmagazine. Daarbij hoort ook een bezoek aan de containerterminal Delcatrans op ‘River Terminal Wielsbeke’ waar de ambitie groot is.

In het hart van de Zuidwest-Vlaamse industrie ligt misschien wel de procentueel sterkst uitbreidende containerhaven van het land: River Terminal Wielsbeke. Operator Delcatrans verhoogt dit jaar zijn capaciteit van 23.000 naar 50.000 teu per jaar. “We verhogen ook de service met bijkomende diensten naar Antwerpen en op termijn Zeebrugge, en met een eigen fumigatiezone en reeferplatform.”

Bijna letterlijk in de achtertuin van industriële grootmachten als Unilin, Beaulieu en Agristo, groeit de River Terminal Wielsbeke (RTW) mee met hun interesse voor multimodaal vervoer. Het verleidde Sammy Casier, transport buyer Unilin division flooring, op een congres rond modal shift in Roeselare tot de gevleugelde woorden: “Vanuit Wielsbeke is de hele wereld per schip bereikbaar.”

Het trimodale transportbedrijf Delcatrans speelt daarin een grote rol en deelt de concessie van de River Terminal met de binnenvaartoperator Shipit uit Antwerpen. “Wij zijn hier actief sinds 19 november 2014”, steken Dany Eyben en Alexander Demon van wal. Het duo leidt de commerciële ontwikkeling van Delcatrans van de familie Delbeeke uit Rekkem. Delcatrans is een trimodale speler voor transport via binnenvaart, spoor en weg. De groep heeft spoorgebonden terreinen en magazijnen op de transportzone LAR in Rekkem en beschikt langs de Leie over een gedeelte van de River Terminal Wielsbeke. Delcatrans telt een honderdzestigtal medewerkers, chauffeurs inbegrepen.

Capaciteit meer dan verdubbelen

Alexander Demon (40) stapte in juni van dit jaar over van containerterminal CSP Zeebrugge, waar hij drie jaar instond voor het ontwikkelen van de Europese hinterlandverbindingen, naar Delcatrans. Zijn functie nu is intermodal transport and business development manager. Hij zal er de komende jaren in tandem met Dany Eyben (66) het commerciële takenpakket opnemen en uitbouwen en hem na enkele jaren vervangen. Het was voor Demon een blij weerzien met de River Terminal Wielsbeke, die hij van provinciale overheidszijde mee op poten hielp zetten. Van 2006 tot 2011 werkte hij als projectmanager bij het Logistiek Platform Westpoort (provincie West-Vlaanderen) en van 2011 tot 2018 leidde hij de cel Transport & Logistiek van POM West-Vlaanderen.

Eyben: “De aanwerving van Alexander past in de verdere uitbouw van de River Terminal Wielsbeke en Rail Terminal LAR Rekkem. Die uitbreiding is een speerpunt van onze commerciële strategie. Momenteel zijn er werken om de River Terminal Wielsbeke meer dan te verdubbelen: van 1,8 naar 3,8 hectare. Sinds 2014 kenden we hier een continue groei van 22.000 tot 23.000 teu per jaar en nu maken we plaats voor 50.000 teu.”

Toegevoegde waarde op terminal

Demon: “De voorbije zomer namen we al een deel van de uitbreiding in gebruik en tegen het voorjaar renoveren we ook het oude gedeelte. Intussen kwamen er een Terminal Operating System (TOS) van Cofano en een extra barge handler bij om containers op schepen te laden en te lossen. Helemaal nieuw is dat we sinds kort op de terminal fumigatie aanbieden. We richtten daarvoor een specifieke zone in. Dat is een extra service voor exportbedrijven naar Australië en Nieuw-Zeeland, twee landen die bijzonder strikt toezien op het binnenbrengen van schadelijke insecten. Fumigatie van bijvoorbeeld voeding en boomstammen is eveneens mogelijk. Fumigatie is voor ons een toegevoegde-waardeactiviteit en voor onze klanten een kostenbesparing. Bedrijven die via Antwerpen exporteren, moeten daar niet nog eens hun containers van een waterterminal naar een fumigatiesite verplaatsen. Op korte termijn maken we nog werk van een reeferplatform om onder meer temperatuurmonitoring, cleaning en pre-trip inspection van reefercontainers te faciliteren. Voor al die activiteiten doen we een beroep op gespecialiseerde externe dienstverleners.”

Bediening verhogen

Eyben: “De uitbreiding in oppervlakte, infrastructuur en dienstverlening gaat hand in hand met het opdrijven van de trafieken. In Wielsbeke hebben we onder meer een dagelijkse bargedienst met Antwerpen, waar we de verschillende diepzee- en bargeterminals aanlopen. In Rekkem behandelen we jaarlijks 35.000 tot 40.000 teu, waarvan een groot aandeel via het spoor. We hebben bijvoorbeeld wekelijks twee tot drie spoordiensten naar Antwerpen, hoofdzakelijk naar Kaai 1742 (MPET). Dat bouwen we vanaf oktober verder uit met één en mogelijk twee wekelijkse ritten naar Kaai 1700 (DP World Antwerp Gateway). Daarnaast willen we ons trimodale aanbod stapsgewijs uitbreiden met trafieken via Zeebrugge.”

Roel Jacobus

www.riverterminalwielsbeke.be
Interesse om dit artikel in printversie te lezen? U krijgt ons magazine op eenvoudig verzoek. Mail uw naam en adres naar marketing@flows.be en u krijgt het gratis toegestuurd.