Spoorvolumes Hupac van en naar België groeien met 12%

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Hupac vervoerde vorig jaar op al zijn verbindingen in totaal 926.414 wegvervoereenheden of 1,720 miljoen teu. Dat zijn 163.000 wegvervoereenheden meer (+21,4%) dan in 2017. De sterke groei is deels te verklaren door teruggewonnen volumes na de lange spooronderbreking in Duitsland in de zomer van 2017 en de overname van ERS Railways in juni vorig jaar.

ERS zorgde onder meer voor een sterke groei met net geen 38% in het niet-trans-Alpijns verkeer. Het heeft zijn hoofdkwartier in de haven van Hamburg en is gespecialiseerd in maritiem hinterlandvervoer, voornamelijk in Duitsland. De focus van Hupac ligt meer op continentaal vervoer en dus vormt ECS een mooie aanvulling op de portfolio. Hupac maakt momenteel werk van de uitbreiding van zijn netwerk naar de West-Europese zeehavens via synergieën met Hupac Intermodal.

Trans-Alpijns verkeer

Het trans-Alpijns verkeer via Zwitserland groeide met 14,4% of 67.000 wegvervoereenheden. Ongeveer de helft van die groei is recuperatie van volumes na de spooronderbreking in Duitsland in augustus 2017. Vooral het trailervervoer kende een sterke groei.

Voor dit jaar verwacht Hupac een stabilisering van de volumes als gevolg van de economische groeivertraging. Het wil van die situatie gebruikmaken om zich volledig op de kwaliteit van de dienstverlening te focussen.

België

“De trafiek in België kende een zeer positieve ontwikkeling met een groei van 12% tegenover 2017. De belangrijkste groei werd genoteerd op de verbinding tussen België en Italië, waar enkele bijkomende vertrekken werden opgestart in de loop van 2018”, zegt Irmtraut Tonndorf, woordvoerster van Hupac.

Ze doelt daarmee onder meer op de frequentieverhoging van vijf naar zes vertrekken per week voor de shuttle tussen Zeebrugge P&O en het Noord-Italiaanse Novara in april 2018. In oktober van vorig jaar werd de frequentie van die verbinding nog eens opgetrokken van 6 naar 8 roundtrips per week. Op die verbinding worden ook trailers (P400) vervoerd.

Op de oost- en de zuidas werden eveneens nieuwe verbindingen opgestart. In september vorig jaar werden spoorshuttles gelanceerd vanop de Combinant Terminal naar Schkopau en Schwarzheide in Duitsland op basis van drie roundtrips per week.

Daarnaast werd Antwerpen verbonden met nieuwe bestemmingen in Zuidoost-Europa zoals Wenen, Boedapest, Curtici, Ploiesti en Istanbul/Halkali op basis van vaste vertrekken.

Koen Heinen