Aertssen, Heylen, Polmans, sluis Zeebrugge en CEO Rotterdam

Kort, Varia
Julie Desmet
Steven Polmans, voorzitter TIACA
Steven Polmans, voorzitter TIACA © TIACA

Steven Polmans is herbenoemd als voorzitter van de internationale luchtvrachtorganisatie TIACA, het Stabroekse Aertssen Group is genomineerd als ‘Onderneming van het Jaar’ en Allard Castelein vertrekt in 2023 als CEO van het Havenbedrijf Rotterdam.

CASTELEIN 

Allard Castelein vertrekt in de zomer van 2023 als CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. De aandeelhouders van het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en de Nederlandse Staat, maakten dit maandag 18 oktober 2021 bekend tegelijkertijd met de herbenoeming voor een laatste periode van ruim anderhalf jaar. Castelein trad op 1 januari 2014 aan als topman in de Rotterdamse haven. (AB)

POLMANS – 

De internationale luchtvrachtorganisatie TIACA verlengt het voorzitterschap van Steven Polmans en het vicevoorzitterschap van Sanjeev Gadhia met twee jaar. Dit moet leiden tot stabiel leiderschap en een langetermijnfocus op bestuursniveau. “Ik ben dankbaar voor de sterke steun die de raad van bestuur mij met deze herbenoeming geeft”, zegt Steven Polmans in een persbericht. “We blijven ervoor zorgen dat onze inspanningen op leden en inhoud zijn gericht en focussen op lidmaatschap, belangenbehartiging, partnerschap, kennis, duurzaamheid en evenementen.” (MDV)

SLUIS – 

Apzi-Voka reageert onthutst op de bekendmaking dat wegens een tekort aan mankracht het studiewerk voor de nieuwe sluis in Zeebrugge op de lange baan geschoven wordt. De Zeebrugse vereniging van private havenondernemingen Apzi-Voka betreurt dat de Vlaamse overheid niet ‘out of the box’ naar oplossingen zoekt. “Om een compleet fiasco te vermijden, is dringend meer daadkracht en inventiviteit nodig. De grootste autohaven ter wereld verdient beter dan dit sukkelstraatje”, zegt voorzitter Marc Adriansens. (RJ)

PRIJS – 

Er zijn opnieuw twee spelers uit de wereld van transport en logsitiek in de running voor de titel ‘Onderneming van het Jaar 2021‘ van EY België (Ernst & Young). Het Stabroekse bouwbedrijf Aertssen Group is genomineerd en ook Heylen Group (Herentals) behoort tot de finalisten. Ze werden geselecteerd op basis van criteria zoals de groei en financiële resultaten van het bedrijf, ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. De award wordt op dinsdag 7 december uitgereikt in Brussel. De winnaar van 2021 zal in de voetsporen treden van het West-Vlaamse Stow. Meer info over het event vindt u hier. (JD)

CRUISES – 

In Zeebrugge komt na anderhalf jaar pauze het cruiseverkeer sterker terug dan ooit tevoren. Van september tot het jaareinde staan 26 aanlopen gepland en voor 2023 is een recordaantal van bijna 165 aanlopen aangekondigd, meldt de vereniging van private havenondernemingen Apzi. In precoronatijden draaide het maximale jaarcijfer rond 150 aanlopen. (RJ)

CAMPAGNE  – 

Havenwerkers bewuster maken van de risico’s om in zee te gaan met criminelen in ruil voor geld. Dat is het doel van de campagne ‘Wat heb je aan € 30.000,- als daarna…? – Samen voor veilige zeehavens’ die vorige week van start ging in Moerdijk en Terneuzen en op 11 november een vervolg krijgt in Vlissingen/Borsele. Werknemers in deze haven krijgen via Facebook gedurende vier weken berichten hoe ze criminaliteit kunnen herkennen en wat ze kunnen doen om de druk van drugssmokkelaars te weerstaan. De bedoeling is dat de campagne meer meldingen oplevert van criminaliteit. Dat kan in Nederland via Meld Misdaad Anoniem. (AB)

IAPH – 

De International Associaton of Ports and Harbors (IAPH) dringt er bij de IMO op aan dat de inkomsten uit marktgebaseerde maatregelen worden geïnvesteerd in haveninfrastructuur, waaronder bunkerinfrastructuur, en dit vooral in ontwikkelingslanden om de hiaten in de energietransitie te dichten. “We weten allemaal dat het koolstofvrij maken van de scheepvaart veel meer is dan het koolstofvrij maken van schepen. Het gaat om de hele toeleveringsketen. Wij hopen dat we met dit voorstel zullen bijdragen tot het overbruggen van de meningsverschillen binnen de IMO over deze zeer delicate discussie”, meldt IAPH. (JD)