Voka hekelt schrapping traject Fietsbus door Liefkenshoektunnel

Nieuws, Varia
Koen Dejaeger
De fietsbus brengt pendelaars van en naar het havengebied.
De fietsbus brengt pendelaars van en naar het havengebied. © ProMedia

De afdeling Antwerpen-Waasland van Voka hekelt de beslissing van het havenbedrijf om de Fietsbus niet langer door de Liefkenshoektunnel te laten rijden. Port of Antwerp-Bruges verwijst hiervoor naar een herziening van de dienstverlening met het oog op een nieuwe aanbesteding.

Volgens een persbericht dat werkgeversfederatie Voka Antwerpen-Waasland maandag 4 september de wereld instuurde, ontving de federatie signalen van ongeruste ondernemers over een nakende wijziging van de dienstregeling. “Via het communicatiekanaal van de Fietsbus vernamen zij dat die vanaf 1 oktober 2023 niet langer door de Liefkenshoektunnel zal rijden”, klinkt het. “Dat is voor ons onaanvaardbaar, want de Fietsbus is al enkele jaren een gamechanger in de Antwerps-Wase haven: het fietsgebruik is er massaal door toegenomen.”

“Het druist in tegen de ontwikkeling om werknemers op een alternatieve manier hun woon-werkverplaatsing te laten doen”, aldus Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka Antwerpen-Waasland. “De voorbije jaren verdrievoudigde het fietsgebruik door de grote inspanningen van werkgevers, door het inzetten op fietsleaseprogramma’s en fietsvergoedingen. Ondanks de inspanningen van de ondernemingen die daarmee bijdragen bij tot het verminderen van het autogebruik, wordt het de fietser nu veel minder aantrekkelijk gemaakt.”

Onredelijke verplaatsing

Als voorbeeld haalt Voka een werknemer aan die op rechteroever woont en in de Waaslandhaven met de fiets aan de slag gaat: die staat voor een onredelijke verplaatsing. “Eerst wachten op de Fietsbus die hem door de Tijsmanstunnel brengt, dan afstappen en fietsen naar Lillo-Dorp om daar te hopen op tijd te zijn voor De Waterbus om de Schelde te kruisen en nadien de weg per fiets verder te zetten. Hoe kan het havenbedrijf zijn investeringen in alternatieve mobiliteit terugschroeven op het ogenblik dat die het hardst nodig zijn?”, vraagt Heyvaert zich af.

“Het contract met de huidige uitvoerder loopt op 30 september 2023 af”, reageert woordvoerder Gert Ickx van Port of Antwerp-Bruges. “In voorbereiding van de procedure om een nieuwe aan te stellen, werd de dienstverlening tegen het licht gehouden. Daarbij kwamen twee elementen naar voor: enerzijds is er voor het traject over de Schelde een filevrij alternatief, met name de Waterbus. Die was er bij de opstart van de Fietsbus in 2018 nog niet. Anderzijds is de Fietsbus door het lange traject met twee tunnels gevoelig voor vertragingen, waardoor de dienstverlening soms moeilijk te garanderen is. Met een korter traject kan een stabielere dienstverlening georganiseerd worden voor de gebruikers.”

Onbegrijpelijk als je weet welke grote wegenwerken ons in die omgeving nog te wachten staan

“Voor de verbinding tussen de Noorderlaan en de Scheldelaan is er dus geen alternatief, terwijl veruit de meeste gebruikers op dit traject zitten”, zegt Ickx. “Voor de oversteek van de Schelde is er wél een filevrij alternatief met voldoende capaciteit (50 fietsplaatsen per halfuur per richting) op de oversteek tussen Lillo en Liefkenshoek. Vandaar de beslissing om vanaf 1 oktober 2023 de Fietsbus alleen nog tussen de Noorderlaan en de Scheldelaan te laten rijden. De dienstverlening op dat traject blijft zeven dagen op zeven van 4.45 uur tot 23.00 uur.”

Geen openbaar vervoer

Voka haalt eveneens het gebrek aan openbaar vervoer aan. “In het havengebied worden industriële en logistieke ondernemingen niet bediend door het openbaar vervoer”, aldus Voka. “Naast het collectief vervoer dat ondernemingen op eigen kosten organiseren, is de fiets het enige grootschalige alternatief. Het gebruik daarvan wordt nu bemoeilijkt. Onbegrijpelijk als je weet welke grote wegenwerken ons in die omgeving nog te wachten staan.”

Voka is ook ontevreden over de wijze waarop dit gecommuniceerd wordt. “De nieuwe regeling gaat al in op 1 oktober 2023. Er is dus geen tijd om je daarop voor te bereiden”, aldus Heyvaert. Voka vraagt het havenbedrijf om de beslissing in te trekken en in overleg met de ondernemingen tot een aanvaardbare dienstregeling te komen. “Ondernemers willen de files mee bekampen. We verwachten van overheden een gelijkaardige inspanning”, besluit Voka.

Ongelukkige communicatie

In een reactie op Linkedin zegt havenschepen Annick De Ridder: “De communicatie over de dienstregeling rond de fietsbus was ongelukkig en voorbarig. Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven, ook voor de hele vroege en late werkers in de haven. De huidige dienstregeling loopt tot eind september. In tussentijd plan ik overleg in met de betrokken partijen. We bekijken alvast of we bijvoorbeeld fietsbussen kunnen laten rijden over het volledige traject in aanvulling van het vaarschema van de Waterbus. Alle mensen die onze economische motor draaiende houden zullen hun woon-werkverkeer op een slimme en aangename manier met de fiets kunnen blijven doen”, alsnog de havenschepen.

