Telex: ‘Ever Given’, wachttijden, coke, Fednav en controle Europol

Nieuws, Douane
Julie Desmet
IJsbrekende bulkcarrier 'MV Arvik I' van Fednav
IJsbrekende bulkcarrier ‘MV Arvik I’ van Fednav © SR Photography

De grote binnenvaartsluis op de Ringvaart in Evergem krijgt een grondige opknapbeurt, Daimler en Volvo slaan de handen in elkaar voor de productie van brandstofcellen voor waterstoftrucks en Fednav verwelkomt een nieuwe ijsbrekende bulkcarrier.

WACHTTIJDEN POA – 

Van de 32.907 aanlopen in de Antwerpse haven tussen 2018 en 2020 hebben 20.184 schepen (61,4%) minder dan twee uur moeten wachten aan het loodsstation om de haven binnen te varen. Dat blijkt uit een data-analyse van het Antwerpse Port+. 84,6% van de schepen wachtte minder dan 24 uur, 3,7% moest meer dan 3 dagen wachten. Vooral tankers en gastankers hebben langere gemiddelde wachttijden. Een van de grootste oorzaken van langere wachttijden is de beschikbaarheid van de aanlegplaats. (JD)

NETWERK DE VLAAMSE WATERWEG – 

Deze week vond het digitale kick-offevent plaats van de nieuwe vzw Netwerk De Vlaamse Waterweg. Het gaat om een fusie van de bedrijvennetwerken van De Scheepvaart vzw en Waterwegen en Zeekanaal vzw. Eerder fuseerden de gelijknamige waterwegbeheerders (nv’s) tot De Vlaamse Waterweg. Voorzitter Francis Wanten (Comfort Energy) stelt als doelstelling van de nieuwe vzw de leden te inspireren, informeren en te ondersteunen in het belang van een toenemend gebruik van de waterwegen. Geert Bogaert (Bova Environmental Consulting) is ondervoorzitter, Stephan Geurts (Gosselin) secretaris en David Huybrechts (BCTN) is verantwoordelijk voor de communicatie. (KH)

COKEVANGST – 

De douane in de haven van Moin (Costa Rica) heeft 460 kg cocaïne onderschept met bestemming Antwerpen. De drugs zaten verstopt in een container geladen met rubber en metaal. Dat meldt de Gazet van Antwerpen. Twee van de vier verdachten die op dinsdag 27 april werden opgepakt na een mislukte uithaling op de terminal van DP World in de Antwerpse haven, zijn aangehouden door de onderzoeksrechter. Daarbij werd een partij van 600 kg coke in beslag genomen. (JD)

EVER GIVEN – 

De Suez Canal Authority (SCA) ontkent de beschuldigingen over het vasthouden van de bemanning van de ‘Ever Given’. SCA deelde mee dat het “geen bezwaar heeft tegen het vertrek op voorwaarde dat er voldoende crew aanwezig is om het schip te beveiligen. Bovendien merkte SCA op dat zij alle verzoeken van de rederij heeft ingewilligd, waaronder het verlenen van toestemming aan twee bemanningsleden om het schip te verlaten en naar hun vaderland terug te keren wegens dringende persoonlijke redenen. (JD)

EUROPOL – 

Europol stelde tijdens een internationale controleactie op zee in maart ruim 1.600 overtredingen van de milieuwetgeving vast. Tijdens de wereldwijde operatie ’30 dagen op zee’, werden 34.000 inspecties uitgevoerd. Daarvan werden 1.000 overtredingen vastgesteld in kustgebieden en rivieren, 500 op zee en 130 in havens. 22 verdachten werden gearresteerd voor het illegaal verschepen van duizenden tonnen afval van Europa naar Azië voor lozing. De autoriteiten hebben ook 13 gevallen van illegaal vervoer van medisch afval, zoals wegwerpmaskers, op zee vastgesteld. (JD)

FEDNAV – 

De Canadese bulkrederij Fednav breidt zijn vloot uit met de ijsbrekende bulkcarrier ‘MV Arvik I’ (zie foto). Het nieuwbouwschip met ijsklasse 4 zal de 43 jaar oude ‘MV Arctic’ vervangen. Vanaf midden mei 2021 zal de ijsbreker tussen de Noord-Amerikaanse havens aan de Saint Lawrence River en Deception Bay in Canada varen om het nikkelmijncomplex ‘Raglan Mine’ van grondstoffenhandelaar Glencore te bedienen. De ‘MV Arvik I’ is het zusterschip van de ‘MV Umiak I’, momenteel het krachtigste ijsbrekende bulkschip ter wereld. (JD)

BRANDSTOFCELLEN – 

Het Duitse auto- en vrachtwagenconcern Daimler zal samen met de Zweedse truckbouwer Volvo in 2025 beginnen met de Europese productie van brandstofcellen voor waterstoftrucks. Daarvoor werd vorig jaar al een joint venture genaamd ‘Cellcentric’ opgericht. De twee fabrikanten, die marktleider willen worden, zeggen dat vrachtwagens op waterstof vooral voor de langere afstand en zwaardere ladingen geschikt zijn. Elektrische vrachtwagens op batterijen kunnen beter voor kortere afstanden worden ingezet. (YD) 

GROTE SLUIS – 

De Vlaamse Waterweg zal herstellingen uitvoeren aan de grote binnenvaartsluis op de Ringvaart in Evergem. Binnenvaartschepen die vanuit het zuiden naar en van North Sea Port varen, moeten in de komende maanden rekening houden met een verminderde schutcapaciteit. De Vlaamse Waterweg treft maatregelen om de hinder voor de binnenvaart zoveel mogelijk te beperken. De Kleine Sluis blijft tijdens de werken volledig beschikbaar. De waterwegbeheerder zal tijdens de stremmingsperiodes bovendien 24 uur op 24 werken. De werken starten begin mei en duren zeker tot begin volgend jaar. (YD)