Terugkeerplicht opleggers dan toch geschrapt

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
opleggers Kässbohrer
Opleggers Kässbohrer © Kässbohrer

Opleggers en aanhangwagens vallen niet langer onder de terugkeerplicht uit het Europese Mobility Package. De Europese Commissie heeft de gecontesteerde regel geschrapt na protest van verschillende transportfederaties.

Toen aan het begin van de zomer bekend raakte dat naast trekkers en vrachtwagens, ook getrokken materieel, onder de terugkeerplicht viel, stond het Europese wegvervoer op zijn achterste poten. Verschillende transportfederaties, waaronder Febetra, stuurden een schrijven richting de Europese Commissaris voor Transport Adina-Ioana Valean om de absurde regel aan de kaak te stellen. Die oproep viel blijkbaar niet in dovemansoren.

“De terugkeerplicht voor trailers viel sowieso amper te controleren, want opleggers beschikken niet over een tachograaf”, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra. “We zijn dan ook tevreden dat de Europese Commissie op haar stappen is teruggekeerd.”

De terugkeerplicht om de acht weken voor gemotoriseerde voertuigen zwaarder dan 2,5 ton blijft uiteraard wel bestaan. Die verplichting geldt sinds februari dit jaar.

Terugkeerplicht opleggers dan toch geschrapt – Flows

Terugkeerplicht opleggers dan toch geschrapt

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
opleggers Kässbohrer
Opleggers Kässbohrer © Kässbohrer

Opleggers en aanhangwagens vallen niet langer onder de terugkeerplicht uit het Europese Mobility Package. De Europese Commissie heeft de gecontesteerde regel geschrapt na protest van verschillende transportfederaties.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login