BTB-ABVV: “Transportsector heeft niks geleerd over sociale uitbuiting”

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland.
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland. © Faire Mobilität

Zo’n 130 Centraal-Aziatische chauffeurs in dienst van een Pools transportbedrijf voeren actie in het Duitse Gräfenhausen tegen achterstallige lonen. In april kwamen ze daar ook al bijeen. “De transportsector en de opdrachtgevers hebben niks geleerd”, aldus BTB-ABVV.

De chauffeurs verzamelen sinds vorig week op een parking in het Duitse Gräfenhausen. Aanvankelijk waren ze met 10, maar ondertussen zijn er zo’n 130 vrachtwagens bijeengekomen. De meeste chauffeurs zijn sinds mei niet meer betaald. In april protesteerden ze ook al eens op dezelfde locatie. Toen stuurde het transportbedrijf een knokploeg om de chauffeurs te intimideren. Vertegenwoordigers van ITF Road Transport Due Diligence Foundation in samenwerking met de Duitse non-profitorganisatie Faire Mobilität, DGB en verdi proberen opnieuw voor de chauffeurs te onderhandelen met de Poolse Mazur Group.

Malafide bedrijf

“Het feit dat chauffeurs uit Europa opnieuw naar Gräfenhausen komen om te demonstreren en hun rechten op te eisen, bewijst dat de transportsector en de opdrachtgevers na de staking in april niets geleerd hebben. Zeker omdat het gaat over chauffeurs die werken voor hetzelfde malafide bedrijf”, zegt Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV.

Volgens de vakbond moeten alle betrokkenen in de toeleveringsketen hun verantwoordelijkheid nemen. “Zij hebben de sleutel in handen om sociale dumping en uitbuiting in de transportsector te voorkomen. Afgezien van een korte golf van verontwaardiging in april van dit jaar, toen vrachtwagenchauffeurs voor het eerst op grote schaal in Gräfenhausen stopten, gebeurde er niets”, aldus de vakbond.

Extra middelen en mensen

“BTB-ABVV is al jaren vragende partij voor extra middelen en mensen voor de inspectiediensten specifiek voor de transportsector en aanscherping van de aansprakelijkheid. Pas met huidig minister Dermagne, die de ernst van de situatie inziet, zijn er initiatieven voor extra investeringen en wetgeving die ook de opdrachtgevers aansprakelijk stelt. Maar in andere Europese landen gebeurt helemaal niets of gaat het te traag en is het onvoldoende”, zegt Tom Peeters, adjunct van de federaal secretaris wegvervoer en logistiek bij BTB-ABVV.

België voorbeeld

De vakbond hoopt dat de aanscherping van de wetgeving in België, waarbij ook de opdrachtgevers aansprakelijk kunnen worden gesteld, snel gestemd wordt in het parlement. “Op die manier kan België een voorbeeld zijn voor andere landen in de EU”, besluit de werknemersorganisatie.

BTB-ABVV: “Transportsector heeft niks geleerd over sociale uitbuiting” – Flows

BTB-ABVV: “Transportsector heeft niks geleerd over sociale uitbuiting”

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland.
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland. © Faire Mobilität

Zo’n 130 Centraal-Aziatische chauffeurs in dienst van een Pools transportbedrijf voeren actie in het Duitse Gräfenhausen tegen achterstallige lonen. In april kwamen ze daar ook al bijeen. “De transportsector en de opdrachtgevers hebben niks geleerd”, aldus BTB-ABVV.

De chauffeurs verzamelen sinds vorig week op een parking in het Duitse Gräfenhausen. Aanvankelijk waren ze met 10, maar ondertussen zijn er zo’n 130 vrachtwagens bijeengekomen. De meeste chauffeurs zijn sinds mei niet meer betaald. In april protesteerden ze ook al eens op dezelfde locatie. Toen stuurde het transportbedrijf een knokploeg om de chauffeurs te intimideren. Vertegenwoordigers van ITF Road Transport Due Diligence Foundation in samenwerking met de Duitse non-profitorganisatie Faire Mobilität, DGB en verdi proberen opnieuw voor de chauffeurs te onderhandelen met de Poolse Mazur Group.

Malafide bedrijf

“Het feit dat chauffeurs uit Europa opnieuw naar Gräfenhausen komen om te demonstreren en hun rechten op te eisen, bewijst dat de transportsector en de opdrachtgevers na de staking in april niets geleerd hebben. Zeker omdat het gaat over chauffeurs die werken voor hetzelfde malafide bedrijf”, zegt Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV.

Volgens de vakbond moeten alle betrokkenen in de toeleveringsketen hun verantwoordelijkheid nemen. “Zij hebben de sleutel in handen om sociale dumping en uitbuiting in de transportsector te voorkomen. Afgezien van een korte golf van verontwaardiging in april van dit jaar, toen vrachtwagenchauffeurs voor het eerst op grote schaal in Gräfenhausen stopten, gebeurde er niets”, aldus de vakbond.

Extra middelen en mensen

“BTB-ABVV is al jaren vragende partij voor extra middelen en mensen voor de inspectiediensten specifiek voor de transportsector en aanscherping van de aansprakelijkheid. Pas met huidig minister Dermagne, die de ernst van de situatie inziet, zijn er initiatieven voor extra investeringen en wetgeving die ook de opdrachtgevers aansprakelijk stelt. Maar in andere Europese landen gebeurt helemaal niets of gaat het te traag en is het onvoldoende”, zegt Tom Peeters, adjunct van de federaal secretaris wegvervoer en logistiek bij BTB-ABVV.

België voorbeeld

De vakbond hoopt dat de aanscherping van de wetgeving in België, waarbij ook de opdrachtgevers aansprakelijk kunnen worden gesteld, snel gestemd wordt in het parlement. “Op die manier kan België een voorbeeld zijn voor andere landen in de EU”, besluit de werknemersorganisatie.