BASF Antwerpen vernieuwt komende jaren infrastructuur kaaien

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
BASF Antwerpen
BASF Antwerpen © BASF

Meer dan 50% van alle transport naar BASF Antwerpen komt en gaat per schip. BASF zal de komende twee jaren zijn 6,5 km lange kaaimuur herstellen en vernieuwen. Zo wordt er een 250 meter lange nieuwe kaaimuur gebouwd, inclusief laadplatform.

“Door jarenlang intensief gebruik zijn een aantal herstellingen aan onze kaaien noodzakelijk”, lezen we in ‘Zij aan Zij’, het magazine dat BASF voor zijn buren maakt. “We clusteren de werken in de periode van midden 2022 tot begin 2025.” Meer dan 50% van alle transport van en naar de site van BASF Antwerpen gaat per schip, zo lezen we. “Voor sommige producten is BASF zelfs exclusief op transport over water aangewezen omdat de volumes te groot zijn voor een vrachtwagen of spoorwagon.”

Hinder blijft beperkt

“Hinder is bij dit soort werken moeilijk te vermijden, maar we doen er alles aan om dit te beperken”, zegt BASF. “In de planning is bijvoorbeeld opgenomen dat heiwerken niet te lang aan één stuk doorgaan en op verschillende momenten van de dag vallen. Op een enkele uitzondering na plannen we werken die geluidsoverlast veroorzaken tussen 7.00 en 20.00 uur”, zo meldt BASF.

Kaaimuur

Er staan veel verschillende klussen gepland. “Zo zullen we ongeveer twee kilometer kaaimuur herstellen”, zegt BASF. “We zullen geautomatiseerde gangways (een brug die tussen wal en schip gelegd wordt wanneer een schip langs de kade komt, red.) plaatsen. Waar te veel zandbanken ontstaan zijn op de bodem van het dok, zullen we die egaliseren en beschermen tegen nieuwe erosie.”

De meest ingrijpende opdracht is de bouw van een stuk nieuwe kaaimuur met laadplatform. Die kaaimuur zal 250 meter lang en 25 meter breed zijn op een plaats waar het dok 15,5 meter diep is. “Daarvoor hebben we 3.600 ton staal nodig en 3.000 m3 beton. Bij de grondwerken zal 94.500 m3 zand verplaatst worden.”

BASF zal met gespecialiseerde firma’s vanop drijvende pontons werken, of onder het wateroppervlak met duikers.

BASF Antwerpen vernieuwt komende jaren infrastructuur kaaien – Flows

BASF Antwerpen vernieuwt komende jaren infrastructuur kaaien

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
BASF Antwerpen
BASF Antwerpen © BASF

Meer dan 50% van alle transport naar BASF Antwerpen komt en gaat per schip. BASF zal de komende twee jaren zijn 6,5 km lange kaaimuur herstellen en vernieuwen. Zo wordt er een 250 meter lange nieuwe kaaimuur gebouwd, inclusief laadplatform.

“Door jarenlang intensief gebruik zijn een aantal herstellingen aan onze kaaien noodzakelijk”, lezen we in ‘Zij aan Zij’, het magazine dat BASF voor zijn buren maakt. “We clusteren de werken in de periode van midden 2022 tot begin 2025.” Meer dan 50% van alle transport van en naar de site van BASF Antwerpen gaat per schip, zo lezen we. “Voor sommige producten is BASF zelfs exclusief op transport over water aangewezen omdat de volumes te groot zijn voor een vrachtwagen of spoorwagon.”

Hinder blijft beperkt

“Hinder is bij dit soort werken moeilijk te vermijden, maar we doen er alles aan om dit te beperken”, zegt BASF. “In de planning is bijvoorbeeld opgenomen dat heiwerken niet te lang aan één stuk doorgaan en op verschillende momenten van de dag vallen. Op een enkele uitzondering na plannen we werken die geluidsoverlast veroorzaken tussen 7.00 en 20.00 uur”, zo meldt BASF.

Kaaimuur

Er staan veel verschillende klussen gepland. “Zo zullen we ongeveer twee kilometer kaaimuur herstellen”, zegt BASF. “We zullen geautomatiseerde gangways (een brug die tussen wal en schip gelegd wordt wanneer een schip langs de kade komt, red.) plaatsen. Waar te veel zandbanken ontstaan zijn op de bodem van het dok, zullen we die egaliseren en beschermen tegen nieuwe erosie.”

De meest ingrijpende opdracht is de bouw van een stuk nieuwe kaaimuur met laadplatform. Die kaaimuur zal 250 meter lang en 25 meter breed zijn op een plaats waar het dok 15,5 meter diep is. “Daarvoor hebben we 3.600 ton staal nodig en 3.000 m3 beton. Bij de grondwerken zal 94.500 m3 zand verplaatst worden.”

BASF zal met gespecialiseerde firma’s vanop drijvende pontons werken, of onder het wateroppervlak met duikers.