Cargovolumes Brussels Airport stijgen in april met 72%

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Japan Airlines op Brucargo
Japan Airlines op Brucargo © Brussels Airport

De sterke groei van de cargovolumes sinds begin dit jaar zet zich ook in april voort. Brussels Airport zag de volumes toenemen met 72%. Dit is te danken aan de sterke stijging in online aankopen en de komst van vier nieuwe vrachtmaatschappijen. 

Dankzij de verhoogde vraag naar luchtvracht in heel Europa, versnelt de sterke groei in cargovolumes nog in april. In vergelijking met 2020 zet Brussels Airport een opmerkelijke groei neer in alle segmenten, zowel bij de expressdiensten (+55%), de volvracht (+59%) en zelfs bij het vrachtvervoer in het ruim van passagiersvluchten (belly cargo), dat na de zeer lage volumes van april 2020 weer is toegenomen (+492%). 

“We doen het al twaalf maanden zeer goed, veel beter dan andere grote Europese gemengde luchthavens, zoals Amsterdam, Frankfurt en Londen”, zegt Nathan de Valck, head of Cargo Product & Network Development van Brussels Airport. “Zij zijn in 2020 gemiddeld met 10%, 12% of meer gekrompen terwijl wij met 3% gegroeid zijn. In het eerste kwartaal zagen we een sterke groei, maar Brussel doet het twee keer zo goed.”

Diverse groei

In het volvrachtsegment is er een algemene groei voor alle bestaande partners. “We hebben heel hard gewerkt op ‘route development’”, zegt Nathan De Valck. Brussels Airport verwelkomde vier nieuwe vrachtmaatschappijen op de logistieke zone, die nieuwe routes naar Azië opstarten: Azul, Japan Airlines, SpiceJet en China Central Longhao Airlines. “Onze groei is heel divers. Die is niet alleen gelinkt aan vaccins. De komst van de vier nieuwe maatschappijen toont de algemene aantrekkelijkheid van Brussels Airport als logistiek luchtvrachtplatform.” 

Ook het transport van COVID-19-vaccins van en naar Brussels Airport gaat door: tientallen miljoenen vaccins werden intussen al via de luchthaven verscheept. De activiteit bij de expressdiensten blijft structureel hoger dan in de voorbije jaren dankzij de sterke stijging in de online aankopen. 

Melanie De Vrieze