MSC en ZIM terug samen tussen Noord-Europa en Eastmed

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het containerschip 'ZIM Antwerp'
Het containerschip ‘ZIM Antwerp’ © ZIM

De Israëlische rederij ZIM zal opnieuw samenwerken met MSC tussen Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. In Antwerpen leidt dat tot een verschuiving van ZIM-trafiek van rechter- naar linkeroever.

MSC onderhoudt een wekelijkse Israel Express Service met vijf eigen schepen met een capaciteit van 5.550 tot 6.724 teu. Die lijndienst wordt voortaan voortgezet in het kader van een zogenaamd ‘Vessel Sharing Agreement’ (VSA) met ZIM, waarbij de Israëlische partner twee van de vijf schepen zal leveren.

De twee carriers willen tonnage met een capaciteit van zo’n 6.700 teu inzetten. ZIM levert alvast de ‘ZIM Alabama’ van 6.881 teu, die gisteren 28 augustus de dienst in Ashdod heeft vervoegd en intussen op weg is naar Haifa. MSC schakelt vanaf vandaag in Rotterdam de ‘Kure’ van 7.403 teu in ter vervanging van een kleiner schip.

Hamburg

De gezamenlijke dienst zal London, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Le Havre met Ashdod, Haifa en Damietta verbinden. Op de terugweg naar London-Gateway komt er nog een stop in Valencia. Voor MSC is de Hamburse aanloop nieuw, omdat die er op vraag van ZIM bij komt. MSC’s huidige aanloop in Iskenderun valt weg.

Het samengaan van de twee komt niet als een verrassing omdat MSC en ZIM zopas ook al een VSA sloten tussen de Far East en Australië/Nieuw Zeeland. Omwille van tegenvallende resultaten heeft ZIM aangekondigd dat het zijn netwerk wil rationaliseren. De Zwitserse partner heeft de nieuwe samenwerking al bevestigd, maar ZIM moet eerst nog wat operationele zaken uitklaren.

India

De Israëlische carrier werkte in het verleden al lange tijd samen met MSC tussen Noord-Europa en het thuisland, maar besloot in maart 2022 om solo te gaan en een eigen ZIM Mediterranean Indian Subcontinent Service (ZMI) te beginnen tussen Noord-Europa, de Eastmed, India en Sri Lanka. Die ZMI-dienst zal ongetwijfeld gewijzigd worden, maar de details daarvan zijn nog niet bekendgemaakt.

De ZMI Service wordt nu nog in de Scheldehaven behandeld door PSA aan de Noordzee Terminal (Kaai 913). De schepen van de gezamenlijke dienst met MSC naar Israël en Egypte zullen door MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok gelost en geladen worden. De ‘ZIM Alabama’ wordt daar op 20 september verwacht.

MSC en ZIM terug samen tussen Noord-Europa en Eastmed – Flows

MSC en ZIM terug samen tussen Noord-Europa en Eastmed

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het containerschip 'ZIM Antwerp'
Het containerschip ‘ZIM Antwerp’ © ZIM

De Israëlische rederij ZIM zal opnieuw samenwerken met MSC tussen Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. In Antwerpen leidt dat tot een verschuiving van ZIM-trafiek van rechter- naar linkeroever.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login