België legt gebruik palmolie en soja als biobrandstof aan banden

Nieuws, Transport
Koen Dejaeger
Vrachtwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

In België wordt er geen palmolie meer gebruikt als basis voor biobrandstof in de transportsector. Dat meldt federaal minister van Leefmilieu Zakia Khattabi. Palmolie behoort al langer tot een van de meest controversiële grondstoffen voor biobrandstoffen.

Op voorstel van minister van Leefmilieu Khattabi (Ecolo) en minister van Energie Van der Straeten (Groen) werd het gebruik van palmolie vanaf 1 januari 2023 uitgefaseerd. Dat houdt in dat brandstofleveranciers hun doelstellingen voor hernieuwbare energie in transport niet meer kunnen behalen met palmolie. Op basis van een eerste analyse van de registraties van biobrandstoffen in 2023, blijkt nu dat palmolie in België nagenoeg niet meer wordt gebruikt als biobrandstof.

Het gebruik van palmolie om er biodiesel voor de Belgische markt van te maken, nam de voorbije jaren zeer snel toe, zegt Khattabi. Dat leidde ertoe dat dieselwagens en vrachtwagens een voedingsgrondstof opbrandden. “Voor het Belgische palmolieverbruik in diesel waren er in het verleden palmolieplantages nodig van meer dan 100.000 voetbalvelden groot. Vaak kwamen die er ten koste van kwetsbare ecosystemen. Nu verlagen we vanuit België eindelijk de druk op de regenwouden”, licht minister Khattabi toe.

Soja

Op 1 juli gaat ook een uitfasering voor het gebruik van sojaolie in. “Voor sojaolie zien we al een lichte daling maar verwachten we dat het gebruik ook volgende maand zal decimeren”, zo meldt Khattabi aan Belga. “De enige uitzonderingen – waarvan de Europese Commissie vroeg dat België ze toestond – zijn oliën op basis van afvalstoffen of met een certificering die aantoont dat ze niet ten koste van de natuur zijn geteeld. Ik heb mijn administratie gevraagd om nauw toe te zien op de naleving van die verplichting.”

De geplande uitfasering is noodzakelijk, aldus Khattabi. “In de eerste maanden van 2023 is er nog 44 miljoen liter sojaolie gebruikt in België om er diesel van te maken. Daar komt volgende maand een einde aan.”

Khattabi werkt tegelijk aan initiatieven om ook het gebruik van niet-duurzame palm- en sojaolie in de voedingssector te verminderen. Ook het gebruik van biobrandstoffen van de eerste generatie in de transportsector is teruggeschroefd richting 2030.

In de luchtvaartsector gelden al strenge richtlijnen die het gebruik niet-duurzame biobrandstoffen verbieden.

België legt gebruik palmolie en soja als biobrandstof aan banden – Flows

België legt gebruik palmolie en soja als biobrandstof aan banden

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

In België wordt er geen palmolie meer gebruikt als basis voor biobrandstof in de transportsector. Dat meldt federaal minister van Leefmilieu Zakia Khattabi. Palmolie behoort al langer tot een van de meest controversiële grondstoffen voor biobrandstoffen.

Op voorstel van minister van Leefmilieu Khattabi (Ecolo) en minister van Energie Van der Straeten (Groen) werd het gebruik van palmolie vanaf 1 januari 2023 uitgefaseerd. Dat houdt in dat brandstofleveranciers hun doelstellingen voor hernieuwbare energie in transport niet meer kunnen behalen met palmolie. Op basis van een eerste analyse van de registraties van biobrandstoffen in 2023, blijkt nu dat palmolie in België nagenoeg niet meer wordt gebruikt als biobrandstof.

Het gebruik van palmolie om er biodiesel voor de Belgische markt van te maken, nam de voorbije jaren zeer snel toe, zegt Khattabi. Dat leidde ertoe dat dieselwagens en vrachtwagens een voedingsgrondstof opbrandden. “Voor het Belgische palmolieverbruik in diesel waren er in het verleden palmolieplantages nodig van meer dan 100.000 voetbalvelden groot. Vaak kwamen die er ten koste van kwetsbare ecosystemen. Nu verlagen we vanuit België eindelijk de druk op de regenwouden”, licht minister Khattabi toe.

Soja

Op 1 juli gaat ook een uitfasering voor het gebruik van sojaolie in. “Voor sojaolie zien we al een lichte daling maar verwachten we dat het gebruik ook volgende maand zal decimeren”, zo meldt Khattabi aan Belga. “De enige uitzonderingen – waarvan de Europese Commissie vroeg dat België ze toestond – zijn oliën op basis van afvalstoffen of met een certificering die aantoont dat ze niet ten koste van de natuur zijn geteeld. Ik heb mijn administratie gevraagd om nauw toe te zien op de naleving van die verplichting.”

De geplande uitfasering is noodzakelijk, aldus Khattabi. “In de eerste maanden van 2023 is er nog 44 miljoen liter sojaolie gebruikt in België om er diesel van te maken. Daar komt volgende maand een einde aan.”

Khattabi werkt tegelijk aan initiatieven om ook het gebruik van niet-duurzame palm- en sojaolie in de voedingssector te verminderen. Ook het gebruik van biobrandstoffen van de eerste generatie in de transportsector is teruggeschroefd richting 2030.

In de luchtvaartsector gelden al strenge richtlijnen die het gebruik niet-duurzame biobrandstoffen verbieden.