S. Gregoir (EUTRACO): “Doorstoten naar logistieke top 3 België”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Serge Gregoir
Serge Gregoir © Eutraco/AF Fotografie

Logistiek dienstverlener EUTRACO lanceert een investeringsplan voor 300 miljoen euro. CEO Serge Gregoir spreekt de ambitie uit om de derde grootste logistieke speler te worden in de Belgische markt en zich in Europa te tonen als een uitdager.

Tegen 2025 wil EUTRACO uitbreiden tot een oppervlakte van 1 miljoen m2. Op dit moment zijn Katoen Natie, H.Essers en Tabak Natie de toonaangevende bedrijven in België qua logistieke footprint. ‘”Ze zitten natuurlijk ook niet stil, maar met ongeveer 1 miljoen m2 op Belgische bodem komen we dicht in hun buurt”, zegt Gregoir.

Buy-out

De 38-jarige ondernemer heeft geen gebrek aan ambitie. Zijn roots liggen diep in de logistiek, onder andere met een steile carrière bij logistieke gigant DHL, waar hij op zijn 18e begon met een interimcontract. Na een decennium onder de vleugels van die Duitse wereldspeler ging Gregoir zijn eigen weg, eerst als freelancer voor een grote groep in Nederland, en vanaf 2017 aan boord bij EUTRACO als externe CEO. In 2020 volgde een managementbuy-out waarbij Gregoir het bedrijf kocht van Bart en Marij Pattyn.

Warehousing is onze kernactiviteit, aangevuld met transportdiensten. We hebben een luchtvrachtdivisie, zeevrachtdivisie en een eigen douaneagentschap

Het bedrijf stond toen op een kruispunt. Een groot deel van de omzet bestond uit transportactiviteiten, een klein deel uit warehousing. De keuze was duidelijk: of focussen op schaalvergroting, of een specialisatie kiezen. EUTRACO koos voor het laatste: een prominente Belgische speler worden die lokaal opereert en klanten helpt met alle facetten van logistiek en transport.

“We willen de hele keten ontzorgen, met een sterke focus op IT en procesoptimalisatie. Warehousing is nu onze kernactiviteit, aangevuld met transportdiensten. We hebben een luchtvrachtdivisie, zeevrachtdivisie en een eigen douaneagentschap – alles ter ondersteuning van onze opslagdiensten”, aldus Gregoir.

Risico’s nemen

EUTRACO onderscheidt zich door risico’s te nemen in een sector die meestal terughoudend is. Het bedrijf bouwde bijvoorbeeld een magazijn van 60.000 m2 in Willebroek zonder vooraf klanten te hebben. “Het is ons gelukt. Elk jaar bouwen we meer dan 100.000 m2 op speculatie. Onze nieuwste campus in Gent Kluizendok beslaat 75.000 m2. De komende 24 maanden staat de oplevering van 300.000 m2 gepland, waarvan 200.000 m2 uitbreiding in Gent Kluizendok. Het lijkt een risico, maar er blijft vraag naar onze diensten. Hoe groter we worden, hoe efficiënter en beter onze dienstverlening wordt. Bedrijven als Coca Cola, INEOS en Longi kiezen voor ons vanwege de capaciteit en kwaliteit.”

Geen overnames

Het groeiplan focust op het verhogen van de footprint van 300.000 naar 1 miljoen m2. “De groei naar 600.000 m2 willen we organisch realiseren in de komende twee jaar”, zegt Gregoir. Hij benadrukt dat het bedrijf tot nu toe geen overnames deed, waardoor er een geharmoniseerde en uniforme werking is over alle sites heen. De CEO meent dat de groei naar 1 miljoen m2 tegen 2026 of 2027 ook organisch kan zijn.

Het hoofdkantoor van EUTRACO is in Roeselare en er zijn vestigingen op strategische locaties binnen de gouden driehoek Brussel, Antwerpen en Gent. Ook in de regio Charleroi is er een activiteit, zij het eerder bescheiden. De regio Zeebrugge tot Duinkerke en Calais zijn opkomende regio’s. “Ze zijn tamelijk dicht bij elkaar gelegen, dat past binnen onze filosofie om te bouwen in gebieden die we al kennen. Wanneer we een nieuw project starten in die regio’s, zijn er al teams en activiteiten ter plaatse”, zegt Gregoir.

Kapitaalintensief

De transformatie van transporteur naar totaal logistiek dienstverlener, de steile groeicurve van de afgelopen jaren en de buy-out door Gregoir van de familie Pattyn/Andries impliceren een loodzwaar financieel parcours voor de EUTRACO-groep. “Onze business is zeer kapitaalintensief. Het is mede en dankzij de steun van onze partners dat we de afgelopen jaren dit verhaal konden schrijven. Hun geduld en het geloof in onze plannen is van vitaal belang geweest.”

“We zijn trouwens zeer verheugd dat we nu in 2023 – voor het eerst in mijn tijd bij de groep – erin geslaagd zijn de financiering te borgen voor de komende jaren. Met het Welvaartsfonds aan boord als verstrekker van een mezzanine, met bankpartners Belfius en ING in combinatie met Gigarant en TRYG, aangevuld met alternatieve financieringen via Econocom en toegezegde vastgoedontwikkelingen op maat voor EUTRACO ten belope van 300.000 m2 zijn we écht klaar voor de toekomst”, besluit Gregoir.

