DHL Supply Chain zet meer in op slimme bril na succesvolle tests

DHL Supply Chain zet een verdere stap in het integreren van slimme brillen. Na succesvolle tests in Nederland worden zij nu ook in de VS en het VK geïntegreerd.

DHL Supply Chain lanceert zijn programma onder de naam ‘Vision Picking’. De vestiging in Bergen-op-Zoom – met Ricoh als klant – kwam als eerste aan de beurt. Daar liep het testprogramma in de loop van 2014. Uit de resultaten kwamen een aanzienlijke productiviteitsverhoging, een lagere foutenmarge en een grotere tevredenheid bij de medewerkers naar voren.

Studies en prognoses wijzen uit dat het toepassen van verbeterde en virtuele realiteit de volgende belangrijke markt wordt na de introductie van de smartphone. Goldman Sachs gaat voor 2025 uit van een markt van 80 miljard dollar. Digi-Capital voorspelt tegen 2020 zelfs een totale waarde van 150 miljard dollar. Het laaiende succes van Pokémon Go lijkt het optimisme nog te versterken.

Behalve in Bergen-op-Zoom wil DHL Supply Chain de brillen ook implementeren in distributiecentra elders op het Europese vasteland, het Verenigd Koninkrijk en de VS. De speeltjes lijken bijzonder interessant in industrieën als technologie, consumptiegoederen en automotive.

VIL ziet potentieel

Het potentieel van draagbare technologie is ook het Vlaams Instituut voor de Logistiek niet ontgaan. Uit een project dat het VIL tussen 2014 en 2015 opzette bleek eveneens dat de investering in slimme brillen zich razendsnel terugverdient. In distributiecentra die nog niet handenvrij werken, kan 20 tot 25% productiviteitswinst worden geboekt.

De bedrijven die met het VIL samenwerkten zijn: Ahlers, Atlas Copco, Aveve, BASF, bpost, Danone, Eltra, Eurobrokers, Facil, JAVA, Kuehne + Nagel Logistics, Neovia Logistics, PostNL Pakketten, Retail Partners ColruytGroup, Scania, Tupperware, Van Moer Group, Volvo Group Logistics Services en Wim Bosman. Eerder was het VIL ook betrokken bij een project bij TNT Innight