Telex: Move Intermodal, FORWARD, waterstoftrucks en vaccinatieloterij

Nieuws, Douane
Jonas Van Boxel
AB InBev en Colruyt tekenden een intentieverklaring om waterstoftrucks in te zetten
AB InBev en Colruyt tekenden een intentieverklaring om waterstoftrucks in te zetten © AB InBev

Move Intermodal haalde een recordomzet in 2020, nieuwe raad van bestuur FORWARD Belgium, Colruyt en AB InBev willen samen waterstoftrucks de baan op sturen en koepelorganisatie Intercargo klaagt over een vaccinatieloterij in de maritieme sector.

BESTUUR FORWARD –

Expediteursvereniging FORWARD Belgium hield tijdens haar recentste statutaire algemene vergadering traditiegetrouw verkiezingen voor de raad van bestuur. De vier in te vullen mandaten worden ingenomen door Luk Buelens, directeur CLdN Cargo NV, Bart Loos, branch manager Antwerpen Fiege Forwarding Belgium NV,  Jens Roemer, managing director a. Hartrodt (Belgium) nv en Stephan De Pauw, managing director Embassy Freight Services Europe NV. De Pauw treedt als nieuw verkozen bestuurder toe tot de raad van bestuur. (ML)

MOVE INTERMODAL –

Move Intermodal, specialist in multimodaal vervoer, heeft in 2020 een recordomzet van 117 miljoen euro geboekt. Het Genkse bedrijf schrijft die sterke resultaten onder mee toe aan de inzet van innovatieve laadkisten en kondigt in één adem ook een nieuwe bestelling aan van 125 nieuwe intermodale laadkisten bij de Duitse trailerconstructeur Kässbohrer. (YD) 

WATERSTOFTRUCKS –

Supermarktketen Colruyt en brouwgigant AB InBev slaan de handen in elkaar om samen waterstoftrucks de baan op te sturen. In een eerste fase zullen vier of vijf vrachtwagens worden ingezet. Later moeten er dat twintig worden. Daarnaast willen beide bedrijven ook investeren in waterstoftankstations. (YD) 

ELEKTRISCHE BESTELWAGENS –

DHL Parcel heeft vier volledig elektrische bestelwagens van Renault Trucks in gebruik genomen van het type Master Z.E.. De elektrische voertuigen zullen ingezet worden om pakketten emissievrij af te leveren in de binnenring van Brussel en Antwerpen bij zakelijke klanten. (YD) 

VACCINATIELOTERIJ –

De koepelorganisatie voor drogebulkoperatoren Intercargo klaagt over de ‘vaccinatieloterij’ waarmee de maritieme sector te maken krijgt. We zien tal van landen waar de voltallige crew van een schip gevaccineerd moet zijn alvorens ze de haven mogen binnenvaren, en waar zelfs een specifiek merk van vaccin verplicht is. Dat is een groot probleem voor de hele industrie, gezien het hoge aantal zeevaarders dat uit een ontwikkelingsland komt zonder toegang tot vaccins”, zegt voorzitter Dimitris Faflios. (JVB)

ESPO –

De European Sea Ports Organisation (ESPO) vraagt de EU-lidstaten om havenprojecten op te nemen in hun herstelplannen na COVID-19. “Wij zijn van mening dat veel havenprojecten de beoogde transitie uit de Europese herstelplannen een boost kunnen geven”, zegt secretaris-generaal Isabelle Ryckbost. “We betreuren dan ook dat sommige staten weigeren die projecten op te nemen.” (JVB)

ALDI –

Het distributiecentrum van Aldi in Turnhout heeft het BREEAM-certificaat “Outstanding” gekregen. Daarmee is het volgens de supermarktketen het op drie na meest duurzame industriegebouw ter wereld. Het in 2019 geopende distributiecentrum met zonnepanelen en een groenzone haalde een score van 92,3% van de duurzaamheidskeurder. (JVB)

SUEZKANAAL –

De Egyptische president Abdel Fattah al-Sissi heeft investeringen aangekondigd om in de toekomst beter voorbereid te zijn op incidenten als die met de ‘Ever Given’ in het Suezkanaal. Volgens admiraal Ossama Rabie, voorzitter van de Autoriteit van het Suezkanaal, gaat het onder meer om de aankoop van nieuwe sleepboten.  Een verbreding van het zuiden van het kanaal, waar het incident zich voordeed, verwierp de Egyptische president als economisch niet nuttig. (JVB)