HMM beperkt de verliezen

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) is in het voorbije kwartaal nog niet uit de rode cijfers geraakt. De vervoerde volumes stegen nochtans met maar liefst 41%.

In het derde kwartaal vervoerde HMM 1,04 miljoen teu. De forse volumestijging van 41% komt er deels door het omvallen van Hanjin, waarvoor HMM zich net als de nieuwkomer SM Line als een alternatief presenteert.

Ondanks de volumegroei is de omzet met slechts 20% gestegen. Veel van de extra lading is dus wellicht intra-Aziatisch verkeer aan relatief lage tarieven. Aan de kostenzijde werd HMM geconfronteerd met een stijging van de bunkerkosten met 34,2%.

Kleiner tekort

Het operationeel verlies voor het derde kwartaal bedraagt 26,4 miljoen dollar. Dankzij een reeks kostenbesparingen is dit tekort veel kleiner dan het verlies van 230 miljoen dollar uit het derde kwartaal van 2016. De rederij verwacht dat de tarieven in het lopende kwartaal opnieuw zullen stijgen.

De voorbije weken doken er geruchten op dat HMM zou overwegen om nieuwe schepen van 20.000 teu te bestellen. Momenteel zet de Koreaanse rederij geen eigen containerreuzen meer in tussen het Verre Oosten en Europa omdat het op die route slots koopt bij het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC. De nieuwe schepen zouden theoretisch in de vaart kunnen komen op het moment dat de drie jaar durende samenwerkingsovereenkomst tussen HMM, Maersk Line en MSC afloopt.

Stefan Verberckmoes