Week van de Mobiliteit: Stukwerkers innoveert met viermodale terminal

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
Stukwerkers Container Yard Gent
Stukwerkers Container Yard Gent © Voka

Als oudste nog actieve havenbedrijf van het land is de Gentse terminaloperator Stukwerkers niet te beroerd om te vernieuwen. Het ontwikkelde een viermodale terminal om klanten vanuit één locatie een congestievrije transportoplossing aan te bieden.

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit brengt het Vlaamse werkgeversplatform (VWP), het samenwerkingsverband tussen 21 werkgevers- en sectororganisaties, de brochure ‘Vlaamse ondernemers gaan voor optimodaal vervoer’ uit. VWP koos voor vakmagazine Flows om de praktijkvoorbeelden uit de brochure in de kijker te stellen.

Goederen laden, lossen en stockeren: het Gentse havenbedrijf Stukwerkers doet het al meer dan 700 jaar en is daarmee het oudste nog actieve havenbedrijf in België. Het belette de goederenbehandelaar niet om uit zijn comfortzone te treden.

Container Yard

Als neutraal dienstverlener ging Stukwerkers voor een gezamenlijk logistiek concept, Container Yard Gent, een strategische alliantie aan met Port of Antwerp, de Antwerpse diepzeeterminals en containercarriers. “We hebben alles in kaart gebracht en de protagonisten samen rond de tafel gezet”, zegt Frank Vanoutryve, directeur bij Stukwerkers. “Het doel? Klanten vanuit één locatie een duurzame en congestievrije transportoplossing bieden met een uitgewerkt hinterlandnetwerk. Daarvoor hadden we een nieuwe viermodale terminal nodig die voorziet in zeevaart, binnenvaart en spoor om goederen snel te kunnen evacueren naar het hinterland. De last mile tot bij de naburige bedrijven gebeurt met lokale transportfirma’s over de weg.”

Kosten beperken

Een belangrijke succesfactor om een antwoord te bieden op de langere doorlooptijden, is de organisatie van de trafieken als carrier haulage waarbij het voor- en natransport door de rederij zelf wordt uitgevoerd. Zo kan de terminal in Gent als container yard gebruikt worden, en begint de free time pas te lopen op moment van aankomst in Gent. Op die manier kunnen de demurrage- en detentionkosten beperkt worden.

Danser

Samen met Danser Group werd een binnenvaartverbinding opgezet tussen de Antwerpse haven en de Gentse Stukwerkers-terminal, die intussen voldoende kritische massa heeft voor meerdere aanlopen per week. “Danser beschikt over een zeer uitgebreide vloot en kan dus snel inspelen op de noden voor de aan- en afvoer van containers. Door met de binnenvaart te werken, kunnen in vergelijking met het wegvervoer volumepieken beter opgevangen worden”, aldus Vanoutryve.

Week van de Mobiliteit: Stukwerkers innoveert met viermodale terminal – Flows

Week van de Mobiliteit: Stukwerkers innoveert met viermodale terminal

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
Stukwerkers Container Yard Gent
Stukwerkers Container Yard Gent © Voka

Als oudste nog actieve havenbedrijf van het land is de Gentse terminaloperator Stukwerkers niet te beroerd om te vernieuwen. Het ontwikkelde een viermodale terminal om klanten vanuit één locatie een congestievrije transportoplossing aan te bieden.

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit brengt het Vlaamse werkgeversplatform (VWP), het samenwerkingsverband tussen 21 werkgevers- en sectororganisaties, de brochure ‘Vlaamse ondernemers gaan voor optimodaal vervoer’ uit. VWP koos voor vakmagazine Flows om de praktijkvoorbeelden uit de brochure in de kijker te stellen.

Goederen laden, lossen en stockeren: het Gentse havenbedrijf Stukwerkers doet het al meer dan 700 jaar en is daarmee het oudste nog actieve havenbedrijf in België. Het belette de goederenbehandelaar niet om uit zijn comfortzone te treden.

Container Yard

Als neutraal dienstverlener ging Stukwerkers voor een gezamenlijk logistiek concept, Container Yard Gent, een strategische alliantie aan met Port of Antwerp, de Antwerpse diepzeeterminals en containercarriers. “We hebben alles in kaart gebracht en de protagonisten samen rond de tafel gezet”, zegt Frank Vanoutryve, directeur bij Stukwerkers. “Het doel? Klanten vanuit één locatie een duurzame en congestievrije transportoplossing bieden met een uitgewerkt hinterlandnetwerk. Daarvoor hadden we een nieuwe viermodale terminal nodig die voorziet in zeevaart, binnenvaart en spoor om goederen snel te kunnen evacueren naar het hinterland. De last mile tot bij de naburige bedrijven gebeurt met lokale transportfirma’s over de weg.”

Kosten beperken

Een belangrijke succesfactor om een antwoord te bieden op de langere doorlooptijden, is de organisatie van de trafieken als carrier haulage waarbij het voor- en natransport door de rederij zelf wordt uitgevoerd. Zo kan de terminal in Gent als container yard gebruikt worden, en begint de free time pas te lopen op moment van aankomst in Gent. Op die manier kunnen de demurrage- en detentionkosten beperkt worden.

Danser

Samen met Danser Group werd een binnenvaartverbinding opgezet tussen de Antwerpse haven en de Gentse Stukwerkers-terminal, die intussen voldoende kritische massa heeft voor meerdere aanlopen per week. “Danser beschikt over een zeer uitgebreide vloot en kan dus snel inspelen op de noden voor de aan- en afvoer van containers. Door met de binnenvaart te werken, kunnen in vergelijking met het wegvervoer volumepieken beter opgevangen worden”, aldus Vanoutryve.