Donche (ECS) en Lammertyn (Sioen): “Administratie brexit kost fortuin”

Nieuws, Douane
Roel Jacobus
Luc Lammertyn
Luc Lammertyn © Roel Jacobus

De extra administratie sinds de brexit kost de verladers en transporteurs miljoenen die niet altijd doorgerekend kunnen worden. Hugo Donche (ECS) en Luc Lammertyn (Sioen Industries en MBZ) zijn wel te spreken over de Britse gefaseerde aanpak.

Het postuniversitair centrum van KU Leuven hield vanuit het postgraduaat smart logistics een open seminarie over de logistieke impact van de brexit op onze netwerkeconomie. Daarover getuigden Hugo Donche (supply chain and development director van ECS uit Zeebrugge) en Luc Lammertyn (logistiek manager van Sioen Industries uit Ardooie en bestuurder van de haven van Zeebrugge).

“Voor industriële verladers die de extra administratie correct en tijdig aanpakken, is de brexit niet alleen kommer en kwel. Onze omzetverlies was verwaarloosbaar”, stelt Lammertyn (foto). “Daartegenover staat dat je sinds het wegvallen van het vrij verkeer van goederen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk een ingewikkelde administratie moet volgen. Het is bijvoorbeeld niet evident om van een samengesteld product de juiste oorsprongsbepaling op te maken.”

Hele ketting moet samenwerken

Ook transport- en logistieke groep ECS ondervindt de extra last met bovendien veel valkuilen. “De veranderingen kunnen veel geld kosten als je er niet voldoende en niet tijdig aandacht aan besteedt”, waarschuwt Donche. “Veel exporteurs moeten nu voor het eerst met een btw-regeling buiten de EU rekening houden. Wij kennen een bedrijf dat niet tijdig een Brits btw-nummer had aangevraagd en daardoor een onverwachte aanslag van 340.000 pond (bijna 400.000 euro) kreeg.”

Er zijn ook al talrijke gevallen bekend van gecombineerde ladingen – bijvoorbeeld in groupage – die geblokkeerd worden omdat documenten voor een beperkt ladinggedeelte niet in orde waren. Lammertyn: “Als van de gedeelde verladers één pipo zijn verzending niet correct heeft voorbereid, blijft de hele lading staan. Het is daarom cruciaal dat alle partijen in de logistieke ketting – met het liefst zo weinig mogelijk schakels – goed samenwerken. We raden aan om zoveel mogelijk volle ladingen te versturen.”

Echte brexit op 1 januari

De gefaseerde aanpak van de Britten kan wel op goedkeuring rekenen. Donche: “De EU voerde met één klap alle nieuwe regels in en de EU-lidstaten controleren de exportdocumenten streng. Daarentegen hanteren de Britten een geleidelijke invoering en delen ze voornamelijk waarschuwingen uit. Van de duizend douaneaangiften die wij dagelijks opmaken, worden er nog twintig gecontroleerd. Het is ook goed dat ze beslisten om een aantal stappen naar de invoering van de volledige, fysieke controles uit te stellen omdat ze er op het terrein nog niet klaar voor zijn. Maar laat je niet om de tuin leiden door een vals gevoel van onbekommerdheid. Dit is slechts uitstel: op 1 januari 2022 begint de brexit écht.”

Intussen wordt voor verladers en vervoerders het financiële plaatje duidelijk. Lammertyn: “Het opmaken van een douanedocument kost ruw geschat 50 euro aan menselijke inzet. Als je weet dat een van onze afdelingen jaarlijks 1.500 exportaangiften opmaakt, dan kun je een idee vormen van de kostenlast voor de Belgische bedrijven. Het is ook niet evident om die extra kosten naar de klanten door te rekenen want in de internationale handel wordt het commerciële spel hard en competitief gespeeld. Daarom investeren veel bedrijven nu al in automatisering van de brexitadministratie.”

Taking back control

Ook Donche ziet de kosten aantikken. “Vanaf 2022 zullen ze nog eens toenemen. Bijvoorbeeld voor voedingsproducten kost een gezondheidscertificaat van het FAVV in basisvorm 50 euro met een toeslag van 50, 100 of 150% buiten de kantooruren en op zon- en feestdagen. Bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk wordt opnieuw 50 pond (58 euro) geheven. Er komt dus minstens 100 euro bij.”

De extra kosten hebben al gevolgen voor de business. “Zo’n 5% van onze klanten haakt af voor de Britse markt omdat de extra kosten verhoudingsgewijs niet te verantwoorden zijn. Zeker niet in combinatie met de versterkte concurrentiepositie van lokale leveranciers. De slogan van de campagne probrexit luidde ‘taking back control’. Wel, ze hébben de controle terug”, besluit Donche.

Donderdag 3 juni houdt KUL een open seminarie over de impact van corona op logistiek. Professoren Robert Boute en Nico Van Daele spreken over het economisch herstel na de coronashock en bekijken wat de COVID-19-vaccinsupplystrategie ons leert over slimme aanvoerketens.

Roel Jacobus