Europees parlement bereikt akkoord over CO2-uitstoot wegvervoer

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © ACEA

De Europese parlementsleden hebben dinsdag 2& november een akkoord bereikt over de CO2-reductiedoelen voor het wegtransport. Tegen 2040 moet de CO2-uitstoot verminderd zijn met 90% ten opzichte van 2019.

De Europese Commissie heeft in februari een overeenkomstig voorstel gedaan. Het Parlement moet nu met de EU-lidstaten onderhandelen over de definitieve doelstellingen.

Nieuwe vrachtwagens en bussen moeten in de EU al voldoen aan CO2-doelen, maar die zijn achterhaald door de nieuwe EU-klimaatdoelen en innovaties in de sector. Het Euopees Parlement wil daarom ambitieuzere doelen: 45% minder CO2-uitstoot in 2030, 65% in 2035 en 90% in 2040.

“Het liefst wilden we een volledige uitfasering van de verbrandingsmotor in 2040, maar dat bleek een brug te ver. Toch ben ik blij met deze doelen, want het is een enorme versnelling”, zegt Bas Eikchout, Nederlands Europarlementariër voor GroenLinks en hoofdonderhandelaar voor het dossier. “We moeten de transitie versnellen en de sector duidelijkheid geven, zodat bedrijven kunnen investeren in elektrificatie en waterstof. Dat is precies wat deze wet doet.”

Idealistische doelstellingen

Die analyse deelt de internationale transportfederatie IRU niet. “Ondanks de vele sterke stemmen van de industrie en talrijke leden van het Europees Parlement die opriepen tot een verstandig decarbonisatiepad, is het Parlement nu officieel klaar om de onderhandelingen in te gaan met idealistische doelstellingen die losstaan van de mogelijkheden voor energievoorziening en de zakelijke realiteit ter plaatse”, zegt Raluca Marian, IRU EU-directeur belangenbehartiging.

Op de korte en middellange termijn zijn er volgens IRU geen tekenen dat de infrastructuur voor emissieloze zware bedrijfsvoertuigen klaar zal zijn voor grootschalige toepassing in stedelijke gebieden en op de grote wegennetten in de EU. “Naast het gebrek aan oplaadstations is er geen plan voor de hele EU, noch bekend welke regionale plannen er zijn voor de noodzakelijke modernisering van het elektriciteitsnet”, aldus Marian.

Biobrandstoffen

Volgens de groene lobbyvereniging Transport & Environment (T&E) zijn de doelstellingen nog niet ambitieus genoeg. Het vindt dat het Europees Parlement een achterpoortje heeft gelaten in de wetgeving voor biobrandstoffen en e-fuels. “Europarlementariërs stemden met een meerderheid van zeven stemmen om vrachtwagens die rijden op synthetische brandstoffen en zelfs de meest niet-duurzame biobrandstoffen, zoals palmolie en soja, mee te laten tellen als klimaatneutraal”, zegt Fedor Unterlohner, vrachtmanager bij T&E. “”Biobrandstoffen en e-fuels zullen zware voertuigen niet decarboniseren, maar ze zullen het wel mogelijk maken dat er nog tientallen jaren zoveel mogelijk dieseltrucks verkocht worden.”

Europees parlement bereikt akkoord over CO2-uitstoot wegvervoer – Flows

Europees parlement bereikt akkoord over CO2-uitstoot wegvervoer

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © ACEA

De Europese parlementsleden hebben dinsdag 2& november een akkoord bereikt over de CO2-reductiedoelen voor het wegtransport. Tegen 2040 moet de CO2-uitstoot verminderd zijn met 90% ten opzichte van 2019.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login