België en VK partners voor Green Shipping Corridors en veilige havens

Nieuws, Havens
Koen Heinen
Barones Charlotte Vere of Norbiton en minister Paul Van Tigchelt bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst
Barones Charlotte Vere of Norbiton en minister Paul Van Tigchelt bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst © Kabinet minister Paul Van Tigchelt

Tijdens een bezoek van de Britse maritiem minister aan de haven van Antwerpen hebben België en het Verenigd Koninkrijk een samenwerkingsakkoord ondertekend voor de ontwikkeling van Green Shipping Corridors. Ook op het vlak van havenbeveiliging zijn ze partners.

Kersvers minister van Justitie en de Noordzee Paul Van Tigchelt ontving vrijdagmiddag 27 oktober barones Charlotte Vere of Norbiton, de Britse maritiem minister, in de haven van Antwerpen. Beide ministers brachten een bezoek aan het waterstoftankstation van CMB.Tech in de Antwerpse haven in het kader van de samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van Green Shipping Corridors. Die overeenkomst werd daarna ondertekend.

Groene transportroutes

Samen willen België en het Verenigd Koninkrijk milieuvriendelijke transportroutes tussen de Britse en Belgische havens opzetten. Ons land speelt al jaren een internationale voortrekkersrol bij de vermindering van zwavel- en stikstofuitstoot van schepen. Op internationaal niveau werden afspraken gemaakt om de scheepvaartsector tegen 2050 emissievrij te maken. De sector maakt zich daarom klaar om de transitie naar groene brandstoffen waar te maken. Belgische reders en havens zetten al concrete stappen.

In 2021 ondertekende België de Clydebank Declaration waarbij het zich samen met 23 andere landen engageerde om zogenaamde Green Shipping Corridors te creëren. Het gaat om maritieme routes tussen twee of meer havens waar minstens één schip volledig uitstootvrij vaart. Tegen 2025 moeten er wereldwijd minstens zes routes operationeel zijn. Tegen 2030 moet het aantal routes en het aantal schepen per route verder uitbreiden.

North Sea Port

Port of Antwerp-Bruges werkt in dat kader al samen met Port of Montreal in Canada en in Zeebrugge wordt de cruiseterminal in Zeebrugge vanaf 2026 van walstroom voorzien. North Sea Port werkt samen met de haven van Göteborg voor groene corridors. De haven van Oostende pakte dan weer  uit met het eerste waterstofbunkerstation ter wereld voor Crew Transfer Vesssels. De ‘HydroCat 48’ van CMB.Tech zal daar de eerste klant zijn. Het vaartuig vervoert bemanningen uit de haven naar windmolenparken op zee.

Maritieme beveiliging

Een tweede agendapunt van het bezoek van de Britse minister was havenbeveiliging. Beide ministers maakten een helikoptervlucht over een aantal kritieke locaties in de haven en voerden overleg over de ISPS-code die reguleert welke veiligheidsnormen van toepassing zijn voor havens en havenbedrijven. België heeft al een aantal initiatieven genomen in eigen land en op internationaal niveau om de slaagkans van criminele acties te verminderen. Zo richtte het al een coalitie op met Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje in de strijd tegen de georganiseerde misdaad.

Het is belangrijk dat we op dezelfde lijn staan om de internationale beveiligingsvoorschriften  voor schepen en havens te verstrengen

“Vandaag hebben we ons geëngageerd om samen met het Verenigd Koninkrijk groene corridors tussen onze beide landen mogelijk te maken. Door de korte en regelmatige trajecten zijn die uitermate geschikt om alternatieve brandstoffen te gaan gebruiken. Ook op het gebied van havenbeveiliging is het Verenigd Koninkrijk een cruciale partner. Het is belangrijk dat we op dezelfde lijn staan om de internationale beveiligingsvoorschriften  voor schepen en havens te verstrengen zodat wereldwijd de beveiliging in de havens wordt verhoogd”, zei minister Van Tigchelt.

België en VK partners voor Green Shipping Corridors en veilige havens – Flows

België en VK partners voor Green Shipping Corridors en veilige havens

Nieuws, Havens
Koen Heinen
Barones Charlotte Vere of Norbiton en minister Paul Van Tigchelt bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst
Barones Charlotte Vere of Norbiton en minister Paul Van Tigchelt bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst © Kabinet minister Paul Van Tigchelt

Tijdens een bezoek van de Britse maritiem minister aan de haven van Antwerpen hebben België en het Verenigd Koninkrijk een samenwerkingsakkoord ondertekend voor de ontwikkeling van Green Shipping Corridors. Ook op het vlak van havenbeveiliging zijn ze partners.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login