Eerste ‘elektrische snelweg’ voor trucks in Duitsland

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Het Duitse federale ministerie voor Milieu heeft de bovenleiding op de druk bereden vierbaansweg A5 tussen Langen en Weiterstadt – een investering van 14,6 miljoen euro – gefinancierd. Tot 2022 zal nog eens 15 miljoen euro uitgetrokken worden voor de begeleiding van het project, gegevensverzameling en evaluatierapporten. Onder meer op basis daarvan wordt later beslist of het systeem in Duitsland uitgebreid wordt.

De hybride trucks hebben zowel een dieselmotor als een elektromotor. Die laatste wordt aangedreven door batterijen. Via de bovenleiding en een pantograaf (stroomafnemer) kunnen die supersnel opgeladen worden. Eens de truck de snelweg verlaat, schakelt hij over van diesel naar elektriciteit. Als de batterij leeg is, schakelt hij weer over op diesel.

Op de A5 zullen in totaal vijf hybride trucks van evenveel transportbedrijven ingezet worden. De eerste is van Spedition Schanz.

De voorstanders van de hybride truck met bovenleiding – vooral de Groenen – zien hoofdzakelijk potentieel in het distributie- en feederverkeer, omdat daar de concurrentie met het spoor en de binnenvaart het kleinst is. Tegenstanders zeggen dat het systeem veel te duur is voor de bereikte vermindering van CO2-emissies.

Het systeem is vooral door Siemens ontwikkeld. Het is al uitvoerig op besloten wegen getest. In Zweden loopt al een test op een vrij stille openbare weg over slechts twee kilometer. Ook in Californië zijn tests aan de gang, op een strook van vier kilometer tussen de havens van Los Angeles en Long Beach.

In Duitsland is het de eerste keer dat het systeem in reële omstandigheden wordt toegepast. Er komen nog twee testtrajecten bij: in Schleswig-Holstein en in Baden-Württemberg. De tests moeten niet alleen technische vorderingen mogelijk maken, maar ook een becijferd antwoord geven op de vraag hoeveel CO2 bespaard kan worden.

Onder andere het energiebedrijf Entega is bij de tests betrokken, om te zien hoe men de afgenomen elektriciteit kan factureren.

Philippe Van Dooren