S. Gregoir (EUTRACO): “Doorstoten naar logistieke top 3 België” – Flows

S. Gregoir (EUTRACO): “Doorstoten naar logistieke top 3 België”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Serge Gregoir
Serge Gregoir © Eutraco/AF Fotografie

Logistiek dienstverlener EUTRACO lanceert een investeringsplan voor 300 miljoen euro. CEO Serge Gregoir spreekt de ambitie uit om de derde grootste logistieke speler te worden in de Belgische markt en zich in Europa te tonen als een uitdager.

Tegen 2025 wil EUTRACO uitbreiden tot een oppervlakte van 1 miljoen m2. Op dit moment zijn Katoen Natie, H.Essers en Tabak Natie de toonaangevende bedrijven in België qua logistieke footprint. ‘”Ze zitten natuurlijk ook niet stil, maar met ongeveer 1 miljoen m2 op Belgische bodem komen we dicht in hun buurt”, zegt Gregoir.

Buy-out

De 38-jarige ondernemer heeft geen gebrek aan ambitie. Zijn roots liggen diep in de logistiek, onder andere met een steile carrière bij logistieke gigant DHL, waar hij op zijn 18e begon met een interimcontract. Na een decennium onder de vleugels van die Duitse wereldspeler ging Gregoir zijn eigen weg, eerst als freelancer voor een grote groep in Nederland, en vanaf 2017 aan boord bij EUTRACO als externe CEO. In 2020 volgde een managementbuy-out waarbij Gregoir het bedrijf kocht van Bart en Marij Pattyn.

Warehousing is onze kernactiviteit, aangevuld met transportdiensten. We hebben een luchtvrachtdivisie, zeevrachtdivisie en een eigen douaneagentschap

Het bedrijf stond toen op een kruispunt. Een groot deel van de omzet bestond uit transportactiviteiten, een klein deel uit warehousing. De keuze was duidelijk: of focussen op schaalvergroting, of een specialisatie kiezen. EUTRACO koos voor het laatste: een prominente Belgische speler worden die lokaal opereert en klanten helpt met alle facetten van logistiek en transport.

“We willen de hele keten ontzorgen, met een sterke focus op IT en procesoptimalisatie. Warehousing is nu onze kernactiviteit, aangevuld met transportdiensten. We hebben een luchtvrachtdivisie, zeevrachtdivisie en een eigen douaneagentschap – alles ter ondersteuning van onze opslagdiensten”, aldus Gregoir.

Risico’s nemen

EUTRACO onderscheidt zich door risico’s te nemen in een sector die meestal terughoudend is. Het bedrijf bouwde bijvoorbeeld een magazijn van 60.000 m2 in Willebroek zonder vooraf klanten te hebben. “Het is ons gelukt. Elk jaar bouwen we meer dan 100.000 m2 op speculatie. Onze nieuwste campus in Gent Kluizendok beslaat 75.000 m2. De komende 24 maanden staat de oplevering van 300.000 m2 gepland, waarvan 200.000 m2 uitbreiding in Gent Kluizendok. Het lijkt een risico, maar er blijft vraag naar onze diensten. Hoe groter we worden, hoe efficiënter en beter onze dienstverlening wordt. Bedrijven als Coca Cola, INEOS en Longi kiezen voor ons vanwege de capaciteit en kwaliteit.”

Geen overnames

Het groeiplan focust op het verhogen van de footprint van 300.000 naar 1 miljoen m2. “De groei naar 600.000 m2 willen we organisch realiseren in de komende twee jaar”, zegt Gregoir. Hij benadrukt dat het bedrijf tot nu toe geen overnames deed, waardoor er een geharmoniseerde en uniforme werking is over alle sites heen. De CEO meent dat de groei naar 1 miljoen m2 tegen 2026 of 2027 ook organisch kan zijn.

Het hoofdkantoor van EUTRACO is in Roeselare en er zijn vestigingen op strategische locaties binnen de gouden driehoek Brussel, Antwerpen en Gent. Ook in de regio Charleroi is er een activiteit, zij het eerder bescheiden. De regio Zeebrugge tot Duinkerke en Calais zijn opkomende regio’s. “Ze zijn tamelijk dicht bij elkaar gelegen, dat past binnen onze filosofie om te bouwen in gebieden die we al kennen. Wanneer we een nieuw project starten in die regio’s, zijn er al teams en activiteiten ter plaatse”, zegt Gregoir.

Kapitaalintensief

De transformatie van transporteur naar totaal logistiek dienstverlener, de steile groeicurve van de afgelopen jaren en de buy-out door Gregoir van de familie Pattyn/Andries impliceren een loodzwaar financieel parcours voor de EUTRACO-groep. “Onze business is zeer kapitaalintensief. Het is mede en dankzij de steun van onze partners dat we de afgelopen jaren dit verhaal konden schrijven. Hun geduld en het geloof in onze plannen is van vitaal belang geweest.”

“We zijn trouwens zeer verheugd dat we nu in 2023 – voor het eerst in mijn tijd bij de groep – erin geslaagd zijn de financiering te borgen voor de komende jaren. Met het Welvaartsfonds aan boord als verstrekker van een mezzanine, met bankpartners Belfius en ING in combinatie met Gigarant en TRYG, aangevuld met alternatieve financieringen via Econocom en toegezegde vastgoedontwikkelingen op maat voor EUTRACO ten belope van 300.000 m2 zijn we écht klaar voor de toekomst”, besluit Gregoir.