Vlogster gooit looks in de strijd voor binnenvaart

Liana Engibarjan is een vrouw met een missie. Via haar Instagramkanaal en LinkedIn-profiel deelt de Nederlandse verwoed filmpjes en blogposts over haar wedervaren als binnenvaartschipper.

Engibarjan is al enkele jaren in de binnenvaart actief, als matroos en stuurman, maar sinds een jaar ook als schipper. “Het ergerde me al langer dat zoveel mensen de binnenvaart niet kennen. Ze beseffen niet wat de binnenvaart voor de economie betekent, en als ze er al een beeld van hebben, dan is het er een van stoere, bonkige mannen. Om daar tegenin te gaan ben ik op mijn LinkedIn-profiel en via Instagram vlogs en blogberichten beginnen te delen.”

Tot haar eigen verbazing werden die eerste posts al meteen druk bekeken. “Dat doet me geweldig plezier. Ik wil een frisse wind doen waaien door mijn verhaal te vertellen.”

Inhoud eerst 

Speelt het feit dat ze een vrouw is soms mee in het succes? “Wellicht trekt dat de aandacht, maar het gaat toch echt wel om de inhoud. Ik denk niet dat het publiek enkel kijkt omdat ik een stoere vrouw ben, maar omdat het hen interesseert hoe ik de kijker laat kennismaken met het vak.”

Eigenwijs

Zelf vaart Liana niet meer dagelijks, zoveel nemen de vlogs haar intussen in beslag. Niet slecht, als je bedenkt dat ze in oktober begon met het idee van een vlogbericht per maand. “Momenteel puilt mijn agenda echt uit. Als het weer rustiger zou worden, verhuur ik mezelf weer als aflosschipper.” De afgewerkte filmpjes zijn immers maar het topje van de ijsberg. Filmen en monteren neemt tijd in beslag, en elke vlog brengt weer een stroom aan reacties op gang. Verschillende organisaties polsten haar al om met hen in zee te gaan. “Maar ik ga graag mijn eigen gang, zo zelfstandig en eigenwijs ben ik wel”, zegt Liana.

Erkenning voor het vak 

Daarbij hoopt ze dat beleidsmakers en politici de ogen openen voor de rol die de binnenvaart speelt in de economie. “Weten de mensen wel dat de producten hun huiskamer binnenkomen dankzij de binnenvaart? Dat de sector een handicap heeft doordat bijvoorbeeld het spoor wel subsidie krijgt? Dat een derde van de schepen stilliggen door personeelstekort? Als ik die zaken mee op de agenda kan zetten en zo meer erkenning kan creëren voor het vak, ben ik blij.” 

Liana stelt zichzelf voor in een leuke vlog, en u vindt haar op LinkedIn en Instagram

Michiel Leen