Ziegler streeft naar vloot van 16 XXL-cargofietsen binnen het jaar

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
© Philippe Van Dooren

Ziegler speelt volop in op de XXL-cargofiets. “De komende maanden nemen wij er een tot twee per maand in gebruik”, zegt managing director Johan De Brauwer. Het proefproject in Brussel is afgerond en wordt een volwaardig operationeel concept.

Volgens Diane Govaerts, CEO van de Ziegler Group, is duurzaamheid een van de vijf strategische pijlers van de groep. “Als logistieke spelers niet daadwerkelijk investeren in duurzaamheid, worden zij de komende jaren buiten de markt geduwd. Wij zijn bereid om te investeren en te innoveren. Daarom investeren we in de XXL-cargobikes”, zegt ze.

Een eerste XXL-Cargobike is al in gebruik. Hiervoor werd een nieuwe logistieke organisatie op poten gezet. Aan de rand van de stad worden de goederen per elektrische bestelwagen naar een microhub in een parking van Interparking nabij de Zavel vervoerd. Daar worden ze overgeladen in de aanhanger van de cargofiets. Deze is 1,05 meter breed en 4,5 meter lang. In totaal is de XXL-fiets 7 m lang.

De oplegger kan 800 kg laden, maar er wordt in het huidige stadium ‘maar’ 500 kg geladen. De goederen bestaan uit licht speelgoed voor crèches tot hele dozen wijn. De fiets zelf is elektrisch en kan 70 km ver rijden. “Dat is ruim voldoende”, zegt Jasper, de bestuurder van het gevaarte.

Momenteel wordt het enige exemplaar gebruikt in Brussel (tot Ukkel en Anderlecht en niet alleen in de binnenstad). “In Brussel gaan we opschalen naar vijf tot zes XXL-cargobikes. Daarna volgen andere steden: Antwerpen, Gent, Luik, Brugge, Knokke, Hasselt en nog andere. Elke maand willen wij er één tot twee extra inzetten. Binnen een jaar zullen we dus over een vloot van 15 tot 16 exemplaren beschikken. Waarschijnlijk worden het er meer als we het concept ook uitrollen in andere Europese landen waar Ziegler actief is. Het is gewoon copy-paste”, voegt De Brauwer toe.

“In het Verenigd Koninkrijk is een studie gepubliceerd dat wanneer een bestelwagen zes leveringen per uur doet, een cargofiets er tien doet. Met de XXL-cargofiets stellen we inderdaad vast dat die verhouding klopt”, klinkt het nog.

Ook voor kleinere zendingen en pakjes wil Ziegler de cargofiets inzetten. Met Urbike is een principeakkoord bereikt voor een operationele samenwerking. Zij gebruiken kleinere aanhangers, die weliswaar een grotere capaciteit hebben dan de traditionele bakfietsen.

Philippe Van Dooren