Chauffeurstekort doet uithalen containers haven Genua stokken

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Trekker Spinelli
Trekker Spinelli © Mercedes Benz Trucks RoadStars

Na het Verenigd Koninkrijk is het de beurt aan Italië om geconfronteerd te worden met de gevolgen van het chauffeurstekort. De hele supplychain vertraagt. In de haven van Genua duurt het nu zeven à tien dagen voordat containers de haven verlaten.

Het scenario is nog niet zo apocalyptisch als in Engeland, waar zelfs de benzine aan de pomp en de melk in de supermarkten schaars zijn door het tekort aan chauffeurs. Toch begint ook Italië de eerste gevolgen van een tekort aan chauffeurs te ondervinden. “De economische heropleving is echt in gevaar”, waarschuwt Luigi Merlo, vicevoorzitter van de vakvereniging Conftrasporto in een interview met La Stampa.

“In de haven van Genua duurt het nu zeven tot tien dagen voor de goederen de haven kunnen verlaten. En de tarieven zijn beginnen te stijgen: een container vervoeren kost nu 15% meer dan enkele weken geleden”, zegt Merlo, die de voormalige president is van de Autorità Portuale di Genova. “Het zijn allemaal extra kosten die, samen met de vertragingen in de logistieke keten, Italië aan concurrentievermogen doen inboeten. Op die manier riskeren we het herstel in gevaar te brengen.”

In Italië zijn er naar schatting twintigduizend chauffeurs te weinig en dat aantal stijgt dagelijks. “Nu al begint de bevoorrading van de winkels en de tankstations te vertragen, terwijl de transportprijzen stijgen. Het economisch herstel is in gevaar”, waarschuwen ondernemers.

In Italië stijgt tekort sneller

In heel Europa groeit het chauffeurstekort gestaag, maar in Italië stijgt het sneller dan in de meeste andere landen. Dat komt volgens Merlo omdat het land geen buitenlandse – lees Oost-Europese – chauffeurs meer kan aantrekken. De reden is anders dan in het Verenigd Koninkrijk (de brexit), maar de gevolgen zijn dezelfde. “In Roemenië bijvoorbeeld zijn de lonen en werkomstandigheden duidelijk verbeterd en nu de volumes in Oost-Europa weer toenemen, beslissen veel chauffeurs om dichter bij huis te werken. We kunnen ze niet meer aantrekken”, zegt hij.

Nog erger

De topman van Conftrasporto vreest dat het chauffeursprobleem op korte termijn zal verergeren. Op 15 oktober voert de Italiaanse regering de sanitaire pas in voor alle werknemers. “De verplichte groene pas zal waarschijnlijk een nieuwe klap betekenen. Hoewel het onmogelijk is het precieze percentage chauffeurs te berekenen, schatten veel ondernemers dat ongeveer 20% van hen geen pas heeft. Ze weigeren zich te laten vaccineren”, zegt Merlo.

De Italiaanse vakverenigingen vragen dan ook dat de regering dringend maatregelen neemt. Zij stellen onder meer voor om de kosten voor het behalen van een vrachtwagenrijbewijs aanzienlijk te verlagen. Zij vragen ook de afschaffing van het weekendrijverbod om het uithalen van de containers uit de havens te versnellen. Ook moet de capaciteit van het spoorvervoer opgetrokken worden, zeggen ze.

Philippe Van Dooren