Vrachtwagens tot 4.000 euro duurder door Euro 7-norm

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Volgens schattingen van experts van het Duitse Bondsministerie van Verkeer zullen vrachtwagens door de nieuwe Euro 7-emissienorm tot 4.000 euro duurder worden. Dat bedrag ligt een pak hoger dan de ramingen van de Europese Commissie.

Experts berekenden in opdracht van verkeersminister Volker Wissing (FDP) de extra kosten die te verwachten zijn door de invoering van de Euro 7-norm. Ze ramen de meerkost op een bedrag tussen 2.500 en 4.000 euro. Er zouden bijvoorbeeld verbeterde katalysatoren en nieuwe remsystemen moeten worden gebruikt. In het meest ingrijpende scenario zou Euro 7 de constructeurs dwingen om in alle voertuigen uitsluitend automatische transmissies te installeren.

2027

In haar voorstel had de Commissie de extra kosten voor zware bedrijfsvoertuigen geraamd op 2.700 euro. De truckbouwers reageerden eerder al dat die schatting te laag lag. De nieuwe norm moet zorgen voor schonere voertuigen en een betere luchtkwaliteit om de gezondheid van de burgers en het milieu te beschermen. Euro 7 beoogt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door auto’s tegen 2035 met 35% en door bussen en vrachtwagens met meer dan 50% te verminderen. De regels voor personenauto’s moeten in 2025 van kracht worden en die voor vrachtwagens en bussen in 2027.

Transitie

De invoering van de Euro 7-norm kon eerder al op kritiek rekenen. Vrachtwagenconstructeurs stellen dat de invoering ervan de transitie naar e-trucks zal vertragen.

Vrachtwagens tot 4.000 euro duurder door Euro 7-norm – Flows

Vrachtwagens tot 4.000 euro duurder door Euro 7-norm

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Rij geparkeerde vrachtwagens
Rij geparkeerde vrachtwagens © Bart Timperman

Volgens schattingen van experts van het Duitse Bondsministerie van Verkeer zullen vrachtwagens door de nieuwe Euro 7-emissienorm tot 4.000 euro duurder worden. Dat bedrag ligt een pak hoger dan de ramingen van de Europese Commissie.

Experts berekenden in opdracht van verkeersminister Volker Wissing (FDP) de extra kosten die te verwachten zijn door de invoering van de Euro 7-norm. Ze ramen de meerkost op een bedrag tussen 2.500 en 4.000 euro. Er zouden bijvoorbeeld verbeterde katalysatoren en nieuwe remsystemen moeten worden gebruikt. In het meest ingrijpende scenario zou Euro 7 de constructeurs dwingen om in alle voertuigen uitsluitend automatische transmissies te installeren.

2027

In haar voorstel had de Commissie de extra kosten voor zware bedrijfsvoertuigen geraamd op 2.700 euro. De truckbouwers reageerden eerder al dat die schatting te laag lag. De nieuwe norm moet zorgen voor schonere voertuigen en een betere luchtkwaliteit om de gezondheid van de burgers en het milieu te beschermen. Euro 7 beoogt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door auto’s tegen 2035 met 35% en door bussen en vrachtwagens met meer dan 50% te verminderen. De regels voor personenauto’s moeten in 2025 van kracht worden en die voor vrachtwagens en bussen in 2027.

Transitie

De invoering van de Euro 7-norm kon eerder al op kritiek rekenen. Vrachtwagenconstructeurs stellen dat de invoering ervan de transitie naar e-trucks zal vertragen.