Verstekelingen, Van Wellen, Ziegler, havenspoor, Duisburg en e-Actros

Kort, Varia
Koen Heinen
20220304 Theemswegtracé Rotterdam
Een goederentrein op het nieuwe Theemswegtracé, de havenspoorlijn van de haven van Rotterdam © Danny Cornelissen

Celstraf voor ‘Kerstverstekelingen’ Zeebrugge, Van Wellen stelt appartementen beschikbaar voor Oekraïense vluchtelingen, nieuwe havenspoorlijn Rotterdam druk bereden, bouw Duisburg Gateway Terminal van start en DACHSER neemt e-Actros in gebruik.

VERSTEKELINGEN –

Voor de rechtbank in Brugge vraagt de procureur zes maanden celstraf voor twee transmigranten die op kerstavond de haven van Zeebrugge in rep en roer zetten. De twee Algerijnen hadden zich verstopt in een lading die op containerschip ‘CMA CGM Fort Saint Charles’ werd gezet. Na een vage oproep dat ze in nood waren, kamden alle hulpdiensten de haven uit. Pas een dag later werd het duo aangetroffen in het schip dat intussen in Le Havre lag en moest terugkeren om hen in Zeebrugge af te zetten. Ook tegen vier andere havenindringers uit Marokko en Soedan wordt zes maanden cel geëist. (RJ)

HAVENSPOOR –

In drie maanden tijd zijn al zo’n tienduizend treinen over het Theemswegtracé, de nieuwe vier kilometer lange Rotterdamse havenspoorlijn, gereden. Dat gebeurde zonder storingen of vertragingen. De nieuwe havenspoorlijn kadert in de ambitie om over tien jaar 50% meer goederen over het Nederlandse spoor te vervoeren, een groei van 40 naar 61 miljoen ton. Om het spoorproduct verder te verbeteren wordt Emplacement-Maasvlakte Zuid verder ontwikkeld. Gefaseerd worden daar vier bundels van zes sporen en twee doorrijdsporen aangelegd. De eerste bundel zal in 2027 in gebruik genomen worden. (KH)

DUISBURG  –

In de haven van Duisburg heeft de symbolisch eerste spadesteek plaatsgevonden voor de bouw van de trimodale Duisburg Gateway Terminal (DGT). Het project werd in oktober 2019 aangekondigd. Met zijn oppervlakte van 235.000 m² wordt het de grootste inlandterminal van Europa. De terminal is een samenwerking tussen COSCO Shipping Logistics, spooroperator Hupac en de Nederlandse binnenvaartgroep HTS. DGT, op het voormalige koleneiland in Duisburg, wordt midden 2023 in gebruik genomen en zal klimaatneutraal opereren.  (KH)

VAN WELLEN  –

De Antwerpse projectontwikkelaar en logistieke dienstverlener Van Wellen Group stelt de komende maanden appartementen die opgeleverd worden, ter beschikking van lokale besturen voor de opvang van Oekraïense oorlogsslachtoffers. Ondertussen zijn al twee gerenoveerde duplexappartementen in de stad Lier ter beschikking gesteld voor de opvang van twee families. “Op die manier tonen wij onze solidariteit aan iedereen die zich onveilig voelt in zijn eigen thuisland. Iedereen heeft recht op een stukje thuis waar men kan leven zonder angst en op een veilige manier”, zegt de groep. Van Wellen roept zijn collega’s op hetzelfde te doen. (KH)

DACHSER –

DACHSER zal in Duitsland een van de eerste serie geproduceerde elektrische Mercedes-Benz eActros-vrachtwagens in gebruik nemen. De logistieke dienstverlener zal de eActros inzetten voor de levering van groupagegoederen aan zijn klanten in het stadscentrum van Stuttgart. Voorlopig heeft DACHSER geen concrete plannen om een elektrische trekker in ons land in te zetten. “We zien de toekomst van elektrisch rijden in België en bij uitbreiding de Benelux wel optimistisch in”, klinkt het bij Dachser Benelux. (YDS) 

ZIEGLER –

Ziegler heeft een nieuwe vestiging geopend in Tunesië nabij de haven van Tunis: de logistieke toegangspoort tot het land. Met vier afvaarten per week biedt Ziegler Tunesië zijn klanten betere transportoplossingen tussen Europa en Noord-Afrika, over het hele Afrikaanse continent, en ook binnen Tunesië zelf. Naast weg-, zee- en luchtvracht biedt het er onder meer een inklaringsdienst en opslagmogelijkheden aan. (YDS) 

KAZACHSTAN

De Centraal-Aziatische republiek Kazachstan reikt de hand naar de haven van Zeebrugge, en daarmee bij uitbreiding naar de aankomende fusiehaven Port of Antwerp-Bruges. In een recordtempo organiseerde ambassadeur Margulan Baimukhan een ontmoeting met CEO Tom Hautekiet. In de context van de huidige oorlogsproblematiek tussen Rusland en Oekraïne, presenteerde hij Kazachstan als een “oase van rust” voor logistieke stromen tussen China en Europa. Hij nodigde de Belgische havenmensen uit om de troeven van Kazachstan ter plaatse te leren kennen. (RJ)

OEKRAÏNE –

Voor Russische en Wit-Russische producten die worden ingevoerd in Canada, geldt voortaan een importheffing van 35%. Canada biedt lidstaten van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) gunstige douanetarieven, maar Rusland en Wit-Rusland kunnen na de inval in Oekraïne niet langer van de voordelen genieten. Tot dusver golden deze hoge importheffingen alleen voor Noord-Korea. (KH)