Mijlpaal voor nieuwe Orcelle Terminal Wallenius Wilhelmsen Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen
Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen © Wallenius Wilhelmsen

De tweede fase van de nieuwe Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge is nu volledig in gebruik. Voor de derde fase is het wachten tot na de afwerking van de elementen voor de Scheldetunnel.

Met een barbecue voor de medewerkers vierde Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge dat de tweede fase van de Orcelle Terminal helemaal in gebruik is. De aanleg van het 49 hectare groot gebied tussen de Koffieweg en het bouwdok van de Oosterweeltunnel, ten westen van het Zuidelijk Insteekdok, startte in 2021. De Scandinavische rorogroep Wallenius Wilhelmsen beschikte in Zeebrugge voorheen over 50 hectare van de Canadaterminal ten oosten van het Zuidelijk Insteekdok.

Van de nieuwe Orcelle Terminal werd in het voorjaar van 2022 fase A van 10 hectare in gebruik genomen. Dit voorjaar volgde fase B van 22 hectare. Voor de derde fase C is het afwachten tot wanneer de elementen voor de Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding klaar zijn, wellicht tegen eind 2025. Na de afbraak van het bouwdok kan tegen 2027 fase C met de resterende 17 hectare aangelegd worden.

Strategie naar actie

“De huidige capaciteit van de Orcelle Terminal bedraagt tienduizend plaatsen voor personenwagens”, meldt het bedrijf. “Er is ook een aanlegplaats voor roroschepen (Tropicana Terminal), een behandelingscentrum voor wagens (vehicle processing centre) en een milieuvriendelijke carwash. Tegen de volledige afwerking in 2027 zal de terminal beschikken over 18.000 car equivalent units (ceu), drie aanlegplaatsen en twee windturbines om de terminal van groene energie te voorzien.”

“Dit is een van de best geleide projecten die ik ooit zag”, prees Michael Hynekamp, COO logistic services van de Scandinavische rorogroep Wallenius Wilhelmsen. “Het team in Zeebrugge vertaalde de groepsstrategie naar gerichte componenten voor de klanten, medewerkers, veiligheid en duurzaamheid. Vervolgens werden alle onderdelen naar actiepunten omgezet.”

Zero emissie

De naam Orcelle verwijst naar de projectnaam van de ontwikkeling van een cargozeilschip. Dat is niet toevallig, zegt Mary Carmen Barrios, senior vice president terminal and stevedoring operations EMEA. “Het reflecteert ons engagement om met innovatie bij te dragen aan de vergroening op zee en aan land. We verhoogden onze ambitie van een netto nuluitstoot een complete zero-emissieterminal, als onderdeel van een zero-emissie- end-to-endservice tegen 2027.”

In Zeebrugge heeft Wallenius Wilhelmsen zijn grootste vestiging wereldwijd. Dit filiaal werd uitgekozen als trekker voor het opzetten van de eerste supplychain zonder emissie van koolstoffen. Tegen 2027 moeten alle diesel en gas vervangen zijn door groene elektriciteit en mogelijk zelfs al waterstof.

Mijlpaal voor nieuwe Orcelle Terminal Wallenius Wilhelmsen Zeebrugge – Flows

Mijlpaal voor nieuwe Orcelle Terminal Wallenius Wilhelmsen Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen
Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen © Wallenius Wilhelmsen

De tweede fase van de nieuwe Orcelle Terminal van Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge is nu volledig in gebruik. Voor de derde fase is het wachten tot na de afwerking van de elementen voor de Scheldetunnel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login