Nieuw schip Van Moer maximaliseert varen op kleine kanalen

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De ‘Greenford’ maakt momenteel een aantal proefreizen. “Dit is het grootste schip dat tot nu toe naar Leuven kan varen op de Kempische kanalen”, zegt Dennie Lockefeer, CCO van Van Moer Logistics.

Het schip is 54 meter lang en 7 meter breed en kan 24 teu laden. Het zijn de maximale afmetingen voor de Kempische kanalen. De maten moesten aanvankelijk nog bijgesteld worden omdat er te weinig marge was in de sluizen.

Innovatie

De ‘Greenford’ is uitgerust met een moderne binnenvaartmotor en een catalysator om de CO2-uitstoot te beperken. “Als logistieker willen we vooral de stap naar de modal shift zetten en daarom is het belangrijk om de prijs per tonkilometer omlaag te brengen. Met dit schip kunnen we het gebruik van de kleine kanalen maximaliseren”, zegt Lockefeer.

Het maximaliseren van het varen op de kleinere kanalen is volgens Lockefeer een onderdeel van innovatie in de binnenvaart. Er is echter een inhaalbeweging nodig om de infrastructuur op deze kanalen aan te passen met onder meer snellere sluizen, zo merkt hij op.

Verder tracht Van Moer met de binnenvaart bij wijze van innovatie ook nieuwe ladingmarkten aan te boren en is het partner in het Europese project Novimar voor platooning in de binnenvaart.

De ‘Greenford’ is het vierde schip in de vloot van iBarge. Op korte termijn komt er nog een extra schip bij. Geen nieuwbouw maar een jong tweedehandsschip.

Koen Heinen

Nieuw schip Van Moer maximaliseert varen op kleine kanalen – Flows

Nieuw schip Van Moer maximaliseert varen op kleine kanalen

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen

De ‘Greenford’ maakt momenteel een aantal proefreizen. “Dit is het grootste schip dat tot nu toe naar Leuven kan varen op de Kempische kanalen”, zegt Dennie Lockefeer, CCO van Van Moer Logistics.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login