Logistieke IT’er Pionira naar groeikantoor op Transportzone Zeebrugge

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus
Barry Van Leuven
Barry Van Leuven © Barry Van Leuven

Pionira uit Zeebrugge, specialist in digitalisering van logistieke processen, verhuist maandag naar grotere kantoren op de Transportzone. Volgens bedrijfsleider Barry Van Leuven verdubbelde de activiteit door corona en brexit.

“Corona en brexit gaven ons een extra boost voor het digitaliseren van logistieke informatie”, zegt Barry Van Leuven van Pionira uit Zeebrugge. Het IT-bureau voorziet tegen eind 2021 een verdubbeling tot een twintigtal medewerkers. “Daarom verhuizen we komende maandag van ons vertrouwde kantoor naast de westelijke strekdam naar een grotere plek op de Transportzone. In de Karveelstraat 10 huren we van North Sea Express een ruime oppervlakte waar we coronaproof kunnen samenwerken.”

Er is bovendien voldoende plaats om nog verder door te groeien. “Dat wordt nodig, want er moeten nog veel processen gedigitaliseerd worden en er ontstaan geregeld bijkomende verplichtingen. Een voorbeeld van hoe dit samenvalt, is de brexit. Plots werden nieuwe documenten gevraagd die bovendien vaak in papier zijn. Resultaat: veel containers blijven staan wachten. Er is dus werk aan de winkel: logistiek wordt IT. Wij werven daarom volop aan.”

Krachtenbundeling Portmade

Het duo Barry Van Leuven en Stefan Gevaert startte Pionira tien jaar geleden in Drongen bij Gent. “In 2012 kenden we een eerste grote doorbraak met een project voor het digitaliseren van documenten voor Portmade. Dat bracht recurrente inkomsten en was bovendien de aanleiding voor Portmade om mee in ons verhaal te stappen. Portmade ondersteunt ons kapitaal voor 49% en we delen sinds 2016 kantoren.” Door het vertrek van Pionira naar een andere locatie, krijgt Portmade extra groeiruimte in het kantoor in de Baron de Maerelaan in Zeebrugge.

In 2016 en 2017 maakte Pionira een tweede grote sprong met zijn ‘data sharing’-platform Xynaps voor de logistieke sector, volledig in de cloud en volgens het principe ‘betaal wat je gebruikt’. “Dit viel in de smaak van grote klanten zoals Stora Enso, AB-Inbev, Zoutman, Middlegate Europe en Toyota Material Handling Europe Logistics, want het digitaliseren van documenten begint al bij de verladers. Sinds 2019 behoort ons platform Xynaps voor documenten ‘as a service’ tot het grootste van Europa, met het meeste aantal vergunningen in verticale markten: e-CMR voor digitale vrachtbrieven, e-IDF (elektronisch identificatieformulier) voor de afval in België en Nederland, grondverzet en e-ECD (elektronisch cleaning document) in de  chemie”, besluit Barry Van Leuven.

Roel Jacobus