Telex: CSP Zeebrugge, bonus chauffeurs, corona en tankermarkt, en DB

Nieuws, Douane
Jonas Van Boxel
Muurschildering van een panda bij CSP Zeebrugge
Muurschildering van een panda bij CSP Zeebrugge © Roel Jacobus

Het Europees gecombineerd vervoer noteert een historische groei, Britse bedrijven delen tekenbonussen uit om vrachtwagenchauffeurs te vinden en CSP Zeebrugge vraagt een stedenbouwkundige regularisering van onder meer een panda-muurschildering.

CSP ZEEBRUGGE –

CSP Zeebrugge vraagt een stedenbouwkundige regularisering van een drietal publiciteitspanelen, waaronder de kunstige muurschildering van een reuzenpanda. In dit openbaar onderzoek, dat tot 21 augustus loopt, zit ook de vraag tot het regulariseren van tijdelijke extra havenpersoneelslokalen. Die containerunits werden geplaatst in het kader van de coronamaatregelen. Tot slot is er een aanvraag voor een nieuwe overkapping voor het herstellen van zeecontainers. (RJ)

TANKERMARKT –  

Het coronavirus hakt in op de tankermarkt. Terwijl rederijen in de container- en drogebulksegmenten recordresultaten boeken, is het scenario voor de tankermarkt precies het tegenovergestelde. De lage vraag in combinatie met de overcapaciteit heeft tot historisch lage vrachttarieven geleid. In januari 2021 doken de tarieven onder de operationele kosten en ze bereikten in mei 2021 het laagste punt ooit met een negatieve 11.000 dollar per dag, een daling van meer dan 2.000% in vergelijking met dezelfde periode van 2020. Vooral de VLCC’s (very large crude carriers) zijn het hardst getroffen. Volgens analisten zou er geen vooruitzicht zijn op verbetering in de komende maanden omdat de deltavariant voor nieuwe onzekerheid zorgt. (JD) 

GECOMBINEERD VERVOER –

De Europese gecombineerd vervoersector heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een historische groei van bijna 26,5% gerealiseerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar toen de coronapandemie voor problemen in de transportsector zorgde. Volgens de koepelorganisatie UIRR zorgden de hoge olieprijzen ervoor dat het gecombineerd vervoer de tijdens de coronacrisis gewonnen nieuwe klanten kon behouden. Met de groeiende volumes in de eerste jaarhelft gaat het gecombineerd vervoer voort op het elan van 2020, toen over het hele jaar een groei van 6,77 % werd gerealiseerd. Ook de verwachtingen voor de komende twaalf maanden blijven positief. (KH)

INSCHRIJVING VRACHTWAGENS –

De verkoop van vrachtwagens zat in juli nog niet op het niveau van het boerenjaar 2019. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van de FOD Mobiliteit en FEBIAC. In vergelijking met vorig jaar, toen de coronapandemie toesloeg, een vooruitgang van respectievelijk 8,2% en 13,4% voor zware voertuigen van minder en meer dan 16 ton in de eerste 7 maanden van het jaar. Die cijfers blijven wel achter bij die van 2019 toen er van corona nog geen sprake was. Zo werden er -22,8% minder zware voertuigen van minder dan 16 ton verkocht en 39,6% minder voertuigen van meer dan 16 ton als je de eerste 7 maanden van 2021 vergelijkt met 2019. (YD) 

DEUTSCHE BAHN –

In een position paper vragen gebruikers en concurrenten van het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) een opsplitsing van het bedrijf in een spooroperator die treinen laat rijden en een spoornetbeheerder die zich bekommert om het spoornet, stations, enzovoort. Onder meer de bouwsector en de machinistenvakbond GDL staan achter de opsplitsing, zo meldt Verkehrsrundschau.de. Ze willen meer transport naar het spoor halen en daarvoor is een zelfstandig, onafhankelijk spoorinfrastructuurbedrijf zonder winstbejag en zonder capaciteitsconflicten noodzakelijk. DB zelf is tegen zo’n opsplitsing. (KH)

TEKENBONUS CHAUFFEURS VK –

Het chauffeurstekort in het Verenigd Koninkrijk speelt steeds meer op. In de strijd om schaarse werkkrachten biedt de Britse supermarktketen Tesco een tekenbonus van 1.000 pond (omgerekend 1.176 euro) aan vrachtwagenchauffeurs die een arbeidscontract bij het bedrijf ondertekenen. Bij zuivelbedrijf Arla krijgen chauffeurs premies tot 2.000 pond als ze in de weekends willen werken. (YD)