Renovatiewerken Europa Terminal van negen jaar starten op 7 oktober

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen © Port of Antwerp

Een tijdelijke vereniging van vier aannemers, Artes Roegiers, Artes Depret, Herbosch-Kiere en Boskalis, zullen samen de nieuwe kaaimuur voor de Europa Terminal gaan bouwen. Het officiële startschot van de werken staat gepland voor vrijdag 7 oktober.

“Na een aanbestedingsprocedure is het contract voor de werken aan de Europa Terminal afgesloten met een tijdelijke maatschappij van vier aannemers: Artes Roegiers, Artes Depret, Herbosch-Kiere en Boskalis. Ze hebben allemaal een ruime ervaring in grootschalige waterbouwprojecten. De voorbereidende werken zijn al gestart maar het officiële startschot zal volgende week vrijdag 7 oktober gegeven worden”, zegt Lennart Verstappen, woordvoerder van Port of Antwerp-Bruges.

Grotere diepte

“De diepte van de kaaimuur van de terminal wordt vergroot van 13,5 meter tot 16 meter. Hiervoor wordt de huidige kaaimuur volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe. Om de operationele impact te beperken voor de scheepvaart, zal de operatie in drie fasen worden uitgevoerd”, alsnog Verstappen.

Bij elke fase (fase 1: de eerste 450 meter kade , fase 2: 220 meter en fase 3: de resterende 530 meter) zal de bestaande kaaimuur afgebroken worden en de nieuwe kaaimuur opgetrokken en uitgerust worden met kraanbalken, alle nodige leidingen en infrastructuur voor elektrificatie en andere optimalisaties. Nadien zal telkens gebaggerd worden tot de vereiste diepte van 17,5 meter en zullen nieuwe containerkranen geïnstalleerd worden. Een tijdelijke dam wordt opgetrokken om de werf te beschermen tegen vallende brokstukken, de stroming, de getijden en passerende schepen. 

Wegdraaiende kaaimuur

Om de impact van passerende schepen en het nabijgelegen natuurgebied Galgeschoor te beschermen, zal het ontwerp van de nieuwe kaaimuur wegdraaien van de terminal. Naast kranen en windturbines zal er ook elektrische infrastructuur, zoals walstroom, komen. Die moet de CO2-uitstoot per container halveren. Daarnaast komt er een nieuwe ligplaats voor de binnenvaart.

Negen jaar

“Deze omvangrijke maritieme werken worden gespreid over negen jaar en zijn zorgvuldig uitgetekend op basis van het verwachte verkeer in de komende jaren. Dit project kadert binnen onze ambitie als wereldhaven om extra containercapaciteit en een performante infrastructuur te kunnen bieden aan onze klanten. Hiervoor werkt de haven permanent aan zowel de uitbreiding, zoals met het project ECA, als de optimalisatie van de bestaande capaciteit”, besluit nog Verstappen.

Lees hier meer over het dossier ECA.