Antwerpse agenten blij met extra diepgang

Nieuws, Douane
Stefan Verberckmoes

Wat de nautische toegankelijkheid betreft, zei Moyson zeer blij te zijn met de recente beslissing van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit om containerschepen met een lengte van meer dan 360 meter de Westerschelde te laten afvaren met een diepgang van 15 meter.

Voorheen bedroeg de maximale diepgang van schepen van meer dan 13.000 teu bij vertrek van het Deurganckdok of de Noordzeeterminal 14,5 meter. “Die halve meter maakt een gigantisch verschil”, aldus Moyson.

Uitdaging

Moyson reageerde ook verheugd op het toenemend aantal aanlopen van dergelijke schepen en de afwerking van de Deurganckdoksluis. Na de opening van die sluis wordt het wel een grote uitdaging om het sluisverkeer en de beweging van aankomende of vertrekkende containerreuzen te coördineren.

“Alle neuzen in de nautische keten zullen echt in dezelfde richting moeten staan en er zal in een perfecte operationele symbiose moeten samengewerkt worden”, waarschuwde Moyson. Hij pleitte voorts voor de creatie van een geïntegreerde werkvloer op het coördinatiecentrum in Zandvliet.

De loodsdiensten draaien volgens ASV nautisch-technisch prima. Het overleg dat na de acties van 2012 tussen de Vlaamse overheid en de loodsenorganisaties werd opgestart, heeft na drie jaar onderhandelen echter nog geen vooruitgang geboekt. Anticiperend op de jongste actiedreiging zei Moyson te hopen ‘dat de belangen van de scheepvaart en de Vlaamse economie weer niet het zinloze slachtoffer zouden worden van het eigen grote gelijk of het eigen micro-belang’.

Douane

Andere aandachtspunten voor de vereniging van scheepvaartagenten blijven de aanpak van de douane van smokkelzaken waarvoor scheepsagenten zich nu al tot in het Hof van Cassatie moeten verdedigen.

De herziening van de antieke Belgische ‘Algemene wet douane & accijnzen’ is wat ASV betreft tot nu toe vooral een taalkundige opschoning gebleken. “Koning Willem I der Nederlanden die aan de basis lag van deze wetgeving, moet dus wel een visionair geweest zijn met zijn nog steeds in voege zijnde visie van 1822”, aldus Moyson. “Laten we hopen dat de visie die nu op te maken valt in het zopas gepubliceerde Douanebeleidsplan zich verder in daden omzet.”

De voorbije twaalf maanden mocht ASV vijf nieuwe leden verwelkomen en een zesde kandidaat heeft intussen aan de deur geklopt. De leden van de beroepsvereniging vertegenwoordigen meer dan 95% van de scheepstonnenmaat in de Scheldehaven.

Tot slot verheugde Moyson zich nog in de ‘Formule 1 start’ van het project ASV The Next Generation. Ook de afscheidnemende directeur-generaal Xavier Van Engelen werd door de voorzitter gehuldigd. Van Engelen reikte na de jaarlijkse bijeenkomst van ASV nog de Maritime Award Aline Koninckx 2014 uit aan Axelle Van Laethem (foto) voor haar thesis “Een economische analyse van de hervormingen van het Belgische Loodswezen”.

Raad van Bestuur

Tijdens de Algemene Vergadering werd de Raad van Bestuur van de vereniging gedeeltelijk vernieuwd. De te begeven mandaten werden toegewezen aan Johan Claes (Sea-Invest Shipping Agency nv), Jan Daverveldt (Vopak Agencies Antwerpen nv), Tom Demolder (Hapag Lloyd AG), Lode Dheedene (Maersk Line Belgium), Wouter Huybrechts (Rickmers-Linie Belgium nv), Vincent Maldague (Herfurth & Co nv), Bernard Moyson (Atlantic Container Line AB), Eddy Rondeaux (Macs Benelux bv) en Eugène Vanfleteren (CMA CGM Belgium nv).