België koploper uitrusting spoornet met veiligheidssysteem ETCS

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
20230314 ETCS Infrabel
Benoit Gilson (l.) en minister Georges Gilkinet bij de recente ETCS-realisatie © Infrabel

Spoornetbeheerder Infrabel heeft zopas de installatie van het veiligheidssysteem ETCS op de ‘dorsale wallone’ tussen Luik en Namen afgerond. Met deze bijkomende 122 kilometer spoor is al meer dan de helft van het hoofdspoornet ermee uitgerust.

Vandaag zijn 3.333 kilometer hoofdsporen in België uitgerust met het European Train Control System (ETCS). Met de ingebruikname van de bijkomende 122 kilometer tussen Luik en Namen, is een symbolische mijlpaal bereikt: 52% van de Belgische spoorinfrastructuur is er nu mee uitgerust.

Op het spoortracé tussen Namen en Luik werden onder meer 240 seinen voorzien van ETCS-apparatuur, bijna 1.300 ETCS-bakens in de sporen geplaatst, 40 seinketen langs het spoor geplaatst en 40 GSM-R-antennes geplaatst die de informatie tussen de infrastructuur en de treinen doorsturen. Tussen Namen en Luik rijden dagelijks een honderdtal reizigerstreinen en een twaalftal goederentreinen die van de technologie gebruikmaken.

Noodremming

ETCS waakt permanent over de veiligheid van de treinrit en de snelheid van de treinen. Het systeem grijpt in wanneer een treinbestuurder de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt, door automatisch te vertragen of zelfs een (nood)remming uit te voeren.

Veiligste in Europa

“De uitrol van ETCS op ons spoornet wint elke dag aan belang. In combinatie met de treinverkeerbeheersystemen, die nu volledig geautomatiseerd zijn, biedt het onze klanten het hoogste veiligheidsniveau. ETCS versterkt de positie van België, dat een van de best uitgeruste en dus veiligste spoornetten in Europa heeft”, zegt Benoit Gilson, CEO van Infrabel.

België koploper uitrusting spoornet met veiligheidssysteem ETCS – Flows

België koploper uitrusting spoornet met veiligheidssysteem ETCS

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
20230314 ETCS Infrabel
Benoit Gilson (l.) en minister Georges Gilkinet bij de recente ETCS-realisatie © Infrabel

Spoornetbeheerder Infrabel heeft zopas de installatie van het veiligheidssysteem ETCS op de ‘dorsale wallone’ tussen Luik en Namen afgerond. Met deze bijkomende 122 kilometer spoor is al meer dan de helft van het hoofdspoornet ermee uitgerust.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login