Nood aan extra containercapaciteit wordt nijpend

Stefan Verberckmoes

Wie had een paar jaar geleden durven voorspellen dat het Delwaidedok deze zomer gebruikt zou moeten worden om overflow van containers van het Deurganckdok op te vangen? De nood aan extra containercapaciteit wordt steeds nijpender.

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Het was het meest gelezen nieuws op de website van Flows vorige week: Antwerp Gateway laat door de grote drukte aan het Deurganckdok tijdelijk een klant afhandelen door Independent Maritime Terminal (IMT) aan het Delwaidedok. Het gaat om een relatief kleine dienst van IRISL, die gemakkelijk kan uitwijken omdat de Iraanse rederij geen lid is van een grote alliantie. Toch is het een bijzonder nieuwsfeit. De mogelijkheid bestaat overigens dat er nog een tweede dienst van Antwerp Gateway naar het Delwaidedok zou worden afgeleid. De mogelijkheden van IMT zijn voorlopig nog eventjes beperkt, maar er is duidelijk een markt voor deze nieuwe terminal van Sea-Invest die verder uitgebouwd zal worden.

Sneller dan verwacht

Het Deurganckdok is sinds de verhuizing van MSC naar Linkeroever sneller dan verwacht volgelopen. De rederij uit Genève probeert zoveel mogelijk lading in zijn Antwerpse hub te concentreren, maar verhuisde onlangs alweer een grote Baltische feederdienst op Klaipeda en Gdynia (Loop 4) naar Rotterdam in ruil voor een bijkomende aanloop van een dienst op Sint-Petersburg (Loop 7). Havens als Rotterdam en Le Havre profiteren nu alweer van het feit dat de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok even niet alles aankan.

Havens als Rotterdam en Le Havre profiteren nu alweer van het feit dat MPET niet alles aankan

Aan de overkant bij Antwerp Gateway heeft de nieuwe Ocean Alliance voor extra lading gezorgd. Die alliantie heeft intussen een Far East loop waarvoor de Scheldehaven de eerste Noord-Europese loshaven is. Omdat een deel van de oostkant van het Deurganckdok tijdelijk in concessie aan MPET gegeven werd, zijn de uitbreidingsmogelijkheden bij Antwerp Gateway de komende jaren beperkt.

Dilemma

Het wordt met de dag duidelijker dat de nood aan extra containeroverslagcapaciteit in Antwerpen de komende jaren zeer groot zal worden. Dat plaatst het havenbestuur en de terminals voor een dilemma. Weinigen twijfelen aan de noodzaak van het Saeftinghedok, maar dat laat wellicht nog minstens vijf jaar op zich wachten en dat is erg lang.

De zoektocht naar alternatieven voor het Saeftinghedok heeft enkele interessante voorstellen opgeleverd, waarbij bijvoorbeeld de kaaimuur van de Noordzeeterminal op relatief korte termijn zou kunnen worden verlengd. De hamvraag is of de uitvoering van zo’n project het dossier van het Saeftinghedok niet zou verzwakken. Zoals de zaken nu evolueren, zijn beide grote infrastructuurwerken evenwel te verdedigen.