MPL, DHL, Girteka, DSV, Leen Menken, Berendrechtsluis en slavenarbeid

Kort, Varia
Julie Desmet
20220209 Valencia MPL jaarlijkse top
Jaarlijkse bijeenkomst van de Antwerpse forwarder Manuport Logistics in Valencia © MPL

Manuport Logistics organiseerde zijn jaarlijkse top, DSV komt met cijfers, haven Brussel doet projectoproep, Girteka Logistics verdubbelt intermodale spoorvracht, crewleden van olietanker zijn bevrijd uit omstandigheden die aan slavernij doen denken. 

BERENDRECHTSLUIS –  

De Berendrechtsluis op de Antwerpse rechteroever is morgen – donderdag 10 februari – van 4.00 uur tot 18.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. (JD) 

MPL – 

De Antwerpse forwardingorganisatie Manuport Logistics (MPL) organiseerde haar jaarlijkse top in het Spaanse Valencia. “In aanwezigheid van onze internationale managers hebben we gedebatteerd over wereldwijde opportuniteiten en onze globale strategie op elkaar afgestemd. Ondanks een ongelooflijk 2021 met verschillende overnames en een sterke groei, zijn we klaar om het te overtreffen en een nog beter 2022 te realiseren”, klinkt het. (JD)

DSV – 

De Deense logistieke reus DSV heeft zijn jaarresultaten van 2021 wereldkundig gemaakt. Het bedrijf meldt een omzetgroei van 59% en een groei van het bedrijfsresultaat van 71%. Alle drie de business areas – Air & Sea, Road en Solutions – droegen bij aan de groei. DSV verwacht dat de huidige marktomstandigheden, met krappe capaciteit en congestie, tot ver in 2022 zal aanhouden. (YDS)

SLAVERNIJ – 

Na acties van de International Transport Workers’ Federation (ITF) zijn tien bemanningsleden van olietanker ‘Wind’ van Aframax bevrijd uit omstandigheden die aan slavernij doen denken. Volgens ITF waren de meeste opvarenden al meer dan twee maanden voorbij de einddatum van hun contract en staat operator SR Navigation nog altijd achter met het betalen van de lonen. De bemanningsleden werden in Ivoorkust aan land gebracht en zijn nu terug veilig thuis in de Filipijnen. Volgens ITF houdt de Panamese overheid systematisch onvoldoende toezicht op het welzijn aan boord van schepen onder Panamese vlag. (RJ)

HAVEN BRUSSEL – 

In november 2021 kondigde de Haven van Brussel een verdrievoudiging van de capaciteit van de containerterminal aan. De concessie voor de terminal, die nu in handen is van Van Moer Logistics, loopt in 2023 af. De haven lanceert nu een projectoproep voor de uitbreiding van de terminal om in juli 2023 een nieuwe concessieovereenkomst te kunnen sluiten. De nieuwe uitbater moet de uitbreiding realiseren en zal zich moeten houden aan strenge duurzaamheidscriteria op het vlak van stedelijke distributieactiviteiten, mobiliteit en energiegebruik voor vervoer en gebouwen. Hij zal een CO2-neutraal en ecodynamisch bedrijfslabel moeten behalen en de ondoorlaatbaarheid van de bodem verminderen. Bij de uitbreiding is 2.200 m² bijkomende groene ruimte voorzien. (KH)

BPOST – 

Bpost breidt de bestaande 7.200m² gekoelde magazijnruimte van zijn groepsdochter Leen Menken Foodservice Logistics in het Nederlandse Zoetermeer uit met een nieuwe gekoelde opslagplaats van 6.500 m². Leen Menken is een logistieke fulfilmentpartner voor bedrijven in de voedingssector. De uitbreiding, die bijna een verdubbeling van de capaciteit inhoudt, moet verdere groei mogelijk maken. (YDS) 

GIRTEKA –

Girteka Logistics heeft zijn intermodale spoorvracht tijdens 2021 verdubbeld en kon zo zijn CO2-uitstoot met 14.400 ton terugdringen. In totaal verdubbelde de Litouwse transportgigant het aantal vervoerde FTL’s ten opzichte van 2020, met meer dan 16.100 volledig geladen trailers die over het spoor reden. In 2021 nam Girteka ook enkele nieuwe goederenlijnen over het spoor in gebruik, waaronder een verbinding tussen Kaunas (Litouwen) en Tilburg in Nederland. (YDS) 

DHL – 

DHL koopt 33 miljoen liter duurzame vliegtuigbrandstof in via Air France KLM Martinair Cargo. Het initiatief is onderdeel van de Sustainability Roadmap van Deutsche Post DHL Group. Het bedrijf streeft ernaar om voor 2030 7 miljard te besteden aan groene technologieën en om alle uitstoot die gepaard gaat met logistieke activiteiten voor 2050 te reduceren tot nul. DHL verwacht in het kader van dat partnerschap de uitstoot van CO2 met 80.000 ton te verminderen. (MDV)