Voka hekelt schrapping traject Fietsbus door Liefkenshoektunnel – Flows

Voka hekelt schrapping traject Fietsbus door Liefkenshoektunnel

Nieuws, Varia
Koen Dejaeger
De fietsbus brengt pendelaars van en naar het havengebied.
De fietsbus brengt pendelaars van en naar het havengebied. © ProMedia

De afdeling Antwerpen-Waasland van Voka hekelt de beslissing van het havenbedrijf om de Fietsbus niet langer door de Liefkenshoektunnel te laten rijden. Port of Antwerp-Bruges verwijst hiervoor naar een herziening van de dienstverlening met het oog op een nieuwe aanbesteding.

Volgens een persbericht dat werkgeversfederatie Voka Antwerpen-Waasland maandag 4 september de wereld instuurde, ontving de federatie signalen van ongeruste ondernemers over een nakende wijziging van de dienstregeling. “Via het communicatiekanaal van de Fietsbus vernamen zij dat die vanaf 1 oktober 2023 niet langer door de Liefkenshoektunnel zal rijden”, klinkt het. “Dat is voor ons onaanvaardbaar, want de Fietsbus is al enkele jaren een gamechanger in de Antwerps-Wase haven: het fietsgebruik is er massaal door toegenomen.”

“Het druist in tegen de ontwikkeling om werknemers op een alternatieve manier hun woon-werkverplaatsing te laten doen”, aldus Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka Antwerpen-Waasland. “De voorbije jaren verdrievoudigde het fietsgebruik door de grote inspanningen van werkgevers, door het inzetten op fietsleaseprogramma’s en fietsvergoedingen. Ondanks de inspanningen van de ondernemingen die daarmee bijdragen bij tot het verminderen van het autogebruik, wordt het de fietser nu veel minder aantrekkelijk gemaakt.”

Onredelijke verplaatsing

Als voorbeeld haalt Voka een werknemer aan die op rechteroever woont en in de Waaslandhaven met de fiets aan de slag gaat: die staat voor een onredelijke verplaatsing. “Eerst wachten op de Fietsbus die hem door de Tijsmanstunnel brengt, dan afstappen en fietsen naar Lillo-Dorp om daar te hopen op tijd te zijn voor De Waterbus om de Schelde te kruisen en nadien de weg per fiets verder te zetten. Hoe kan het havenbedrijf zijn investeringen in alternatieve mobiliteit terugschroeven op het ogenblik dat die het hardst nodig zijn?”, vraagt Heyvaert zich af.

“Het contract met de huidige uitvoerder loopt op 30 september 2023 af”, reageert woordvoerder Gert Ickx van Port of Antwerp-Bruges. “In voorbereiding van de procedure om een nieuwe aan te stellen, werd de dienstverlening tegen het licht gehouden. Daarbij kwamen twee elementen naar voor: enerzijds is er voor het traject over de Schelde een filevrij alternatief, met name de Waterbus. Die was er bij de opstart van de Fietsbus in 2018 nog niet. Anderzijds is de Fietsbus door het lange traject met twee tunnels gevoelig voor vertragingen, waardoor de dienstverlening soms moeilijk te garanderen is. Met een korter traject kan een stabielere dienstverlening georganiseerd worden voor de gebruikers.”

Onbegrijpelijk als je weet welke grote wegenwerken ons in die omgeving nog te wachten staan

“Voor de verbinding tussen de Noorderlaan en de Scheldelaan is er dus geen alternatief, terwijl veruit de meeste gebruikers op dit traject zitten”, zegt Ickx. “Voor de oversteek van de Schelde is er wél een filevrij alternatief met voldoende capaciteit (50 fietsplaatsen per halfuur per richting) op de oversteek tussen Lillo en Liefkenshoek. Vandaar de beslissing om vanaf 1 oktober 2023 de Fietsbus alleen nog tussen de Noorderlaan en de Scheldelaan te laten rijden. De dienstverlening op dat traject blijft zeven dagen op zeven van 4.45 uur tot 23.00 uur.”

Geen openbaar vervoer

Voka haalt eveneens het gebrek aan openbaar vervoer aan. “In het havengebied worden industriële en logistieke ondernemingen niet bediend door het openbaar vervoer”, aldus Voka. “Naast het collectief vervoer dat ondernemingen op eigen kosten organiseren, is de fiets het enige grootschalige alternatief. Het gebruik daarvan wordt nu bemoeilijkt. Onbegrijpelijk als je weet welke grote wegenwerken ons in die omgeving nog te wachten staan.”

Voka is ook ontevreden over de wijze waarop dit gecommuniceerd wordt. “De nieuwe regeling gaat al in op 1 oktober 2023. Er is dus geen tijd om je daarop voor te bereiden”, aldus Heyvaert. Voka vraagt het havenbedrijf om de beslissing in te trekken en in overleg met de ondernemingen tot een aanvaardbare dienstregeling te komen. “Ondernemers willen de files mee bekampen. We verwachten van overheden een gelijkaardige inspanning”, besluit Voka.

Ongelukkige communicatie

In een reactie op Linkedin zegt havenschepen Annick De Ridder: “De communicatie over de dienstregeling rond de fietsbus was ongelukkig en voorbarig. Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven, ook voor de hele vroege en late werkers in de haven. De huidige dienstregeling loopt tot eind september. In tussentijd plan ik overleg in met de betrokken partijen. We bekijken alvast of we bijvoorbeeld fietsbussen kunnen laten rijden over het volledige traject in aanvulling van het vaarschema van de Waterbus. Alle mensen die onze economische motor draaiende houden zullen hun woon-werkverkeer op een slimme en aangename manier met de fiets kunnen blijven doen”, alsnog de havenschepen.