Stremming Maas, Kuehne+Nagel, NxtPort, GM-fabriek, congestie VK

Kort, Varia
Julie Desmet
Gesaneerde Opelsite Antwerpen
Gesaneerde Opelsite Antwerpen © Aertssen

Op de Maas in Nederlands-Limburg zijn twee binnenschepen met elkaar in aanvaring gekomen, NxtPort is een samenwerking gestart met de Braziliaanse start-up i4sea en Kuehne+Nagel heeft een nieuw IT-competentiecentrum geopend in Portugal.

STREMMING MAAS – 

In de nacht van woensdag 13 op donderdag 14 oktober zijn op de Maas in Nederlands-Limburg twee binnenschepen met elkaar in aanvaring gekomen. Het gaat om de tanker ‘Istar’ met een lading zwavelzuur en het droge-ladingschip ‘Enterprise’ dat staaldraad vervoert. Door het ongeval was de vaarweg tot deze donderdagmorgen 8.00 uur gestremd. Er vielen geen gewonden. Het tankschip is weggesleept en vertoont geen lekken. Het andere schip zit vermoedelijk vast in een kabel van een lokaal veer. De scheepvaart kan weer voorbij de plaats van het ongeval onder begeleiding van een patrouilleboot van Rijkswaterstaat. (KH)

BEERENS – 

Autogroep Beerens is op zoek naar bedrijven die hun intrek willen nemen in de voormalige GM-fabriek aan de Noorderlaan in Antwerpen (foto). De groep is al meer dan tien jaar bezig met de renovatie van de leegstaande gebouwen en brengt er eigen activiteiten onder, maar zoekt ook andere kandidaten om de site om te vormen tot bedrijfscluster. “Dit kan gaan om maakindustrie, ontspanning, kantoren, logistiek, distributie, enzovoort. We bekijken liefst eerst de kandidaten met de meeste toegevoegde waarde voor de site en de omgeving”, klinkt het. Op donderdagavond 14 oktober organiseert Beerens een netwerkevent in de voormalige fabriek en stelt het bedrijf de eerste fase van de reconversie voor, onder het thema: “Beerens Factory: Behind The Scenes”. Er worden meer dan zeshonderd zakenrelaties verwacht. (JD)

NXTPORT – 

NxtPort International voegt binnenkort een nieuwe applicatie toe aan zijn digitale marktplaats. De API ‘i4cast’ is een platform dat data over precieze weersvoorspellingen op zee en in kustgebieden verzamelt, zodat operaties in havens en langs de kust efficiënter kunnen georganiseerd worden. Ontwikkelaar is de Braziliaanse start-up i4sea. NxtPort start een samenwerking met het jonge bedrijf na de recentste PortXL-accelerator in Rotterdam. (JVB) 

CONTAINER EXCHANGE ROUTE – 

De Container Exchange Route (CER), de interne baan op de Tweede Maasvlakte tussen de verschillende terminals, zal minder dan de helft van de containers afhandelen dan het Havenbedrijf Rotterdam voorspelt. Dat schrijven onderzoekers van de OESO in een rapport in opdracht van de grootste Nederlandse vakbond FNV. Volgens de studie wordt er in 2030 450.000 teu tussen de terminals heen en weer gereden, terwijl het Havenbedrijf uitgaat van een miljoen teu. Op de 17 km lange weg, die nagenoeg klaar is, wil het Havenbedrijf in de toekomst autonome voertuigen laten rijden. FNV Havens is hier vanwege verlies van werkgelegenheid fel tegen. Het Havenbedrijf heeft de plannen voor autonoom rijden overigens uitgesteld, omdat niemand dat tegen de aangeboden prijs van 10 euro per container wil doen. Het Havenbedrijf zegt niet verbaasd te zijn over de conclusies van het rapport, omdat het in opdracht van de vakbond is gemaakt. De aanleg van de CER kostte 175 miljoen euro. Onduidelijk is wanneer hij in gebruik wordt genomen. Eind dit jaar was de streefdatum, maar volgens ingewijden is dat ‘volkomen onhaalbaar’. (AB)

KILOMETERHEFFING WALLONIE – 

Vanaf zaterdag 1 januari 2022 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven voor de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel werden al op 1 juli geïndexeerd. Er komen op 1 januari geen betalende tolwegen bij. De software van de OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België, wordt automatisch geüpdatet met de nieuwe tarieven. De nieuwe tarieven zullen te raadplegen zijn op de downloadpagina van Viapass’ website. (YDS)

KUEHNE+NAGEL –

Kuehne+Nagel heeft een nieuw IT-competentiecentrum geopend in Portugal. De IT-hub in Porto past in het streven van de Zwitserse groep om de implementatie van digitale technologieën voor haar klanten wereldwijd te versnellen. In de hub worden nieuwe digitale producten, oplossingen en diensten ontwikkeld. Tegen medio 2022 moeten er meer dan tweehonderd software-ingenieurs aan de slag gaan. Porto kent een levendige internationale tech-scene met veel start-ups en ontwikkelingslabs. Kuhne+Nagel beschikt al over IT-ontwikkelingscentra in Hamburg en Tallinn (Estland). (PhVDo) 

ACHTERSTAND BRITSE HAVENS – 

De containerafhandeling in de Britse havens zal nog zes tot negen maanden duren. Containerschepen vol kerstspullen moeten dagenlang wachten op zee of worden omgeleid naar Europese havens. Bedrijven vrezen dat dit kan leiden tot vertragingen bij leveringen van speelgoed en elektronica. Vorig jaar was er kort voor Kerstmis ook al een achterstand bij de containerafhandeling in de Britse havens. Dat was toen te wijten aan de coronapandemie en de voorbereidingen op de brexit. Veel bedrijven vulden hun voorraden aan voordat het Verenigd Koninkrijk de EU zou verlaten. (MDV)

SLAG OM DE SCHELDE – 

De trailer van de Nederlandse oorlogsfilm ‘De Slag om de Schelde’, die zich gedeeltelijk in België afspeelt, wordt op 14 en 15 oktober door Netflix België gepromoot aan het MAS in Antwerpen. In een van de dokken naast het museum zal een trailer te zien zijn op een scherm dat op het water ligt. ‘De Slag om de Schelde’ gaat over de eindfase van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, toen na de bevrijding van Antwerpen en de Antwerpse haven ook de Westerschelde nog moest worden heroverd op de Duitsers. De trailer van de film wordt op donderdag- en vrijdagavond van 20.00 uur tot 23.00 uur om het half uur vertoond. De toegang is gratis. (JD)