VIIA start begin 2016 spoorsnelweg tussen Calais en Le Boulou

Begin januari 2016 start VIIA, het gecombineerd vervoerfiliaal van SNCF Logistics, met een nieuwe spoorsnelweg tussen Calais en Le Boulou. Deze ‘VIIA Britanica’ is de vierde gecombineerd vervoerdienst van de operator en een vijfde zit in de pijplijn.

De reeds bestaande spoorsnelwegen zijn die tussen Bettembourg in Luxemburg en Le Boulou in de Franse Pyreneeën en die tussen Aiton (Savoie) en het Italiaanse Orbassano. Zoals vorige week aangekondigd start VIIA in samenwerking met het Turkse Ekol vanaf half oktober met een spoorsnelweg tussen Sète en Noisy-le-Sec nabij Parijs. Ekol neemt daarbij de commercialisering van 80% van de 750 meter lange trein op zich en VIIA de overige 20%. De wekelijkse verbinding zou al op korte termijn naar twee roundtrips per week uitgebreid kunnen worden.

De VIIA Britanica is een eigen initiatief van de gecombineerd vervoeroperator en zou gebaseerd zijn op twee vertrekken in elke richting per dag. Er zou een potentieel zijn van zo’n 40.000 onbegeleide opleggers per jaar die de oversteek maken van het Verenigd Koninkrijk naar het vasteland. Dat is 12 à 15% van het totaal aantal opleggers dat op die as circuleert.

Voor beide nieuwe verbindingen verzorgt Fret SNCF de tractie.

Modal shift

Sinds de oprichting van VIIA drie jaar geleden is de trafiek gegroeid tot bijna 100.000 eenheden eind vorig jaar. De operator noteert een jaarlijkse groei met 4 tot 5%. Hij zegt te profiteren van de modal shift van opleggers naar het spoor, dat volgens hem 15 tot 20% goedkoper is dan het wegvervoer. Verwacht wordt dat met de nieuwe verbindingen erbij de teller tegen eind 2016 op 150.000 vervoerde eenheden zal staan.

In de loop van 2016 zou er nog een vijfde spoorsnelweg gepland zijn. Details over die verbinding zijn er echter nog niet. VIIA had vorig jaar nog plannen voor de lancering van een Atlantische spoorsnelweg tussen Dourges en Le Boulou, maar die werden opgegeven omdat de Franse overheid ze niet ondersteunde.

Rollend materieel en terminals

De uitbreiding van het aanbod heeft ook een impact op het rollend materieel en de infrastructuur. Anticiperend op de verwachte groei startte VIIA al begin dit jaar met de aankoop van nieuwe verlaagde wagons voor het vervoer van opleggers. Tegen eind dit jaar zullen in totaal 105 nieuwe wagons opgeleverd worden. In de komende weken zou nog een bijkomende bestelling van 25 eenheden bij de Franse constructeur Lohr geplaatst worden.

Ook de terminalinfrastructuur wordt aangepast. Dat was al het geval in augustus voor de terminal in Le Boulou. De terminal in Bettembourg wordt tegen midden volgend jaar in een nieuw kleedje gestoken. De installaties krijgen twee sporen van elk 700 meter lengte. Volgende maand wordt in Calais ook de nieuwe, door de haven gefinancierde, gecombineerd vervoerterminal in gebruik genomen. Die is geïntegreerd in het nieuwe logistiekpark Calais Premier.